Bor i ett trähus byggt på slutet av 70-talet. Har ett rum på övervåningen som jag tänkte inreda med en träningshörna.

Totalt handlar det om ca 250 kg fördelat på vikter och tillbehör. Sedan tillkommer den som tränar säg ca 100 kg.
Det jag är orolig över är att det blir mycket belastning på en lite yta när man tex tränar knäböj.
EX: Säg att man lastar på 160 kg och själv väger 100kg.

Min fråga är om man törs belasta övervåningen med detta?

Förstår att det nästan är omöjligt att svar på utan ritningar men låter det helt galet? Tror bjälklaget är 45x 220mm. Rummet är 3,5 m x 4m

Mvh

Daniel

Träna på.

tror inte det finns någon som helst risk att golvet brister.

Inte mer vikt än så..? Akta bara så att huset inte hamnar i självsvängning när du böjer dig upp och ner för mycket för då kan det sluta med att hela huset rasar ihop.

Det går väl alltid att göra ett "lyftgolv" som sprider belastningen för att undvika punktbelastning. Jag tror inte att bjälklaget är det stora problemet, däremot kanske golvet tar stryk.

Golvfoam, reglar 45x45 och sen nåt skivmaterial ovanpå det?

Visst, det blir lite upphöjt, men ger ju dessutom fördelen att man skyddar golvet från tappade vikter etc.

Tappar man en 160kilos stång bör man ha med i beräkningen att tavlor mm på nedervåningen kanske flyttar sig.

raveper skrev:
Inte mer vikt än så..? Akta bara så att huset inte hamnar i självsvängning när du böjer dig upp och ner för mycket för då kan det sluta med att hela huset rasar ihop.
Du skojar va?

Ja det gör han.

Funderar på att lägga foam, golvspånskiva och sen en 1 cm tjock gummimatta ovanpå. Men träreglar i botten kanske är styvare och fördelar vikten bättre än bara golvspånskiva. Får se hur jag gör. =)

Ja det är ju klart. Googla efter" tyngdlyftnings golv" så kan du få lite ideér om hur och vilka material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.