364 442 läst ·
699 svar
364k läst
699 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Dag två. Idag har vi haft riktigt fint väder trots att prognosen lovade regn. Vi har hunnit mycket. Nockbalken har spelats upp på pelarna med hjälp av två kedjeblock, långsidorna har monterats och rests, träställning på långsidorna har rests och slutligen fick vi upp drygt hälften av takåsarna innan vi grillade burgare och tog en kall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kan se tidigare i tråden hur dessa lättbalkar /lådbalkar är tillverkade/uppbyggda. Det är en 45x70 i ytterkant runtom och sedan en osb-skiva spiklimmad på vardera sida och isolering i mitten. De är 400mm höga och ger en riktig kraftig profil men med relativt låg vikt. Smidigt att ha dem skräddarsydda efter huset/konstruktionen.C claym skrev:
Dag 3.
Det hela fortlöper fortare än vad jag vågat hoppas på. Men precis som några kommenterat så ligger det många timmar planering och förberedelse bakom. När allt är färdigkapat och uppmärkt så går faktiskt rätt fort att montera en regelstommen. Sen är jag inte ensam heller vi har vart 3-4st under dessa tre första dagar.
Idag har det vart mestadels uppehåll men blåst rätt mycket. Inte optimalt när man vill lägga takduk, så vi har fått ta det lugnt och försiktigt. Alla takåsar är på plats, båda gavlarna är reglade, takfotsbräda, duk och läkt (45x70) är klart på ena halvan.
Det hela fortlöper fortare än vad jag vågat hoppas på. Men precis som några kommenterat så ligger det många timmar planering och förberedelse bakom. När allt är färdigkapat och uppmärkt så går faktiskt rätt fort att montera en regelstommen. Sen är jag inte ensam heller vi har vart 3-4st under dessa tre första dagar.
Idag har det vart mestadels uppehåll men blåst rätt mycket. Inte optimalt när man vill lägga takduk, så vi har fått ta det lugnt och försiktigt. Alla takåsar är på plats, båda gavlarna är reglade, takfotsbräda, duk och läkt (45x70) är klart på ena halvan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går fortare att lägga och med 34grader taklutning så krävs att man jobbar sig nerifrån och upp genom att bygga en trappa med bärläkt som man kan gå och sitta på. När klickplåttak läggs på rådpont så används ej läkt, men detta hade alltså blivit mycket svårt i vårt fall, vi hade ändå tvingats skruva fast nåt underlag för att kunna jobba, och under dessa förhållanden så föredrar jag att skippa råsponten.P Pappa1986 skrev:
Dessutom hade det blivit otroligt jobbigt med tanke på att det regnar stup i kvartsen.
Kanon, tack för svarG Gabbe1 skrev:Går fortare att lägga och med 34grader taklutning så krävs att man jobbar sig nerifrån och upp genom att bygga en trappa med bärläkt som man kan gå och sitta på. När klickplåttak läggs på rådpont så används ej läkt, men detta hade alltså blivit mycket svårt i vårt fall, vi hade ändå tvingats skruva fast nåt underlag för att kunna jobba, och under dessa förhållanden så föredrar jag att skippa råsponten.
Dessutom hade det blivit otroligt jobbigt med tanke på att det regnar stup i kvartsen.