kan man bygga ett fritids hus utan någon kontrollant alltså var ansvarig arbetsledare själv?

Om du syftar på KA, kontrollansvarig, så tror jag det är svårt att få igenom. Ev. för en liten stuga utan VA.

det var KA jag menade och det är en stuga på 60 km och utan VA det ska bli disk o dursch ute med en separet inne har ej heller sökt bygglov än

Då skulle iaf jag testa. Yrka för egenkontroll när du söker lov. Bifoga en bra projektplan där det framgår att du har koll på allt samt en bra kontrollplan. Därefter hänger det på handläggaren och kommunens policy.

• Gilla
lustigkurre
  • Laddar…
Det är väl vettigt med en KA som ser till att det blir rätt utfört.

wildeside
R RoBo skrev:
Det är väl vettigt med en KA som ser till att det blir rätt utfört.
Ja det är vettigt med en bra KA, men ibland kan man undra över byråkratin.
Jag är utbildad snickare med yrkeserfarenhet, driver ett markentreprenad företag och certifierad KA och ska bygga i egen regi.
Men jag behöver en KA?

wildeside
R RoBo skrev:
Och du säger att du är certifierad KA ??
Om du måste ha KA eller inte bestämmer byggnadsnämnden över inte du som byggherre!

wildeside
Den kontrollansvariges relation till den som utför ett arbete
Den kontrollansvarige ska ha en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras. Den kontrollansvarige bör inte vara nära släkt eller ha ett anställningsförhållande till den som utför åtgärden. Med nära släkt avses make, maka, sambo, förälder, barn eller syskon. Den kontrollansvarige och de personer som utför de åtgärder som ska kontrolleras kan inte arbeta inom samma företag, de kan dock arbeta inom samma företagsgrupp eller inom samma koncern.
När behövs det inte någon kontrollansvarig
Det krävs ingen kontrollansvarig vid vissa enklare åtgärder, det vill säga i relativt okomplicerade ärenden, där byggherren bedöms kunna uppfylla sitt ansvar utan stöd av en kontrollansvarig. De åtgärder som avses är:

• åtgärder som inte kräver lov eller anmälan,
  • små ändringar av en- eller tvåbostadshus,
  • små ändringar av andra byggnader än en- eller tvåbostadshus,
  • åtgärder avseende uthus, garage och andra små byggnader,
Och jag säger fortfarande att jag är KA!

wildeside wildeside skrev:
Den kontrollansvariges relation till den som utför ett arbete
Den kontrollansvarige ska ha en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras. Den kontrollansvarige bör inte vara nära släkt eller ha ett anställningsförhållande till den som utför åtgärden. Med nära släkt avses make, maka, sambo, förälder, barn eller syskon. Den kontrollansvarige och de personer som utför de åtgärder som ska kontrolleras kan inte arbeta inom samma företag, de kan dock arbeta inom samma företagsgrupp eller inom samma koncern.
När behövs det inte någon kontrollansvarig
Det krävs ingen kontrollansvarig vid vissa enklare åtgärder, det vill säga i relativt okomplicerade ärenden, där byggherren bedöms kunna uppfylla sitt ansvar utan stöd av en kontrollansvarig. De åtgärder som avses är:

• åtgärder som inte kräver lov eller anmälan,
  • små ändringar av en- eller tvåbostadshus,
  • små ändringar av andra byggnader än en- eller tvåbostadshus,
  • åtgärder avseende uthus, garage och andra små byggnader,
Och jag säger fortfarande att jag är KA!
Citerade inte dig. Tog fel på person.

• Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
R RoBo skrev:
Citerade inte dig. Tog fel på person.
Men jag va ganska snabb på att svara iaf;)

Ja det är vettigt med en bra KA, men ibland kan man undra över byråkratin.
Jag är utbildad snickare med yrkeserfarenhet, driver ett markentreprenad företag och certifierad KA och ska bygga i egen regi.
Men jag behöver en KA?
Ja hur rätt blir det när man kontrollerar sig själv ? Enkelt att ta lite för lätt på saker och ting då.

Men jag va ganska snabb på att svara iaf;)
Snabbt i telefon.

wildeside
Nepp sitter framför datorn och ritar på huset jag ska bygga!

wildeside
R RoBo skrev:
Ja hur rätt blir det när man kontrollerar sig själv ? Enkelt att ta lite för lätt på saker och ting då.
Skulle nog inte fuska när jag bygger åt mig själv för nån miljon.
Känns som man gör sig själv en björntjänst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.