970 läst · 4 svar
970 läst
4 svar
Bygga garage
Håller på med planeringen med mitt garage.
Jag har en äldre plåthall med 6m i tak höjd som tidigare förvarats hösisolage i.
Det är täta väggar och tak i plåt men med jordgolv. Detta har jag nu tänkt att förvandla till ett stort och härligt garage =)
Hur hade ni planerat detta på bästa sätt?
Min tanke är att gräva ur grunden isolera och gjuta en platta, räcker 10cm tjock? Skulle vilja ha en oljeavskiljare för att kunna tvätta bilar, meka osv. Så jag behöver även ansluta vatten, el och avlopp. Så de får jag gräva in också. Ska man ha oljeavskiljare inne i hallen eller utanför? Det är så pass stort så jag behöver inte hela ytan själv utan tänkte hyra ut 2 garageplatser.
Uppvärmning är ju en stor knäckfråga. Vad är mest prisvärt? LL pumpar lite överallt?
Måste kunna låsa portarna ordentligt också. Har ni några tips på säkra garageportar?
Som ni ser har jag massor av funderingarna. Alla råd och tips uppskattas.
Jag har en äldre plåthall med 6m i tak höjd som tidigare förvarats hösisolage i.
Det är täta väggar och tak i plåt men med jordgolv. Detta har jag nu tänkt att förvandla till ett stort och härligt garage =)
Hur hade ni planerat detta på bästa sätt?
Min tanke är att gräva ur grunden isolera och gjuta en platta, räcker 10cm tjock? Skulle vilja ha en oljeavskiljare för att kunna tvätta bilar, meka osv. Så jag behöver även ansluta vatten, el och avlopp. Så de får jag gräva in också. Ska man ha oljeavskiljare inne i hallen eller utanför? Det är så pass stort så jag behöver inte hela ytan själv utan tänkte hyra ut 2 garageplatser.
Uppvärmning är ju en stor knäckfråga. Vad är mest prisvärt? LL pumpar lite överallt?
Måste kunna låsa portarna ordentligt också. Har ni några tips på säkra garageportar?
Som ni ser har jag massor av funderingarna. Alla råd och tips uppskattas.
Ang tjocklek på betongplattan , 10 cm räcker för en personbil .
Planerar du att ha en 2 pelarlyft så är det 15 cm som gäller .
Ang uppvärmning så jobbar en LLVP med just luft , har du svets / slip arbeten i garaget så är det ej så lyckat .
Vet ej hur en LLVP mår av vattenånga om det ska tvättas bil .
En LVVP där du istället värmer med vatten i plattan kanske är en bättre ide .
Dock en kostsam historia .
Planerar du att ha en 2 pelarlyft så är det 15 cm som gäller .
Ang uppvärmning så jobbar en LLVP med just luft , har du svets / slip arbeten i garaget så är det ej så lyckat .
Vet ej hur en LLVP mår av vattenånga om det ska tvättas bil .
En LVVP där du istället värmer med vatten i plattan kanske är en bättre ide .
Dock en kostsam historia .
En LLVP som ställs i kylläge jobbar ju som en avfuktare med avrinning av kondensvatten så fuktig miljö inomhus borde inte vara något problem.
Oljeavskiljare brukar vi till 100% anlägga på utsidan av en byggnad när vi bygger det.
Jag gissar att några rimligt prissatta LLVP är det mest prisvärda alternativet.
Oljeavskiljare brukar vi till 100% anlägga på utsidan av en byggnad när vi bygger det.
Jag gissar att några rimligt prissatta LLVP är det mest prisvärda alternativet.
Ang svetsjobb så är det bästa en punktsug som fångar upp de mindre hälsosamma rökgaserna .S snickar skrev:
En tjockare betongplatta vid pelarlyften är en bra tanke , vet dock ej hur stor den behöver vara .
Liknande trådar
-
Hur bygga ihop garage med hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga garage/förråd mot stödmur
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om del av garage till sovrum
Grund & Markarbeten -
Bygga garage av gammalt förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Att bygga om carport till varmgarage
Byggmaterial & Byggteknik