A Autodidak1 skrev:
Som i många fall så måste massor med olika paragrafer vägas emot varandra och då är rättspraxis att man får bo permanent i fritidshus.
Lagar och regler är snåriga och ibland motsägelsefulla. Att börja tolka och vantolka kan vara underhållande. Men jag tycker att inom ämnet för denna tråd är det inte riktigt relevant. Det är just eftersom lagar och regler lätt blir ofullständiga och motsägelsefulla som vi har begreppets rättspraxis. Jag tycker att om rättspraxis är att man får bo i fritidshus så är det relevanta svaret i denna tråd att man får bo i fritidshus.

Jag är inte insatt i ämnet, men jag har läst om dem som blivit nekade bygglov för ett fritidshus därför att det såg ut att syfta till att vara ett permanenthus. Logiken i det kan jag förstå. Kraven på permanentbostäder finns av en orsak. Men jag får det du skriver till att inte ens det skulle vara möjligt för kommunen att hindra.

A Avemo skrev:
Lagar och regler är snåriga och ibland motsägelsefulla. Att börja tolka och vantolka kan vara underhållande. Men jag tycker att inom ämnet för denna tråd är det inte riktigt relevant. Det är just eftersom lagar och regler lätt blir ofullständiga och motsägelsefulla som vi har begreppets rättspraxis. Jag tycker att om rättspraxis är att man får bo i fritidshus så är det relevanta svaret i denna tråd att man får bo i fritidshus.

Jag är inte insatt i ämnet, men jag har läst om dem som blivit nekade bygglov för ett fritidshus därför att det såg ut att syfta till att vara ett permanenthus. Logiken i det kan jag förstå. Kraven på permanentbostäder finns av en orsak. Men jag får det du skriver till att inte ens det skulle vara möjligt för kommunen att hindra.
Det var just komplexiteten med lagarna jag ville belysa. Formellt kan inte en kommun stoppa ett fritidshus inom detaljplanelagt område (mitt i ett villakvarter) eftersom lagen inte skiljer (permanent)bostadshus från (fritids)bostadshus ur bygglovssynpunkt. Det skulle kunna vara om detaljplanen föreskriver att det ska vara bostadshus för permanentboende inom området. Men den ordalydelsen har jag aldrig sett, det brukar pratas om byggnad, huvudbyggnad, bostadshus osv i detaljplanerna.

Så här säger PBL om bostadshus:

Vad är ett en- och tvåbostadshus?
Det finns ingen definition av varken en- och tvåbostadshus eller flerbostadshus i plan- och bygglagstiftningen. Enligt TNC är ett enbostadshus ett bostadshus med endast en bostadslägenhet och ett tvåbostadshus är ett bostadshus med två bostadslägenheter. Det finns inga krav på att bostadshuset måste ha en viss storlek för att det ska räknas som ett en-eller tvåbostadshus. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)

En- och tvåbostadshus kallas ofta småhus eller villor. Småhus kan vara antingen fristående eller sammanbyggda. Enligt TNC är ett småhus ett bostadshus som innehåller högst två bostadslägenheter. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)

Fritidshus är en- och tvåbostadshus. Dock har Mark- och miljööverdomstolen, MÖD, i en dom slagit fast att kolonistugor inte är en- eller tvåbostadshus. Enligt Boverkets uppfattning är inte heller stugor som ingår i en hotellanläggning, semesterstugby eller en liknande byggnadsgrupp inom en fritids-, rekreations- eller turistanläggning en- eller tvåbostadshus. (MÖD 2015-06-23 mål nr P 3554-15)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.