7 376 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Bygga garage mot kommungräns
Håller helt med Claes. Står inget annat i detaljplanen så gäller 4,5 meter i enlighet med byggnadsstadgan från år 1947. Kontakta din bygglovsavdelning för att undersöka om en avvikelse skulle kunna medges. Finns det möjligheter att lägga garaget någon annanstans på fastigheten som inte är närmare än 4,5 meter från fastighetsgräns? Eller som är inom 4,5 meter, men är mot en privatägd fastighet?Claes Sörmland skrev:
Det är en bedömningsfråga och vissa byggnadsnämnder är mer liberala och andra striktare i tolkningen. Vid överklagan tenderar rätten att vara rätt strikt i tolkningen eftersom liten avvikelse aldrig var tänkt att vara som gamla tiders dispensmöjlighet. Så det gäller att du har en liberal kultur i din kommuns byggnadsnämnd för att få igenom sådana.
Kommunen kan inte ge medgivande för bygga närmare än 4,5 meter från park.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Jo det kan kommunen absolut göra. Det är bara bygglovsfria byggnader som har en strikt absolut gräns på 4,5m mot allmän mark.D DBSP skrev:Håller helt med Claes. Står inget annat i detaljplanen så gäller 4,5 meter i enlighet med byggnadsstadgan från år 1947. Kontakta din bygglovsavdelning för att undersöka om en avvikelse skulle kunna medges. Finns det möjligheter att lägga garaget någon annanstans på fastigheten som inte är närmare än 4,5 meter från fastighetsgräns? Eller som är inom 4,5 meter, men är mot en privatägd fastighet?
Kommunen kan inte ge medgivande för bygga närmare än 4,5 meter från park.
Det är ganska vanligt att garage byggs närmare tomtgräns som liten avvikelse.
Jag var nog otydlig. Menade att kommunen inte kan ge medgivande för bygglovsbefriade byggnader som placeras närmare gräns än 4.5 meter.H hempularen skrev:
Det står "procent av ytan" får bebyggas. Vad står det på din tomt? Hur stort är ditt hus respektive garage?A Apex11 skrev:Detaljplanen är oerhört sparsmakad, bestämmelserna står på bara 2 sidor (med dubbelt radavstånd). Såvitt jag kan se finns inget explicit något om att bygga vid några tomtgränser alls, bara att prickad mark inte får bebyggas. Marken där garaget står just nu och marken bakom garaget där vi funderar på att bygga ut är inte prickad. Kan kanske lägga upp texten här.
[bild]
Men om jag förstår dig rätt är det inte alls omöjligt att ett bygglov godkänns om bygglovet är i enlighet med detaljplanen? Som du säger låter det svårt att hämta in samtycke från alla Sveriges invånare, men så länge garaget är bygglovspliktigt skulle det ev kunna gå?
Jag hade en bod som låg 0.7 m från gatan. Skickade in bygglov för att få bygga ut boden inne på min tomt samt byta till ett nytt sadeltak. Inga problem så länge som det bara var en utbyggnad. Så jag rev alltihop utom delar av väggen mot gatan, och byggde större. Inga problem.
Tack alla som har svarat! Jag ringde handläggare på kommunen som påstod att det inte alls var emot detaljplanen och såg inga som helst problem med att bygga på tomtgränsen. Det kunde dock hända att markägaren (grannen) kunde ha synpunkter på att eventuell åverkan på deras mark skall åtgäras osv.
Gällande att 30% av marken får bebyggas finns det kvar 47 m^2 (tomtarea - byggnadsarea) att bygga garage/förråd på. Lite knappt eftersom vi även gärna haft ett uterum någon gång framledes.
Gällande att 30% av marken får bebyggas finns det kvar 47 m^2 (tomtarea - byggnadsarea) att bygga garage/förråd på. Lite knappt eftersom vi även gärna haft ett uterum någon gång framledes.
Om garaget enbart hamnar närmare gräns än 4,5 m till kommunens mark som enligt detaljplanen är allmän plats så ska det inte ens vara en avvikelse eftersom BS 39 endast reglerar avstånden mellan tomter.A Apex11 skrev:Tack alla som har svarat! Jag ringde handläggare på kommunen som påstod att det inte alls var emot detaljplanen och såg inga som helst problem med att bygga på tomtgränsen. Det kunde dock hända att markägaren (grannen) kunde ha synpunkter på att eventuell åverkan på deras mark skall åtgäras osv.
Klicka här för att svara