Härligt, kör på nu!

• Gilla
P-H85
  • Laddar…
Dag två. Idag har vi haft riktigt fint väder trots att prognosen lovade regn. Vi har hunnit mycket. Nockbalken har spelats upp på pelarna med hjälp av två kedjeblock, långsidorna har monterats och rests, träställning på långsidorna har rests och slutligen fick vi upp drygt hälften av takåsarna innan vi grillade burgare och tog en kall.
Konstruktion av byggnadsställning och pelare med utsikt över skog och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med arbetare som monterar en nockbalk på pelare, träställningar och halvfärdig takkonstruktion, molnig himmel.
Skapa konto
Halvbyggd trähusstomme med uppresade väggar och takstolar mot en molnig himmel.
Skapa konto
Halvfärdig trästomme av hus med resade väggar och delvis monterade takåsar, stående på pelare, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto
Stomkonstruktion av byggprojekt med nockbalk på pelare, träställning och halvt uppsatta takåsar mot molnig himmel.
Skapa konto

Konstruktion av trätakstolar och nockbalk uppsatt på pelare på en byggarbetsplats under klart väder.
Skapa konto

Vy över nykonstruerad takstomme med halvt uppresade takåsar på en byggarbetsplats i fint väder.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Erik JL och 52 till
  • Laddar…
Nu går det fort. Härligt! Men jag förstår att det ligger mycket tid bakom med planering och prefabricering hemmavid.

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
När Gabbe bygger står blixten still. :p
Bra jobbat.
Både på plats och med förberedelserna. (y)

//AA

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
När Gabbe bygger står blixten still. :p
Bra jobbat.
Både på plats och med förberedelserna. (y)

//AA
En fråga: varför klär man in takstolarna i osb ?

C claym skrev:
ger mer styrka ganska vanligt i usa

• Gilla
common och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Och här sparar TS väldigt mycket pengar på detta tillvägagångssätt

P Pappa1986 skrev:
Och här sparar TS väldigt mycket pengar på detta tillvägagångssätt
berätta varför :D

• Gilla
riob
  • Laddar…
C claym skrev:
berätta varför :D
Du kan se tidigare i tråden hur dessa lättbalkar /lådbalkar är tillverkade/uppbyggda. Det är en 45x70 i ytterkant runtom och sedan en osb-skiva spiklimmad på vardera sida och isolering i mitten. De är 400mm höga och ger en riktig kraftig profil men med relativt låg vikt. Smidigt att ha dem skräddarsydda efter huset/konstruktionen.

• Gilla
  • Älska
Erik JL och 9 till
  • Laddar…
Dag 3.
Det hela fortlöper fortare än vad jag vågat hoppas på. Men precis som några kommenterat så ligger det många timmar planering och förberedelse bakom. När allt är färdigkapat och uppmärkt så går faktiskt rätt fort att montera en regelstommen. Sen är jag inte ensam heller vi har vart 3-4st under dessa tre första dagar.

Idag har det vart mestadels uppehåll men blåst rätt mycket. Inte optimalt när man vill lägga takduk, så vi har fått ta det lugnt och försiktigt. Alla takåsar är på plats, båda gavlarna är reglade, takfotsbräda, duk och läkt (45x70) är klart på ena halvan.

Regelstommen till ett hus under konstruktion med takåsar på plats och delvis pålagd takduk, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto
Regelstomme under konstruktion med takåsar på plats och halvfärdigt tak med duk och läkt på ena sidan.
Skapa konto

• Gilla
Do-it och 17 till
  • Laddar…
Av nyfikenhet. Vad är fördelen med takduk istället för respons? :D

P Pappa1986 skrev:
Av nyfikenhet. Vad är fördelen med takduk istället för respons? :D
Går fortare att lägga och med 34grader taklutning så krävs att man jobbar sig nerifrån och upp genom att bygga en trappa med bärläkt som man kan gå och sitta på. När klickplåttak läggs på rådpont så används ej läkt, men detta hade alltså blivit mycket svårt i vårt fall, vi hade ändå tvingats skruva fast nåt underlag för att kunna jobba, och under dessa förhållanden så föredrar jag att skippa råsponten.
Dessutom hade det blivit otroligt jobbigt med tanke på att det regnar stup i kvartsen.

• Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Går fortare att lägga och med 34grader taklutning så krävs att man jobbar sig nerifrån och upp genom att bygga en trappa med bärläkt som man kan gå och sitta på. När klickplåttak läggs på rådpont så används ej läkt, men detta hade alltså blivit mycket svårt i vårt fall, vi hade ändå tvingats skruva fast nåt underlag för att kunna jobba, och under dessa förhållanden så föredrar jag att skippa råsponten.
Dessutom hade det blivit otroligt jobbigt med tanke på att det regnar stup i kvartsen.
Kanon, tack för svar :D

Spännande med i mina ögon ny byggteknik.
Har du beställt takstolarna på fabrik?

Roreal Roreal skrev:
Spännande med i mina ögon ny byggteknik.
Har du beställt takstolarna på fabrik?
läser folk inte trådarna längre

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.