Hejsan alla kloka,

Vi (jag och sambon) har för avsikt att bygga om vår carport till ett dubbelgarage/carport. Detta kommer att innebära att huset hamnar i spannet 2-5 meter från vårt "nybygge" (ombygge?).

Som jag tolkar boverkets tabell nedan så betyder detta att jag behöver att en vägg, samt eventuella dörrar, ska uppfylla EI 30. Huset har två oklassade fönster som är precis under 1m2 styck på markplan, och två stora, öppningsbara på övre plan. Alltså måste jag (det räcker med att?) ha EI30 i carporten/garaget. Min fråga är då dels, har jag förstått det rätt med ovan nämnda slutsatser, samt, måste det vara en tät vägg som vetter mot huset, eller funkar det med carporten dit? Hittar olika svar när jag googlar. Vi avser att bygga enligt denna ritning (tror ni att den räcker?). Huset står väster om carporten.

För att förtydliga.
Fråga 1: Har jag tolkat BBR 5:611 rätt, det räcker med EI30 i carport (samt tät takfot)?
Fråga 2: Kan jag bygga enligt ritning, med carport-delen mot huset?
Fråga 3: Är byggritningen tillräckligt otydlig, tror ni?

Tabell över brandskyddskrav för småhus vid olika avstånd. Regelverk för EI30 och EI60 klassade väggar och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar och diagram över garage och carport, inklusive mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Richard

Baserat på iakttagelser snarare än kunskap.

Det finns ju gott om carport utan väggar nära bostadshus, så vill ni inte ha vägg så går det bra utan.
Vår carport med väggar har en vägg mot bostadshus utan branklassning. Nu när den ska bli garage istället krävs brandklasssning. Den är byggd 99 så regler kan ha ändrats.
I ert fall borde garageväggen mot huset behöva rätt konstruktion beroende på avståndet, EI30.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.