Jag äger idag en liten hyresfastighet med ett tillhörande varmgarage. Garagedelen är den klart lönsammaste delen på den fastigheten och jag går därför i funderingarna att bygga ett nytt garage för uthyrning. Det råder brist på mindre lokaler för tex rörmockare, byggfirmor mm som behöver ett mindre lager, förråd, verkstad. många verkar leta efter ca 40 m2. Det är även en storlek som kan passa privata bilmekare som det finns gott om.

Nu funderar jag på hur jag skulle kunna bygga flexibla lokaler som kan passa många samtidigt som det är viktigt att hålla nere byggkostnaden för lönsamhetens skull. Det skall helst även vara låga driftkostnader.

Jag har plats att bygga på tomten som är ca 15*18m efter att ha lämnat utrymme till tomtgräns mm. Hur skulle ni bygga och vad tror ni man kan hamna på i kostnad. Jag kommer ev bygga en del själv men räknar med 300 kr/h för egen tid eftersom jag tappar annan inkomst om jag bygger istället.

Det första du bör göra är att kontrollera om det finns några hinder i detaljplanen för ett sådant bygge. Om det idag är ett flerfamiljs-bostadshus på fastigheten, så är det inte säkert att du får bygga en byggnad med kommersiella lokaler på det viset.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är endast två lägenheter så taxerat som privatbostad. Inga hinder enl planbestämmelserna. Troligtvis kommer det bli krav på oljeavskiljare, i övrigt verkar det inte vara några problem så länge man håller sig 2 m från fastighetsgränsen.

inom rimliga gränser också förstås, kanske inte tillåter något 10 m högt bygge, men det är ändå inte aktuellt.

jag tänker mig att det bör se ut som ovanligt stort och kanske högt villagarage

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.