2 776 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Bygga fritidshus på Österlen
Medlem
· Skåne
· 3 inlägg
Hej
Vi ska bygga ett fritidshus på österlen. Vi hade valt ut ett lämpligt 1-planshus för oss, men idag fick vi besked att vi behöver förhålla oss till takvinkel på 40 grader.
Någon som har tips på modell, hustillverkare eller annat.
Tack på förhand.
Anna
Vi ska bygga ett fritidshus på österlen. Vi hade valt ut ett lämpligt 1-planshus för oss, men idag fick vi besked att vi behöver förhålla oss till takvinkel på 40 grader.
Någon som har tips på modell, hustillverkare eller annat.
Tack på förhand.
Anna
Inget tips men kolla hur ni tänkt placera huset på tomten först. Därefter se efter hus som han den sortens planlösning. Jag bygger med egenritat hus. När jag därefter granskade husmodeller i de små modellerna hos hustillverkare var det knappt något hus som passade in. Tur var ju att vår egen planlösning och look passade så mycket bättre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Först vill jag säga att jag tycker att Sylvestris råd är bra!
Man ritar upp ett hus som man vill ha, sedan går man runt till fabrikerna och frågar om de kan bygga det, annars tar man in en mindre, lokal byggfirma.
Men sedan kan nog de flesta hustillverkare leverera hus med den takvinkel man vill ha, även om det inte är standard 27° för enplanshus med oinredd vind.
Har sett detta göras i närheten.
Men vad är nöjet med saxtakstol och 38° takvinkel, då man ändå inte kan utnyttja det stora vindsutrymmet?
Men 40°? Vanliga takvinklar är ju 27, 38 och 45, men 40?
Man ritar upp ett hus som man vill ha, sedan går man runt till fabrikerna och frågar om de kan bygga det, annars tar man in en mindre, lokal byggfirma.
Men sedan kan nog de flesta hustillverkare leverera hus med den takvinkel man vill ha, även om det inte är standard 27° för enplanshus med oinredd vind.
Har sett detta göras i närheten.
Men vad är nöjet med saxtakstol och 38° takvinkel, då man ändå inte kan utnyttja det stora vindsutrymmet?
Men 40°? Vanliga takvinklar är ju 27, 38 och 45, men 40?
Redigerat:
Bygger också fritidshus på Österlen och använder mig av modulsystem från Lundqvist: https://www.lundqvisttravaru.se/priser/
Lätt att anpassa efter behov.
Lätt att anpassa efter behov.
Medlem
· Skåne
· 3 inlägg
Klicka här för att svara
