Hej!

Har beslutat mig för att bygga ett fritidshus uppe i norra dalarna.
Har dock en del frågor jag inte riktigt hittat svar på.

Då jag vill bygga efter en idé jag har i mitt huvud, finns ju inga färdiga ritningar,
hur pass avancerade lär dessa vara, då tänker jag med på hållfasthetsberäkningar osv.
Är enda alternativet att lämna till arkitekt?

Detsamma vad det gälller VA och EL? Jag har nära besläktade inom båda de områdena, som jag blivit lovad hjälp från.

Jag har egentligen bara två, men nog så tunga, argument för att göra "allt" själv.

#1 ser det som en utmaning

#2 Ekonomin, jag har grävmaskin, lastbil, höglyft, alla verktyg osv.. Sen vet jag att många kommer säga åt mig, men jag tycker även att jag har en hel del tid att avsätta till detta.

Mvh Henrik

Hur avancerade ritningar som krävs för att beskriva den idé som du har i ditt huvud är totalt omöjligt för någon annan att svara på. Men generellt så utför inte arkitekter hållfasthetsberäkningar, de jobbar med planlösningar, utformningar och estetisk framtoning. Behöver du hjälp med hållfasthet så är det en byggnadsingenjör/konstruktör du ska vända dig till.

Jag har själv byggt två hus utan några utskrivna ritningar (förutom fasadritningar för bygglovsansökningarna). Men det skadar ju inte att ha åtminstone stommen uppritad i cad om du behöver ta ut några mått någon gång. Detta fungerar såklart endast om du utför allt arbete själv, om du ska ta hjälp med el och vvs så underlättar det nog att ha ritningar på det även om du muntligen kan försöka förklara för dina släktingar hur du vill ha det.

För övrigt tycker jag att du ska köra på, det är inte hjärnkirurgi att bygga hus, oftast handlar det om att våga ta steget. Det är dessutom förbannat roligt, både att bygga och att sen bo i huset som du byggt helt själv.

Redigerat:
D09
Jag ritade ihop mitt själv, lämnade det sedan till en konstruktör som gjorde k- ritningen.

Guld värd 👍

K
Vad fick du betala för konstruktören och hur mycket gjorde han?

D09
5000kr.

Jag hade ritat en skalenlig ritning på fasad och planlösning hur jag tänkt mig sen översatte han det till sektion, fasad, planlösning, alla konstruktionslager m.m Guld värd under hela byggperioden.

Han kom även med förslag på fönster m.m så jag var mer än nöjd =)

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
5000kr för en konstruktör att göra sektion, fasad, plan, detaljer och hållfasthetsberäkning låter jäkligt billigt. En konstruktör tar 600-800kr/timme.
Kan ju vara så att dina ritningar var så pass bra att du gjorde jobbet lätt för honom men jag tror att man ska räkna med en större kostnad än 5000.- när man anlitar en konstruktör.

D09
mdab skrev:
5000kr för en konstruktör att göra sektion, fasad, plan, detaljer och hållfasthetsberäkning låter jäkligt billigt. En konstruktör tar 600-800kr/timme.
Kan ju vara så att dina ritningar var så pass bra att du gjorde jobbet lätt för honom men jag tror att man ska räkna med en större kostnad än 5000.- när man anlitar en konstruktör.
Ja, har också förstått det som att det var billigt.

Eller så såg han möjligheten att "kränga" denna ritning, eller delar av den vidare.

Vem vet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.