Hej!
En nybörjare här.
När vi köpte hus var det återkommande anmärkningar på konstruktioner i organiskt material som var byggda i t.ex. källare. Det varnades för mögel och fuktproblem till höger och vänster.
Nu vill vi bygga på mer förvaring i vårt garage. Det har gips i väggar och tak. Det står på betongplatta och är byggt 2008.
Är det accepterat att bygga hyllor och annan förvaring i trä, eller behöver man använda annat material?
Min förhoppning var att kunna använda 45-reglar som står på syllpapp på betongen.
En nybörjare här.
När vi köpte hus var det återkommande anmärkningar på konstruktioner i organiskt material som var byggda i t.ex. källare. Det varnades för mögel och fuktproblem till höger och vänster.
Nu vill vi bygga på mer förvaring i vårt garage. Det har gips i väggar och tak. Det står på betongplatta och är byggt 2008.
Är det accepterat att bygga hyllor och annan förvaring i trä, eller behöver man använda annat material?
Min förhoppning var att kunna använda 45-reglar som står på syllpapp på betongen.
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Om det är byggt 2008 har det troligen en isolerad platta ?D Deek skrev:Hej!
En nybörjare här.
Fuktproblem i källare gäller ofta äldre källlare som inte har någon diffusionsskit utåt och ofta kan både ha höga halter fukt i luften men framförallt i konstruktionen.
Det är väl iofs bra praxis att inte lägga reglar direkt på betong ändå, utan kanske, som du skriver, ha syllpapp eller liknande emellan.
f.ö. lär väl Gipsskivorna ha kartong på sig som också är organiskt- om ni inte använt särskilda våtrumsskivor ?
Är garaget uppvärmt på vinterhalvåret .D Deek skrev:Hej!
En nybörjare här.
Brukar du kolla luftfuktigheten i garaget .
Parkeras det snöig / blöt bil i garaget .
Så kan det säkert vara. Jag ska gräva lite i det. Tack!klaskarlsson skrev:
Om det är byggt 2008 har det troligen en isolerad platta ?
Fuktproblem i källare gäller ofta äldre källlare som inte har någon diffusionsskit utåt och ofta kan både ha höga halter fukt i luften men framförallt i konstruktionen.
Det är väl iofs bra praxis att inte lägga reglar direkt på betong ändå, utan kanske, som du skriver, ha syllpapp eller liknande emellan.
f.ö. lär väl Gipsskivorna ha kartong på sig som också är organiskt- om ni inte använt särskilda våtrumsskivor ?
Det är inte uppvärmt. De gånger jag kollat fuktigheten har det inte varit några problem. Ibland ställer vi in bilen men oftast får den inte plats. I bästa fall blir det mer plats efter hyllbyggandet 😂Tomture61 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Det är helt OK att bygga hyllor i trä. Det finns hundratusentals uthus i Sverige med träinredning som inte möglar. Källare är ett speciellt mikroklimat med andra villkor.
I höstas hade jag i mitt eget garage 71-73%RH . Rost uppstår spontant under sådana betingelser , ang mögel på organiskt material är det gränsfall . Slog på luftavfuktaren då och nu har jag 16 gr 50 - 53% RH . Jag kollar temp / RH 24/7 .D Deek skrev:
Redigerat:
Du har inte funderat på hyllor med väggkonsoler i metall och sedan hyllplan av valfritt material t.ex. hyllskivor, spontat virke, etc.
Enkelt att anpassa och ändra.
Vi har det i garaget och spontat virke som hyllplan.
Enkelt att anpassa och ändra.
Vi har det i garaget och spontat virke som hyllplan.
Jo, det kanske blir en kombination. Har du tips på konsoller eller skenor?A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag här för att bygga ett förvaringsgolv/plattform på vinden?
Tak & Vind -
Bygga hönshus i befintligt förvaringsutrymme
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga golv, kallvind, förvaring
Tak & Vind -
Kan jag bygga något som kan skapa förvaring?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga sittplats med integrerad förvaring till balkongen.
Möbelsnickeri