L Lassiter skrev:
Du vet inte vad du pratar om....
Läs min första inlägg.

Dessutom om du har egen AB får inte Rot
Endast privatpersoner som renoverar får ROT.
Betalningskedjan blir privatperson -> företag -> anställd. Vem som äger företaget är ointressant för frågan om ROT.
I fallet med A-skatt så blir det ingen moms på arbetskostnaden, men trots det möjlighet till ROT. Om nu den aktuella snickaren vill ha bekymret med att ha A-skattsedel. :thinking:
All otrygghet liknande egenföretagaren, men ingen av fördelarna förutom att slippa rapportera och betala egenavgifter/arbetsgivaravgifter.

Men TS kan ju fråga snickaren om han är intresserad av A-skattsedel och ta det därifrån.

• Gilla
Point1 och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om snickaren vill ha kontantaffär utan firma på grund av att kronofogdemyndiheten bevakar hans konton? Annars finns väl inget skäl att vilja ha stora belopp i kontanter längre. Om han då blir anställd eller kör firma så lär nog pengarna då gå till KFM, om han har någon skuld som skall indrivas. Vet inte hur KFM gör vid kontantlön vid korrekt anställning, kanske någon vet?

Kan ju vara en anledning till upplägget från snickarens sida.

Sedan; man har väl rätt att ge en gåva till vem det vara månde? Om man för över 400000 kr till snickaren så kan det ju vara en gåva :cool:

• Gilla
PW92
  • Laddar…
A
Men om

1. jag lånar ut pengar till snickaren.
2. Snickaren bygger huset
3. Jag köper huset av honom

allt material han köper under tiden betalar jag.

F fribygg skrev:
Det är väl utmärkt att anställa honom om han är intresserad.

Vill han ha kontant betalt tror jag inte han vill vara anställd, då är det nog bara svenska tusenlappar eller de fina 500EUR sedlarna som är av intresse, ingen skattemyndighet eller kronokalle kan lägga beslag på kontanterna som hantverkaren stoppar direkt i sin ficka.
Om man betalar svart så ska man tänka på att inte gnälla när någon stjäl ens grejer el bil för stöld är stöld

• Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
@
A Anders99999999 skrev:
Men om

Har aldrig hört någon som försöker göra det så komplicerat som du. . . :sweat:

• Gilla
Point1 och 1 till
  • Laddar…
P
@ @ndreas skrev:
Har aldrig hört någon som försöker göra det så komplicerat som du. . . :sweat:
Du menar så benägen att begå skattebrott;)

A Anders99999999 skrev:
Men om

Se inlägg 19 för lite funderingar kring det.

@
L Lilllen skrev:
Se inlägg 19 för lite funderingar kring det.
Nu skriver du bara vad alla tänker ;)

En dag kanske fastigheten ska säljas, och då är det ju bra att ha ett korrekt underlag på byggnadens anskaffningskostnad för att minska reavinsten.
Då går det ju inte att hänvisa till svart betalning...

E egrh skrev:
En dag kanske fastigheten ska säljas, och då är det ju bra att ha ett korrekt underlag på byggnadens anskaffningskostnad för att minska reavinsten.
Då går det ju inte att hänvisa till svart betalning...
Du har helt rätt om du tänker dig att fastigheten ska säljas medan du lever...

A Anders99999999 skrev:
Ja, men då begår jag skattebrott.

Funderar på om det finns några andra bra alternativ för oss båda. Ex anställa honom?
Räknat på arbetsgivaravgifter?

//

A
J jonte0 skrev:

//
det bästa verkar ju vara att anställa honom som privatperson för då slipper man betala moms. Sen vet jag inte hur krångligt det är för honom att skaffa a-skattsedel. Gör han det får jag dra rotavdrag också. Om jag förstår det hela rätt.

J jonte0 skrev:

//
Anställ en pensionär det är fördelaktigt el om han har eget företag

A Anders99999999 skrev:
det bästa verkar ju vara att anställa honom som privatperson för då slipper man betala moms. Sen vet jag inte hur krångligt det är för honom att skaffa a-skattsedel. Gör han det får jag dra rotavdrag också. Om jag förstår det hela rätt.
Nix, inget ROT vid nybyggnad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är väl bara att ta ut kontanter i förväg, och sedan ta ut pengar varje varje vecka han arbetar. Det tar tid att bygga ett hus för en snickare.

Du tänker väl inte betala honom alla pengarna direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.