364 442 läst ·
699 svar
364k läst
699 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Ska bli kul att följa ditt projekt.
Har ju följt med på en massa annat som du gjort och blivit bra.
Jag gillar att man avdramatiserar det mesta.
Tar man det i småbitar så är det inte så avancerat längre.
Stort lycka till på resan.

//AA
Har ju följt med på en massa annat som du gjort och blivit bra.
Jag gillar att man avdramatiserar det mesta.
Tar man det i småbitar så är det inte så avancerat längre.
Stort lycka till på resan.
//AA
Kul att höra!S saiter skrev:
Jag instämmer i att det inte är jättesvårt att bygga hus om man ser till varje enskilt moment rent tekniskt. Sen är det klart att man inte ska hymla med att den totala arbetsinsatsen för att bygga i egen regi kan bli ganska stor. Bara all planering och logistik tar sin tid, och det blir ju inte direkt mindre planeringstid om/när man försöker kapa så många kostnaders om möjligt.
Under hela mars såg det ut om att det skulle bli rekordtidig snösmältning, men nu i april kommer vintern tillbaka och just nu är det inte en enda plusgrad i sikte fram till påsk. Nåja, i slutet av maj ska det nog vara så pass snöfritt så att vi kan starta bygget enligt plan.
Ytterdörren blir ett blocketfynd.
En Nordan som stått som utställningsexemplar, aldrig monterad. Jag kom över den komplett med lås för 2500kr.
Det blir nog bra med en röd dörr, då får vi en liten färgklick som bryter av mot det mörka.
En Nordan som stått som utställningsexemplar, aldrig monterad. Jag kom över den komplett med lås för 2500kr.
Det blir nog bra med en röd dörr, då får vi en liten färgklick som bryter av mot det mörka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt med uppdateringar., men det har inte hänt så mycket som är värt att fota.
Snöläget på tomten verkar inte bli ett problem även om vi inte skottat en enda flinga. Bilden är tagen för precis en vecka sedan och sedan dess har det smält mycket, så jag uppskattar att tomten är mer eller mindre snöfri just nu.
I övermorgon får vi tillgång till en lastbil som vi ska fylla med material och köra upp till tomten över lör-sön. Så i slutet på veckan ska det väl kunna komma lite nya bilder.
Snöläget på tomten verkar inte bli ett problem även om vi inte skottat en enda flinga. Bilden är tagen för precis en vecka sedan och sedan dess har det smält mycket, så jag uppskattar att tomten är mer eller mindre snöfri just nu.
Logga in
Skapa konto
I övermorgon får vi tillgång till en lastbil som vi ska fylla med material och köra upp till tomten över lör-sön. Så i slutet på veckan ska det väl kunna komma lite nya bilder.
Nu är vi hemma igen efter en helg med mycket lastning, transport och lossning. Lastbilen vi körde hade ett flak på 2.4x7.5m och det var inte många mm oanvänd yta. Förutom reglarna, nockbalken, takåsarna och fasadpanelen så fanns oxå takplåten, alla fönster och två pallar isolering med på flaket.
Vi fick även upp förtältet på husvagnen och har nu sovit vår första natt på tomten.
Stort tack till @Clas B för hjälpen i helgen.
På onsdag startar bygget om vädret så tillåter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi fick även upp förtältet på husvagnen och har nu sovit vår första natt på tomten.
Logga in
Skapa konto
Stort tack till @Clas B för hjälpen i helgen.
På onsdag startar bygget om vädret så tillåter.
Första byggdagen har mest bestått av att etablera sig på byggplatsen. Eftersom prognosen spått mycket regn i helgen så fixade vi ett tält för att kunna förvara lite material och verktyg under tak. Sen har vi fått materialleverans med kranbil så nu har vi ”allt i egna händer”. Vi har rest farsans gamla Burton-ställning på båda gavlarna och slutligen hann vi montera syll på kortsidorna samt resa en av gavelpelarna. Förhoppningsvis kan vi gå upp stålbalken på plats imorgon.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto