Hej,


Har en gammal panna som jag precis dragit ut ur huset och tänkte göra det till sommarens projekt att bygga en maffig grill av den men läste att de kan vara galvaniserade så man ska vara försiktig

Hur vet jag om den är galvad? Har kollat på bilder av galvad stål kontra rostfritt och den verkar se ut mer som en galvad än rostfri..


Går det att på något bra sätt bli av med galvaniseringen? Tänkte även måla den med värmebeståndig färg - hjälper detta med att hålla inne zinken?

Bifogar bild på etiketten
 
  • Metallskylt för hydrofor med tekniska specifikationer; solblekt, slitet, på grov yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Garanterat galv, det ångas bort om du värmer upp det, men avger giftiga ämnen, så just grill kanske är lite utmanande
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Garanterat galv, det ångas bort om du värmer upp det, men avger giftiga ämnen, så just grill kanske är lite utmanande
Hur krävande är det att ”bränna” bort all galvning innan man börjar använda den till att grilla?
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
finns det inte folk som skänker bort kolgrillar på nätet? Jobba sig i onödan :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
finns det inte folk som skänker bort kolgrillar på nätet? Jobba sig i onödan :(
Har 2 Weber-grillar 😊

Har bara testat på att svetsa innan så gör det mest för att det är kul och att jag vill lära mig. Sen är den tänkta slutprodukten inte som en grill du köper i butik(eller som nån skänker). Kul att ha en grill som är från 1958 också 😊😊
 
Har för mig att svavelsyra tar bort galv
 
Den kan vara plastad på insidan.
 
MrJay
Riskera hälsan för att ”testa bygga en grill” av gammal hydrofor... Människor är lustiga.
 
MrJay MrJay skrev:
Riskera hälsan för att ”testa bygga en grill” av gammal hydrofor... Människor är lustiga.
Fast jag försöker ta åtgärder för att se till att ingen skada sker och finns det inget bra sätt att göra det så åker den till tippen det är inte svårare än så men skadar väl inte att fråga…
 
D Dilato skrev:
Den kan vara plastad på insidan.
Har inte skurit upp den än då jag inte vet om projektet blir av eller ej men är den plastad så behöver det ju självklart tas bort på ett bra sätt 😊
 
Mja, med tanke på att redan svetsa i galvat kan göra dig krasslig, sk galvfrossa, zinkfeber, zinkfrossa, , skulle jag nog avstå. Försök hitta en bytta i vanlig svartplåt istället.
 
  • Gilla
Bothnia och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, med tanke på att redan svetsa i galvat kan göra dig krasslig, sk galvfrossa, zinkfeber, zinkfrossa, , skulle jag nog avstå. Försök hitta en bytta i vanlig svartplåt istället.
Nu tycker jag du är negativ här.
Vore det inte kul för TS att bjuda in sina kompisar på grillkväll? På menyn: galvfrosse-marinerad flintastek och zink can chicken, det blir grejer, det 🐴!
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Zinket går att bränna bort, det är utomhus, briketter och lite blås så borde allt zink förångas, så omöjligt är det inte. förmodligen går det att slipa bort med en vinkelkap också. men ett problem kan vara att lite tjockare stål stjäl värme från kolbädden, vanligtvis har man ju oljefat till grillning, som är betydligt tunnare
 
D
Grilla med gasmask första tiden, och bjud bara människor du inte riktigt gillar i början. Nu är iofs zink farligare att inandas än att ätas. Jag hade lagt ned projektet.
P Plutus skrev:
Zinket går att bränna bort, det är utomhus, briketter och lite blås så borde allt zink förångas, så omöjligt är det inte. förmodligen går det att slipa bort med en vinkelkap också. men ett problem kan vara att lite tjockare stål stjäl värme från kolbädden, vanligtvis har man ju oljefat till grillning, som är betydligt tunnare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.