3 463 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Bygga friggebod med bastu
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 233 inlägg
Trallgolv i bastu och dusch går utmärkt att kombinera med spontat golv i övriga delen av friggan. Eller så kan man ha spontat golv med lite lutning i bastun och en ränna under laven där vattnet rinner ner. Finns fina exempel på det senare i forumet.
Jag skulle undvika att lägga plastmatta i ett rum som ändå hinner torka ut ordentligt mellan användningarna.
Jag skulle undvika att lägga plastmatta i ett rum som ändå hinner torka ut ordentligt mellan användningarna.
Problemet är väl att golvet i teknikrummet måste vara isolerat eftersom det ska stå en vvb där.
…..känns ju som att man ”spiller” en del vatten i det rum där det manuellt ska fyllas IBC-tankar. Dessutom har ju vvb en spillrör från säkerhetsventilen.
…..känns ju som att man ”spiller” en del vatten i det rum där det manuellt ska fyllas IBC-tankar. Dessutom har ju vvb en spillrör från säkerhetsventilen.
Redigerat:
Jo de va tanken men sen googlade jag runt lite och fick för mig att hus inte mår bra av att kallställas. Kan bli fuktvandring från utsidan till insidan, tex en varm vårdag när det är varmt ute och fortfarande kallt i frugan.
Edit: friggan inte frugan. Hon är alltid kall.
Edit: friggan inte frugan. Hon är alltid kall.
Isolera teknikdelen ordentligt, 30cm "Frigg" under plattan, 20-25cm mineralull i väggar och minst 400mm i tak.D Derbyboy skrev:
Bastun/ duschen/ omkl kan du låta vara helt oisolerat och ovärmt när du inte bastar, se bara till att det är vindtät med örnpapp eller liknande. Mängden el eller ved som går åt att värma bastun blir självklart lite större, men det är knappast värt att kosta på isolering i en bastu som kanske värms till bad 50 eller 100 timmar om året.
Energin du kommer behöva köpa för att värma ditt klent isolerade teknikrum lär inte bli billigare än i dag.D Derbyboy skrev:
Isolering är en engångskostnad som du kommer att ha nytta av hela livet, eller iaf så länge du äger fastigheten. Bygg välisolerat så räcker nog spillvärmen från vvb att hålla det frostfritt till en låg kostnad.