Hej,
Ska bygga en friggebod på Öland i januari. Har köpt en byggsats från Polhus. I deras information står det att det är viktigt att måla huset så fort som möjligt så att det inte blir skadat. Vad jag förstår går det inte att måla under 8 plus grader. Finns det annat jag kan göra för att skydda träet ochsedan måla huset på våren. Friggeboden kommer i byggelement som ska skruvas ihop.
Tacksam för tips.

J Jerusalem 10 skrev:
Hej,
Ska bygga en friggebod på Öland i januari. Har köpt en byggsats från Polhus. I deras information står det att det är viktigt att måla huset så fort som möjligt så att det inte blir skadat. Vad jag förstår går det inte att måla under 8 plus grader. Finns det annat jag kan göra för att skydda träet ochsedan måla huset på våren. Friggeboden kommer i byggelement som ska skruvas ihop.
Tacksam för tips.
Är det inte grundmålat? Är de det så är det helt lugnt att vänta till våren. Är det inte det så är det troligen lugnt men risk att du får lite mögelpåväxt som du får borsta bort sen innan du ska måla.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Är det inte grundmålat? Är de det så är det helt lugnt att vänta till våren. Är det inte det så är det troligen lugnt men risk att du får lite mögelpåväxt som du får borsta bort sen innan du ska måla.
Det är ej grundmålat. Det som gör mig orolig är att de skriver att det måste göras omgående.

J Jerusalem 10 skrev:
Det är ej grundmålat. Det som gör mig orolig är att de skriver att det måste göras omgående.
Det är inte optimalt men heller ingen större fara. November hade varit sämre att bygga ditt hus. Januari är det inte lika blött och det går mot torrare tider rätt snabbt.

• Gilla
Jerusalem 10
  • Laddar…
Har du ett varmgarage eller liknande så är saken biff. I annat fall kanske någon bekant kan låna ut lite utrymme?

Stryk den med grundolja, den håller mögelfläckarna borta tills du kan måla

• Gilla
Jerusalem 10
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Har du ett varmgarage eller liknande så är saken biff. I annat fall kanske någon bekant kan låna ut lite utrymme?
Tänkte du att måla där? Eller vänta med att bygga?

• Gilla
Hope4alot
  • Laddar…
J Jerusalem 10 skrev:
Tänkte du att måla där? Eller vänta med att bygga?
Måla. Ett par dagar, sedan är det torrt.

Är det bara ytterpanelen som behöver målas förutsatt att det interegnar eller snöar när man bygger Friggeboden.

K
Låna typ ett varmgarage om du inte har något och stryk på grundfärg så är det inga bekymmer

Jag skulle bara vänta med att måla till våren. Att leverantören skriver "det är viktigt att måla huset så fort som möjligt" betyder inte att det i praktiken skadas av att stå omålat i kanske tre-fyra månader, utan ska nog mest ses som en form av "friskrivning".

• Gilla
Jerusalem 10
  • Laddar…
Tomture61
Trä / träpanel blir skadad av UV-ljus , därav är det lämpligt att minimum måla med grundfärg .

• Gilla
Jerusalem 10
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Trä / träpanel blir skadad av UV-ljus
Det skulle jag inte oroa mig för när det bara handlar om några månader.

• Gilla
Jerusalem 10
  • Laddar…
Tack för alla svar och trevlig helg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.