33 169 läst ·
147 svar
33k läst
147 svar
Bygga hus - Hantverkare vill ha kontant betalt
Det är nog ingen som tror att kontant är brottsligt. Men ska man göra en banköverföring på 400.000kr så är risken antagligen stor att man åker dit. Största risken är väl att nån granne ringer och då kanske det är bra om man inte har gjort en banköverföring.T Thomas_Blekinge skrev:Ni får skilja noga mellan två saker: kontantbetalning och svartarbete. De har inte med varandra att göra.
Först till svartarbete: Klart skaa lönekostnader beskattas och socialavgifter betalas. Antingen gör hantverkaren det (som egen företagere eller även som privaatperson) och då lägger han det på fakturan. Eller anställer TS hantverkaren och betalar då socialavgifter och gör skatteavdrag. I slutänden blir det samma kostnader. Jobbar han svart, undviks dessa kostnader.
Betalning: Det spelar ingen roll för lagligheten i en uppgörelse om betalning sker kontant, med swish eller bankgiro. Det är bara tycke och smak. En svart affär kan lika gärna betalas med kontantfria lösningar eller är det någon som tror att banken ringer direkt till ekobrottsmyndigheten om det blir en överföring på 50 kSEK? Men i Sverige tror många att kontant=brottsligt.
Blir det verkligen samma kostnader som du skriver? Om jag anställer honom så slipper jag betala momsen?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Varför skulle nån granne ringa?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Bortsett från moralen, så kan svartbetalning bli dyrt.
Om du gör en betalning på 400 000. Så kommer skattemyndigheten att se det som en löneutbetalning på 400 000. Vid en sådan engångsbetalningar borde du ha dragit av 50% i preliminärskatt. Så du har betalat en bruttolön på 800 000. På den borde du ha betalat arbetsgivaravgifter på ca 240 000. Du har undanhållit 640 000 i skatt som du får betala ett skattetillägg på 40% på, för att du undanhöll skatten. Så det kan kosta ca. 900 000.
Om du gör en betalning på 400 000. Så kommer skattemyndigheten att se det som en löneutbetalning på 400 000. Vid en sådan engångsbetalningar borde du ha dragit av 50% i preliminärskatt. Så du har betalat en bruttolön på 800 000. På den borde du ha betalat arbetsgivaravgifter på ca 240 000. Du har undanhållit 640 000 i skatt som du får betala ett skattetillägg på 40% på, för att du undanhöll skatten. Så det kan kosta ca. 900 000.
Detta låter ju som det vita alternativ som gör att ni behöver betala minst skatt på. Men också mest riskabelt för båda parter.A Anders99999999 skrev:
Vad ska han leva av under tiden?
Vad händer om han hamnar i ekonomisk kris? Om han dör i slutskedet av bygget och arvingarna vill flytta in eller sälja på öppen marknad?
Om du dör innan du köpt huset och marknadspriset är lägre än ni kommit överens om?
Därför tror jag som flera, att anställa honom är bästa alternativ, om han vill det vill säga.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Redovisar han inte pengarna som inkomst så kan ju riskera att få betala hans sociala kostnader. Inga kostnader som du sen kan dra av vid en försäljning. Vid en eventuell tvist blir det svårt att reklamera. En faktura och en betalning till ett konto så att jag kan bevisa att betalning är gjord. Skulle aldrig anlita något företag utan ett registrerat företag, F-skatt, momsreg.A Anders99999999 skrev:Tänker bygga ett fritidshus på en mindre skogsfastighet vid kusten.
Jag känner hantverkaren och han är duktig. Har byggt massor med hus. Han har lagt ner sitt företag för han har tröttnat på pappersarbetet.
Vilka alternativ finns att betala honom? Är inte sugen på att betala allt svart då man kanske får skatteverket efter sig.
*Anställa honom i min enskilda firma? Har läst lite att en del andra har gått tillväga på detta sätt.
*Låta honom bygga huset och stå för alla kostnader. Därefter köper jag det av honom. Det skulle bli som att han bygger på sin arrendetomt och sen köper jag huset. Tomten ska ändå inte styckas av.
Alla övriga arbeten, vvs, el osv, kommer givetvis göras av andra hantverkare så att jag får kvitton.
Tack för alla tips och råd.
Han ska däremot få lön, skatt betalas på lönen (av arbetsgivaren), sen ska du betala sociala avgifter och kanske semesterersättning och pension beroende på vad ni avtalar. Men visst blir det billigare.A Anders99999999 skrev:Det är nog ingen som tror att kontant är brottsligt. Men ska man göra en banköverföring på 400.000kr så är risken antagligen stor att man åker dit. Största risken är väl att nån granne ringer och då kanske det är bra om man inte har gjort en banköverföring.
Blir det verkligen samma kostnader som du skriver? Om jag anställer honom så slipper jag betala momsen?
200kr/h + skatt + sociala avgifter blir ungefär:
200x1,28x1,32=340kr/h
fortfarande efter att ha läst tråden så förstår jag inte problemet..
Vill han inte vara egenföretagare, ge fan i det då... Men då är det andra sätt att få pengar än svart som gäller..
Jäkla krångel...
små summor som upp till 2000 kr kan man betala svart men sen blir det bara onödigt riskabelt..
Vill han inte vara egenföretagare, ge fan i det då... Men då är det andra sätt att få pengar än svart som gäller..
Jäkla krångel...
små summor som upp till 2000 kr kan man betala svart men sen blir det bara onödigt riskabelt..
Rent generellt, du tar ut mindre belopp under en längre tid. Har du andra anledningar att ta ut kontanter som kan förklaras så tar du vid dessa tillfällen ut mer än du behöver. Sen betalar du absolut inte ett helt fritidshus svart, du ser till att snickaren som är på plats arbetar vitt till en rimligt stor del men betalar en mindre del svart. Av ren nyfikenhet alltså.A Anders99999999 skrev:
Du anställer honom för en hundring i timmen vitt sen lägger du till några tior svart. Eller vilka belopp ni nu är överens om. Inte rättt men så flyger man enklast under radarn.
Kontant betalning behöver inte vara svart-betalning. Men hur många seriösa företagare vill få besväret av att få kontanter?! Inte många!T Thomas_Blekinge skrev:Ni får skilja noga mellan två saker: kontantbetalning och svartarbete. De har inte med varandra att göra.
Först till svartarbete: Klart skaa lönekostnader beskattas och socialavgifter betalas. Antingen gör hantverkaren det (som egen företagere eller även som privaatperson) och då lägger han det på fakturan. Eller anställer TS hantverkaren och betalar då socialavgifter och gör skatteavdrag. I slutänden blir det samma kostnader. Jobbar han svart, undviks dessa kostnader.
Betalning: Det spelar ingen roll för lagligheten i en uppgörelse om betalning sker kontant, med swish eller bankgiro. Det är bara tycke och smak. En svart affär kan lika gärna betalas med kontantfria lösningar eller är det någon som tror att banken ringer direkt till ekobrottsmyndigheten om det blir en överföring på 50 kSEK? Men i Sverige tror många att kontant=brottsligt.
Ring Skatteverket och fråga.A Anders99999999 skrev:
Reglerna för förmånsbeskattning gäller bara i ett anställningsförhållande. Som enskild näringsidkare är man inte anställd i sitt eget företag och kan därmed inte ge förmåner till sig själv. Utan man får helt enkelt hålla privata kostnader utanför näringsverksamheten.K Kaboff skrev:
Vad gäller husbygget ser jag inte att det är något inslag av näringsverksamhet överhuvudtaget, så det behöver man inte fundera på om inte hantverkaren även skall göra jobb åt andra (i TS regi). Så det är mycket riktigt s.a.s. som privatperson man anställer i så fall. Och slipper därmed också en hel del av pappersarbetet.
Redigerat: