Idag har det vart en fin dag i Saxnäs, nästan 10 grader och snudd på vindstilla. Synd att jag inte vart där.
Men våren är på gång och nedräkning till byggstart är påbörjad :cool:
Väderdata från Saxnäs visar lufttemperatur 7,3°C, vindstyrka 1,0 m/s och vägtemperatur -0,5°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Garningen och 6 till
  • Laddar…
Hej
Ska bli riktigt kul att följa ditt bygge. Det är otroligt fint uppe i saxnäs.
/:Mathias

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Idag landade fönsterbeställningen på hemmaplan. De får stå en dryg månad på min arbetsplats innan vidare transport till Saxnäs.
Staplad och plastfolieinslagen fönsterbeställning på en pall i ett lagerutrymme.
Skapa konto

• Gilla
Erik JL och 7 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Idag landade fönsterbeställningen på hemmaplan. De får stå en dryg månad på min arbetsplats innan vidare transport till Saxnäs.
[bild]
Det är ju bra att ha en sådan arbetsplats. Det hade verkligen inte gått på mitt jobb. :)

Ska bli kul att följa ditt projekt.
Har ju följt med på en massa annat som du gjort och blivit bra.
Jag gillar att man avdramatiserar det mesta.
Tar man det i småbitar så är det inte så avancerat längre.

Stort lycka till på resan. (y):cool:

//AA

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
S saiter skrev:
Ska bli kul att följa ditt projekt.
Har ju följt med på en massa annat som du gjort och blivit bra.
Jag gillar att man avdramatiserar det mesta.
Tar man det i småbitar så är det inte så avancerat längre.

Stort lycka till på resan. (y):cool:

//AA
Kul att höra!
Jag instämmer i att det inte är jättesvårt att bygga hus om man ser till varje enskilt moment rent tekniskt. Sen är det klart att man inte ska hymla med att den totala arbetsinsatsen för att bygga i egen regi kan bli ganska stor. Bara all planering och logistik tar sin tid, och det blir ju inte direkt mindre planeringstid om/när man försöker kapa så många kostnaders om möjligt.

Under hela mars såg det ut om att det skulle bli rekordtidig snösmältning, men nu i april kommer vintern tillbaka och just nu är det inte en enda plusgrad i sikte fram till påsk. Nåja, i slutet av maj ska det nog vara så pass snöfritt så att vi kan starta bygget enligt plan.

• Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Ytterdörren blir ett blocketfynd.
En Nordan som stått som utställningsexemplar, aldrig monterad. Jag kom över den komplett med lås för 2500kr.
Det blir nog bra med en röd dörr, då får vi en liten färgklick som bryter av mot det mörka.

Ny röd Nordan ytterdörr inslagen i plast, monterad på en träpall i ett lagerutrymme.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Swedesouth och 26 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ytterdörren blir ett blocketfynd.
En Nordan som stått som utställningsexemplar, aldrig monterad. Jag kom över den komplett med lås för 2500kr.
Det blir nog bra med en röd dörr, då får vi en liten färgklick som bryter av mot det mörka.

[bild]
bilder bilder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar., men det har inte hänt så mycket som är värt att fota.

Snöläget på tomten verkar inte bli ett problem även om vi inte skottat en enda flinga. Bilden är tagen för precis en vecka sedan och sedan dess har det smält mycket, så jag uppskattar att tomten är mer eller mindre snöfri just nu.
Tomt med smältande snö, presenningtäckt släpvagn och vy över molnigt landskap.
Skapa konto

I övermorgon får vi tillgång till en lastbil som vi ska fylla med material och köra upp till tomten över lör-sön. Så i slutet på veckan ska det väl kunna komma lite nya bilder.

• Gilla
Erik JL och 11 till
  • Laddar…
så skönt att ligga 5 år före. men det är alltid en kul resa, har inköpt tomt nu igen i sthlm så den borde jag förädla med ett hus faktiskt,

Nu är vi hemma igen efter en helg med mycket lastning, transport och lossning. Lastbilen vi körde hade ett flak på 2.4x7.5m och det var inte många mm oanvänd yta. Förutom reglarna, nockbalken, takåsarna och fasadpanelen så fanns oxå takplåten, alla fönster och två pallar isolering med på flaket. Lastbil flak fullastat med byggmaterial såsom reglar, isolering och takplåt.
Skapa konto

Lastbil fullastad med byggmaterial och hjullastare bredvid på grusplan.
Skapa konto

Vi fick även upp förtältet på husvagnen och har nu sovit vår första natt på tomten.
Förtält på husvagn uppställt på grus, omgivet av skog och med byggmaterial synligt inuti.
Skapa konto

Stort tack till @Clas B för hjälpen i helgen.
På onsdag startar bygget om vädret så tillåter.

• Gilla
  • Älska
Garningen och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha, sedär.
Jag tror jag missat denna tråden, men jag skriver lite skit här så den kommer med på mina bevakningar (ja, jag vet att det går att göra på annat sätt också)
Så ska läsa ikapp lite sen.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
uthus/garage i framtiden, men jag tror inte det blir isolerat och uppvärmt.
Förbered bara, dvs vindväv och spikregel för fasaden.
Men det är jag nästan 100 på att du redan tänkt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Förbered bara, dvs vindväv och spikregel för fasaden.
Men det är jag nästan 100 på att du redan tänkt.
Just nu känns uthuset rätt avlägset, men när det blir dags så är det nog klokt att säkra för framtiden precis som du skriver.

Första byggdagen har mest bestått av att etablera sig på byggplatsen. Eftersom prognosen spått mycket regn i helgen så fixade vi ett tält för att kunna förvara lite material och verktyg under tak. Sen har vi fått materialleverans med kranbil så nu har vi ”allt i egna händer”. Vi har rest farsans gamla Burton-ställning på båda gavlarna och slutligen hann vi montera syll på kortsidorna samt resa en av gavelpelarna. Förhoppningsvis kan vi gå upp stålbalken på plats imorgon.
Byggplats med uppsatt tält, materialleverans, fordon och byggnadsställning i bakgrunden.
Skapa konto
Tält på byggplats med staplade träbjälkar och verktyg, byggställning synlig i bakgrunden.
Skapa konto
Byggplats med uppsatt tält, materialleverans och delvis rest ställning under grå himmel.
Skapa konto

Byggställning och syllar monterade på byggplats med presenningstält i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Erik JL och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.