Hej,

Har fått offert på ett hus från Eksjöhus som jag antagligen kommer att acceptera.

MEN!

Garaget, standard med litet förråd (utan skiljevägg), ska de ha 181.000:- för. Detta känns lite dyrt eller har jag fel?

Jag har INTE för avsikt att bygga något själv men finns det bättre sätt att fixa detta? Jag menar, jag vill ju ha det på platta färdigt att köra in i...

Kan man be byggarna gjuta plattan och sedan ta dit någon annan snickare som bygger ihop en byggsats? Tjänar jag på det?

Hejsan,

Det skulle vara enklare att utvärdera prisbilden med mer info om vad som ingår i dessa pengar.

/jimnor

Du kan säkert hitta någon som gör det billigare, men, då får garaget komma lite i efterhand, du får en byggarbetsplats på din tomt under en längre tid och det du sparar är troligen inte så många tusenlappar när allt kommer omkring. El, avlopp, vatten, målning etc är rätt så kostsamma saker när hantverkare kommer och skall göra jobben.

Har byggt garaget själv (4x11m). Fick dock plattan gjuten i samband med husgrunden (betalade 18.000 kr separat för garagegrunden).
Har betalat ca. 60-75.000 i material (lecablock, panel, råspont, tegelpannor, papp, reglar, spik, aut. garagedörr, förrådsdörr, elsaker + div. annat (inkl. berättigad elgubbe som drog elen). Målar panelen gör jag själv.
Självklart blir detta mycket billigare. MEN. Som tidigare nämnt, garaget har jag haft tid att bygga först nu när allt annat är klart med huset. Det har kommit i andra hand. Är man inte erfaren och har de rätta verktygen så blir det komplicerat (och dyrare då bra verktyg kostar flis. Det som skiljer amatörer och proffs är i min mening verktygen).
En fördel med att bygga själv är givetvis priset (blir som sagt bra mycket billigare). En stor nackdel är dock, har man inget garage, vart ställer man då allt material som kommer på en gång!!!! Jo inne i huset där snickarna är i princip överallt och arbetar på en och samma gång. Jäklar vad jag flyttade runt på saker i huset under byggtiden. Jag tror att i princip alla saker har varit i alla rummen någon gång :)
Om du skall bygga garaget "vid sidan om" husbygget, försök att få det gjort INNAN huset kommer (det tjänar du på). Känner du dock att "money is no object, cash is king", välj alternativet från Eksjöhus.
Ett annat tips, se till att du får en rad med lecablock längst ner på plattan att bygga på. Om du har gips ned till golvet så blir den lätt blöt och går sönder!

Tack för tipsen! Tror helt enkelt jag prutar som fan med Eksjöhus, får dem att bjuda på andra grejer, så känns inte garaget så dyrt längre!! :)

monoman skrev:
Tror helt enkelt jag prutar som fan med Eksjöhus, får dem att bjuda på andra grejer
Lycka till säger jag bara!

Hej!

Jag ska ha garaget integrerat i huset med tegel 8*4m det får jag betala 144 000 för

144', är det då Eksjöhus eget garage?? Isolerat? Platta?

Mitt garageför 144´ är isolerat på platta inklusive garageport 2 st ytterdörrar-1 fönster.
Men vi bygger med anebyhus

Hmmm...här verkar det verkligen skilja mellan olika hustillverkare. Vi fick av Trivselhus pris på ca 300 000:- för ett enbilsgarage med förråd i bakkant, pulpettak, liggande panel.

Hej alla byggare..........
Ni som har gjuten platta till era garage använde ni då kantelement eller gjorde ni en gjutform??
kantelement måste ju vara smidigast..
men då undrar jag, om man använder ..element hur får ni fast själva syllen den som man sedan spikar väggpanelen i för kantelementet verkar ju ha uppemot 100mm tjock "vägg" och ska man då borra och ha i hiltibult då är det ju risk att kanten spricker mellen betong och elemenetet
jag ska köpa ett garage från Lundqvist trävaru det kommer ju i sektioner om 1200 breda och där är syllen bara 95mm
please svara en glad amatör som ska bygga ett garage med mycket hjälp från kompisar
som vet vad dom gör
jag är själv verkstadarbetare så jag är istället duktig inom mitt gebit

Hej Hanse_G och välkommen till forumet.

Kantelementen är avfasade i ovankant så längst upp är det bara några cm isolering. På så sätt så får man lite extrabred platta längst upp. Kanon för att fästa just syllen i :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.