Den har funkat väldigt bra så här långt, inte en enda driftstörning.
Den enda förändringen mot originaldesignen som jag gjorde i ett tidigt skede var att byta själva elpatronen från 3 kW till 6 kW. Anledningen till det var att jag vill kunna köra hög effekt under dygnets billigaste timmar. Eftersom betongplattan är så tung blir systemet mycket trögt, det spelar ingen roll om jag tillför värmeenergi 10 minuter varje timme eller om jag gör det 4 timmar i sträck en gång per dygn. Vilket ger stora möjligheter när det gäller att välja att värma de timmar på dygnet som elpriset är som lägst.

Den styrs av en trefaskontaktor monterad i husets elcentral som i sin tur aktiveras av tre parametrar. Dels av en shelly kontaktor (även den monteras i husets elcentral) uppkopplad till nätet via wifi, dels av en centralt placerad rumstermostat som reagerar på inomhusluftens temperatur och dels av en inbyggd (i elpannan) vattentermostat som reagerar på framledningstemperaturen.

OM shelly-kontaktor är aktiverad och OM rumstermostaten är sluten så går pannan OM den inbyggda vattentermostaten är tillslagen.

Med Shelly-enheten kan jag programmera elpannan att starta enligt olika definierade scheman eller att gå konstant om jag vill det. (så länge framledningen är under inställt värde och så länge inomhusluften är under inställt värde).

Rumstermostaten styr så att den aktiverar elpannan av/på beroende på luftens temp och inställt värde, den kan tex styra så att det hålls relativt konstant temp i huset, tex 20 grader.

Den inbyggda termostaten styr på så vis att så länge framledningstempen till golvvärmen är under 26 grader så går den på 6 kW, mellan 26 och 30 grader så går den på ca 3 kW. Skulle framledningstempen gå över 30 grader så slår den av helt.

Ovanstående kanske låter komplicerat men är egentligen en mycket simpel inkoppling och styrning som än så länge gjort jobbet på ett utmärkt sätt och även visat sig vara driftsäker.

• Gilla
  • Älska
Swedesouth och 10 till
  • Laddar…
Ännu en härlig helg i Saxnäs

Norrsken över snötäckt landskap och stugor i Saxnäs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Swedesouth och 33 till
  • Laddar…
Wow, är det här nu? Jag har hört att det är extremt lite snö... typ att det är meningslöst att åka upp till Påsk...

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Wow, är det här nu? Jag har hört att det är extremt lite snö... typ att det är meningslöst att åka upp till Påsk...
Bilden togs lördag kväll nu i helgen.
Det är ovanligt lite snö i år, även i Saxnäs, men jag killgissar att det ligger 70-90 cm i området runt Saxnäs, så det är inget problem att åka skidor eller att köra skoter.

• Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ännu en härlig helg i Saxnäs

[bild]
Vackert!

• Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
Tack för en intressant tråd! Jag är nyfiken på om du fortfarande är nöjd med valet av roslagsmahogny för panelen, och om kulören förändrats något sedan du målade?

A Altra skrev:
Tack för en intressant tråd! Jag är nyfiken på om du fortfarande är nöjd med valet av roslagsmahogny för panelen, och om kulören förändrats något sedan du målade?
Panelen på huset har suttit uppe i drygt tre år nu. Något mattare har den nog blivit men den ser fortfarande naturlig och fin ut. Jag kan heller inte se någon tydlig skillnad i åldrande mellan de fyra väderstrecken. Jag är mycket nöjd med valet så här långt.

Redigerat:
  • Gilla
Almost0.5acres och 2 till
  • Laddar…
hej, spikas det något eller njuts det mest av nybyggt hus :-)?

• Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Det spikas väldigt lite, inte alls faktiskt. Men även om det mest njuts så pysslar jag även på lite med roliga projekt ibland. Jag gillar ju att elda, och när vi, som igår, kommer upp till en 13-gradig stuga så är det skönt att kunna värma upp den snabbt. Jodå, det går att värma även med elpatronen och appstyrningen, men det är inte lika kul. Därför beslutade jag mig för att försöka öka effektiviteten i kaminen. Jag bytte helt enkelt ut den fösta isolerade modulen mot ett oisolerat rökrör. Det modifierades lite lätt för att kunna montera ett finmaskigt galler av sträckmetall. Resultatet är betydligt mycket mer värme till rummet, och det ser helt ok ut om jag får säga det själv.

Svart vedeldad kamin med brasa i ett modernt vardagsrum, omgiven av trä och stiliga möbler; ved och dammsugare syns bredvid.
Skapa konto

Svart kamin i rum med eld inuti, omgiven av ved på golvet.
Skapa konto

Hand som håller en värmekamera framför en kamin, visar temperaturer på 185,3°C och max 344,0°C. Bakgrund med ved och modern inredning.
Skapa konto

Kamin med oisolerat rökrör och finmaskigt galler av sträckmetall för ökad värmeeffektivitet i en stuga.
Skapa konto

Oisolerat rökrör modifierat med finmaskigt galler av sträckmetall för ökad värmespridning från kamin i stuga.
Skapa konto

• Gilla
Swedesouth och 27 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det spikas väldigt lite, inte alls faktiskt. Men även om det mest njuts så pysslar jag även på lite med roliga projekt ibland. Jag gillar ju att elda, och när vi, som igår, kommer upp till en 13-gradig stuga så är det skönt att kunna värma upp den snabbt. Jodå, det går att värma även med elpatronen och appstyrningen, men det är inte lika kul. Därför beslutade jag mig för att försöka öka effektiviteten i kaminen. Jag bytte helt enkelt ut den fösta isolerade modulen mot ett oisolerat rökrör. Det modifierades lite lätt för att kunna montera ett finmaskigt galler av sträckmetall. Resultatet är betydligt mycket mer värme till rummet, och det ser helt ok ut om jag får säga det själv.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser mer än ok ut tycker jag. Skitbra!

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Jag gillar att gå upp före de andra och tända i kaminen.
Gott nytt år från Saxnäs.
Brasa i en vedeldad eldstad inomhus med glödande träbitar och öppna lågor. Eldstaden har en metallisk, inklädd bakgrund.
Skapa konto

Person kör snöskoter i vintrigt landskap, iklädd hjälm och vinterkläder, med snöklädda träd och fjäll i bakgrunden under solnedgången.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 29 till
  • Laddar…
Mikael_L
GNÅ

Fint väder, men jag såg att ni kommer att få rejält kallt. ;)

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
GNÅ

Fint väder, men jag såg att ni kommer att få rejält kallt. ;)
-16 just nu.
Men hellre kallt än tövädret som kom efter julafton.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
[bild]
[bild]
Tack detsamma från det nästan mest södra Trelleborg. Mulet och 2 plusgrader.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
[bild]
[bild]
Leden mot Satssjön?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.