Jag ska bygga ett enkel oisolerat förråd, ca 2,5 x 5 meter. Förrådet ska stå på betongplattor ca 40 x40 cm. Jag tänkte stommen ska ha impregnerat virke. Jag tänkte stommen ska vara byggt i ett fack. Vilken dimension behövs, 45 x 170? Eller kan jag använda 45 x 145? Räcker det med sex plattor, se bild. Avståndet mellan plattorna är ca 180 cm. Väggarna tänkte jag ska byggas med 45 x 95. Rätt eller fel? När stommen är på plats, ska golvet läggas först eller reses väggarna först? Jag har sett exempel på båda. Vad föreslår ni för golv? Taket har en lutning på ca 7 grader. Hur långt mellan takstolarna (heter det så). På taket ska läggs råspont och ytpapp. Många frågor men hoppas på lite tips.
 
L LinkZelda skrev:
Jag ska bygga ett enkel oisolerat förråd, ca 2,5 x 5 meter. Förrådet ska stå på betongplattor ca 40 x40 cm. Jag tänkte stommen ska ha impregnerat virke. Jag tänkte stommen ska vara byggt i ett fack. Vilken dimension behövs, 45 x 170? Eller kan jag använda 45 x 145? Räcker det med sex plattor, se bild. Avståndet mellan plattorna är ca 180 cm. Väggarna tänkte jag ska byggas med 45 x 95. Rätt eller fel? När stommen är på plats, ska golvet läggas först eller reses väggarna först? Jag har sett exempel på båda. Vad föreslår ni för golv? Taket har en lutning på ca 7 grader. Hur långt mellan takstolarna (heter det så). På taket ska läggs råspont och ytpapp. Många frågor men hoppas på lite tips.
Varför skall du har impregnerat virke i stommen ?
Det låter mer som en risk för dåligt lukt, och om du senare vill bygga in det är det inte lämpligt.
Bätte med vanliga reglar skulle jag säga, och sen syllpapp mellan plattor/grundsyll så fukt inte kommer upp i regelverket den vägen
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skall du har impregnerat virke i stommen ?
Det låter mer som en risk för dåligt lukt, och om du senare vill bygga in det är det inte lämpligt.
Bätte med vanliga reglar skulle jag säga, och sen syllpapp mellan plattor/grundsyll så fukt inte kommer upp i regelverket den vägen
Ok. Jag var orolig för fukt i stommen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skall du har impregnerat virke i stommen ?
Det låter mer som en risk för dåligt lukt, och om du senare vill bygga in det är det inte lämpligt.
Bätte med vanliga reglar skulle jag säga, och sen syllpapp mellan plattor/grundsyll så fukt inte kommer upp i regelverket den vägen
 
L LinkZelda skrev:
Ok. Jag var orolig för fukt i stommen.
Här finns ett exempel på hur man bygger en enkel bod:
https://viivilla.se/gor-det-sjalv/guide-bygg-bod/

Mått osv kan du ju anpassa själv.

45x95 brukar vara bra för osilerade väggar, Golvregel i 45x145 blir nog utmärkt, du kan ju ha även 45x120 eller tom 95x45 om du lägger tillräckligt med plattor.

Takstolarna beror på måttet. Men 2,5 m är inte mycket. Räcker troligen med 45x170, lite beroende på snözon

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
 
  • Gilla
LinkZelda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.