Menar du att du faktiskt byter dina filter varje år? (Eller är det på FTX du menar). Mina självfragsfilter har jag inte bytt någon gång på 5 år men har väl torkat av dem. Behovet finns ju men det har inte prioriterats.

T TypRätt skrev:
Menar du att du faktiskt byter dina filter varje år? (Eller är det på FTX du menar). Mina självfragsfilter har jag inte bytt någon gång på 5 år men har väl torkat av dem. Behovet finns ju men det har inte prioriterats.
FTX tänker jag på. Och man kan ju tycka filter bör göras tvättbara.

Bygger man smart är det ju typ kranar, vitvaror och sådant som sätter gränsen. Finns ju många hus från 70-talet som fortfarande har orginal inredning efter 50 år

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns ju många hus från 70-talet som fortfarande har orginal inredning efter 50 år
Also on the streets you can meet many 30-40 year old cars that, despite their age, work well. But I assure you that in 30-40 years you will not see today's new cars with "optimized production" on the roads

S sturnus skrev:
Also on the streets you can meet many 30-40 year old cars that, despite their age, work well. But I assure you that in 30-40 years you will not see today's new cars with "optimized production" on the roads
Yes you will. Rust being the main downfall, rust protection is way better these days. Just like construction methods.

There's a few extreme old age examples but most models were pretty shitty

B b8q skrev:
Det beror ju lite på vilka material man byggt det av, men ett hus är i ständigt förfall från dag 1. Räkna åtminstone med att behöva måla om fasad, vindskivor och liknande efter 15 år.
Jag skulle gissa att om man köper ett begagnat så får man lägga ungefär i snitt 100000 om året på att renovera/byta saker. Så på 15 år har man lagt rätt mycket pengar och arbete jämfört med att göra samma investering på ett nytt utan att behöva bry sig speciellt mycket och kan göra annat istället.

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jag skulle gissa att om man köper ett begagnat så får man lägga ungefär i snitt 100000 om året på att renovera/byta saker.
And you will avoid surprises like this roof on a 6-year-old house. Yes, its true. As you can see, even a relatively new home does not guarantee that you will avoid expensive troubles. Especially when the offer is a "bargain"

Ruttet och skadat tak på ett hus, sex år gammalt, med träpaneler exponerade och delvis sönderfallna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
And you will avoid surprises like this roof on a 6-year-old house. Yes, its true. As you can see, even a relatively new home does not guarantee that you will avoid expensive troubles. Especially when the offer is a "bargain"

[bild]
That should be discovered during the inspecion. Existing house have all the problems exposed and should be discoverable or fixed. New.. this can happen if you make a bad build

Bygg med markisolering och betongplatta samt golvvärme, eller bygg med källare så kan golvvärmen installeras senare. Då det är svårt att göra om senare. Få sedan skalet på plats. Inredning kan man därefter göra i godan ro.
Val av källare, grund, golvvärme är svårt att ändra på senare. Därför kan det vara värt att lägga en extra peng på det i början så att man står på en bra grund. Därefter ett väderskal.

Man kan bygga mindre men utforma det från början så att huset kan expanderas.

Man skulle kunna köpa ett fritidshus och använda det som bas för att i egen regi bygga ett större hus. Köpa begagnat eller hyra grävmaskin mm.
Kika på detta projekt: Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget

Placera kök och badrum vägg-i-vägg så att rördragning minimeras. Badrum kan också med fördel ligga mer centralt i huset så att värmen därifrån kan nyttjas i resten av huset.

Mycket handlare det om att göra val så att man inte begränsar framtida valmöjligheter men att göra detta utan att det drar iväg i kostnad.

Ulltand Ulltand skrev:
När vi flyttade till mindre lägenhet tänkte vi genom noga vad vi verkligen behöver Vi hade överasakne många dubletter avd nästan all. Det nehöver man inte 2 rivjärn 6 smörknivar 3 förskärare 3 osthyvlar 5 kastruller 3 stekpannor. Extra sängmadrasser gamla kläder som ingen använde. 5 extra filtar. 8 meter bokhylla som vi krympte ner till två meter. ett piano som ingen spelade på osv. Tavlor av tveksam kvalié massor av prydnasföremål som mest är i vägen Bara börja sälja eller slänga :)

Vårt 60 kvm hus ser ut så här

Små sovrum med plats för garderob och litet skrivbord runt 6 kvm x andal barn (2)

Master bedroom garderob sängbord runt 10 kvm

Stort allrum med integrerat kök och matplats 30 kvm

toa 1,5 kvm

Badrum med tvättmaskiner 5 kvm

Lite hall med förvaring 6 kvm

Landar på ca 65 kvm med två barn
Intressant 👍🏻 vill du dela planlösningen? 🙏

J Jan Larsson6 skrev:
Intressant 👍🏻 vill du dela planlösningen? 🙏
Lyckas inte hitta den på nätet- Det är ett Forsgrens timerhus ett plan från tidigt 70-tal. Huset är beställt 60 cm längre än ordinarie för att få in garderober i två mindre sovrum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.