Bygga hus av ved - kubbhus

1k läst  8 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
    På 1800-talet började man bygga hus av ved och lera, sk kubbhus. Har du lera och träd på tomten kan du bygga ett kubbhus i stort sett gratis. Väggen av ved och lera är jämförbar timmerhusens.

Du kan läsa artikeln här: Bygga hus av ved - kubbhus

klaskarlsson gillar
  2. G
    Gäst
    Intressant artikel! Hade ingen aning om man kunde bygga så.

Lite skeptisk till att det är idealt som bastu dock, kommer ju ta mycket längre tid att värma upp. Har men den igång hela tiden så funkar det ju bra.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  4. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 10
    Hej KnockOnWood, nej jag har inte missat det, vad menar du?

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Svarar i PM.

6. T
    Medlem Nivå 9
    Tror KoW syftar på att det i den tråden finns länkar som beskriver just sådana kubbhus som den här tråden handlar om. Har läst den tråden men även jag har missat de länkarna....

Oavsett så är det en rätt fräck teknik. Veden har jag god tillgång till men leran blir värre. kan man köpa lera på byggmax...? :p

Redigerat 21 nov 2014 10:22
  7. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 10
    Ok men för allmänhetens skull så kan jag meddela att det var på grund av Marléns blogginlägg som hon och jag kom in på det här spåret och bestämde oss för att skriva om kubbhus :)

8. G
    Gäst
    Jag har byggt mellanväg i min timrade bastu. Jag har lera kvar från bygget. Jag finns i Roslagen.

9. T
    Gäst
    Med isolering på utsidan skulle skulle byggnaden bli fruktansvärt värmetrög. Långa tidskonstanter tung INRE stomme och mycket isolering kan bidra till stabilt klimat både inomhus och utomhus tror jag. Och huset hålla så länge taket är helt.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: