6 477 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Bygga fritidshus, billigast?
Hej! Det där såg ju jättefint ut.B bibliotekarien skrev:
Hur stort är det och för den pengen, hur är insidan? Och hur levererades det?
Har själv ritat ett väldigt snarlikt hus och fått godkänt på Bygglovet för det, så sommarens projekt är på gång.
Har man snickare man känner till bra så är det alltid billigast att köra på timkostnad, ett alternativ är att köpa en färdig stomme med takstolar, kan rekomendera Persons Träteknik för bra stommar, sedan anlita en lokal snickare för resning och färdigställande.
Det är 50 kvm.N Nyana73 skrev:
Allt levereras väl förpackat. Den här videon visar rätt bra hur det ser ut vid leverans samt hur man monterar väggblocken (inte mitt bygge):
Insidan var naken när huset väl stod. Bygget är ett budgetbygge så jag letar byggmaterial på blocket. Skulle dock rekommendera att köpa med deras mellanreglar samt isolering. Finns inte mycket att spara där.
En timmerstuga kanskeF Fredrikkarlsson1992 skrev:Jag och min pappa, mamma o bror äger en tomt där det just nu står ett litet fallfärdigt hus på 28kvm typ..
Tomten är enorm, men tanken är att riva det gamla och så vill vi bygga eller köpa nytt.
Vi har tidigare sommrar dränerat och huggit ner träd och lagt gräs nu..
Men nu så är det dags att fundera på hur vi vill ha nya huset och vad som blir bäst?
Vi kommer INTE kunna bygga huset själva, den tiden och kunskap har vi inte! Så bygga = anlita en firma isåfall.
Vad finns det för alternativ då som är billigast och mest värt?
Behöver inte vara något dröm boende och mega stort och lyxigt.
Vi ska liksom sova över nån helg då och då.
Så 2 sovrum, allrum/kök, och toa..
Vad tycker ni vi borde satsa på?
Medlem
· östergötland
· 192 inlägg
Ser riktigt bra ut.B bibliotekarien skrev:Det är 50 kvm.
Allt levereras väl förpackat. Den här videon visar rätt bra hur det ser ut vid leverans samt hur man monterar väggblocken (inte mitt bygge):
[media]
Insidan var naken när huset väl stod. Bygget är ett budgetbygge så jag letar byggmaterial på blocket. Skulle dock rekommendera att köpa med deras mellanreglar samt isolering. Finns inte mycket att spara där.
Min nackdel är att jag aldrig skulle ha den tiden att lägga på bygget.. Skulle bli klar 2030 isåfall ha..
Hej! Har byggt Lundqvist förra sommaren 8,4x6m 145+45 reglar med alla tillbehör (komplett) och w-takstolar som de inte har på hemsidan men fixade till samma pris. Ville också ha lite takhöjd inne så fråga dem så fixar det sig. Jag + pappa snickare byggde själva på 3 veckor från grund till tätt med isolering och golv klart.
Byggsatsen var bra och allt ingår om man väljer det, inga konstigheter och de stod tom för kranbil då det var små vägar dit. 2 månader för 2 snickare från grund (plint) borde räcka om de inte latar sig för den storleken.
Byggsatsen var bra och allt ingår om man väljer det, inga konstigheter och de stod tom för kranbil då det var små vägar dit. 2 månader för 2 snickare från grund (plint) borde räcka om de inte latar sig för den storleken.
Medlem
· östergötland
· 192 inlägg
Tog det 3 veckor eller 2 månader?K Kimajo skrev:Hej! Har byggt Lundqvist förra sommaren 8,4x6m 145+45 reglar med alla tillbehör (komplett) och w-takstolar som de inte har på hemsidan men fixade till samma pris. Ville också ha lite takhöjd inne så fråga dem så fixar det sig. Jag + pappa snickare byggde själva på 3 veckor från grund till tätt med isolering och golv klart.
Jag förstod inte riktigt hehe
Lol, det är inte klart än, men det tog 3 veckor 12-timmarsdagar från inget till klart utv och isolerat, lite väggar och golv invändigt (plintgrund). Nu är det interiören kvar, så 3 ordentliga veckor till kanske så borde det var klart att flytta in!
Såg positivt ut i april i år iallafall: https://www.dagensps.se/entreprenor/allt-brann-ner-byggforetag/T Tallving skrev:
Liknande trådar
-
Sänka golv i en lekstuga som ska byggas om till toa/duschutrymme vid fritidshuset
Grund & Markarbeten -
Bygga frånluft för nytt fritidshus
Ventilation -
Bygga en tillbyggnad till fritidshus
Fritidshus -
Bygga permanentbostad av fritidshus?
Fritidshus -
Bygga nytt fritidshus ca 90kvm - billigaste och bästa ventilationen?
Fritidshus