På 1800-talet började man bygga hus av ved och lera, sk kubbhus. Har du lera och träd på tomten kan du bygga ett kubbhus i stort sett gratis. Väggen av ved och lera är jämförbar timmerhusens.
Du kan läsa artikeln här: Bygga hus av ved - kubbhus
-
På konsumentens sida Nivå 8 20 nov 2014 12:45
- Medlem jun 2014
- 1 361 inlägg
- 310 gillningar
20 nov 2014 12:45 #1- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
20 nov 2014 19:22 #2
Intressant artikel! Hade ingen aning om man kunde bygga så.
Lite skeptisk till att det är idealt som bastu dock, kommer ju ta mycket längre tid att värma upp. Har men den igång hela tiden så funkar det ju bra.- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Husägare · Nivå 25 21 nov 2014 02:52
- Medlem sep 2004
- Södra Halland
- 23 089 inlägg
- 9 667 gillningar
- 2 459 bilder
21 nov 2014 02:52 #3Men hallå Elina!
Har du precis vaknat, eller varför har du missat det här,
som Marlén skrev för bara ett par veckor sedan
http://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3533-bygg-och-inred-med-ved.html- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Moderator Nivå 11 21 nov 2014 09:42
- Medlem apr 2012
- Stockholm
- 726 inlägg
- 796 gillningar
- 255 bilder
21 nov 2014 09:42 #4Hej KnockOnWood, nej jag har inte missat det, vad menar du?
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Husägare · Nivå 25 21 nov 2014 10:18
- Medlem sep 2004
- Södra Halland
- 23 089 inlägg
- 9 667 gillningar
- 2 459 bilder
21 nov 2014 10:18 #5- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 10 21 nov 2014 10:21
- Medlem aug 2012
- Västra Götaland
- 1 598 inlägg
- 1 039 gillningar
- 87 bilder
21 nov 2014 10:21 #6Tror KoW syftar på att det i den tråden finns länkar som beskriver just sådana kubbhus som den här tråden handlar om. Har läst den tråden men även jag har missat de länkarna....
Oavsett så är det en rätt fräck teknik. Veden har jag god tillgång till men leran blir värre. kan man köpa lera på byggmax...?Redigerat 21 nov 2014 10:22- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Moderator Nivå 11 21 nov 2014 10:21
- Medlem apr 2012
- Stockholm
- 726 inlägg
- 796 gillningar
- 255 bilder
21 nov 2014 10:21 #7Ok men för allmänhetens skull så kan jag meddela att det var på grund av Marléns blogginlägg som hon och jag kom in på det här spåret och bestämde oss för att skriva om kubbhus
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
22 nov 2014 12:11 #8
Jag har byggt mellanväg i min timrade bastu. Jag har lera kvar från bygget. Jag finns i Roslagen.
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
TAnonym 26 nov 2014 01:0726 nov 2014 01:07 #9
Med isolering på utsidan skulle skulle byggnaden bli fruktansvärt värmetrög. Långa tidskonstanter tung INRE stomme och mycket isolering kan bidra till stabilt klimat både inomhus och utomhus tror jag. Och huset hålla så länge taket är helt.
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. Bli medlem (gratis)