7 473 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Bygga "falska" väggar i biorum
Säger som @Björn Melander , det ska vara bra tjockt tyg för att det ska göra någon större skillnad. Dessutom samlar det damm - särskilt i ett så litet rum - och blir svårt att hålla rent.Parmstig skrev:
Den stora dämpningseffekten kommer soffan att stå för. Resten gör nog i slutändan varken från eller till.
Ett tips ja kan ge med akustik utan att de kostar en förmögenhet e å dämpar första reflexerna samt sätter basfällor i hörnorna så blir akustiken väldigt bra. När ja uppgradera hemmabioreciver i 25k klassen så efter kalibreringen tyckte ja de lät skit jämfört med min billigare. så dämpa första reflexerna samt basfällor bakom golvarna å i hörnorna på frontväggen å blev enorm skillnad. Sen kan man nörda sej in i akustiken ännu mer ifall man har tjock plånbok 
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Om du inte redan kollat, så kolla på
minhembio.com där finns mycket att läsa för
dig.
(Fel webbadress)
minhembio.com där finns mycket att läsa för
dig.
(Fel webbadress)
Redigerat:
Rummet är litet, vilket inte precis underlättar basåtergivningen, som för övrigt är den som stör mest utåt.
Absorbenter i hörnen är en bra tanke, liksom undvikande av parallella ytor. Helmholzresonatorer är effektiva, men tar en del plats. De fungerar i princip på samma sätt som en basreflexlåda och behöver räknas lite på, så de är nog lite för komplicerade i detta fall.
Följ framförallt Ricebridges råd.
Jag utgår från att det är minst en 5.1-anläggning. Det räcker långt, men visst kan man ha nio högtalare plus flera subbasar. (Man får då även bra höjdinformation.)
Ställ för allt i världen inga högtalare i hörnen om de inte är kraftigt basbeskurna (det vill säga att den mesta basen kommer från subbasen). Stående vågor är nämligen ett elände och ger en boomig, dånande bas utan nyanser. Det är heller inte så bra om den står exakt mitt på en vägg. (Är delningsfrekvensen tillräckligt låg, vilket den säkert är, kan man ändå inte höra riktningen till baslådan. Det kan vara en fördel, beroende på konstruktion, att inte ha elementet riktat rakt framåt ifall det skapar en del missljud, för de kan riktningsabedömas.) Givetvis ska den stå på dämpkuddar, utan väggkontakt. Ett utmärkt hjälpmedel som är väl värt sina pengar, är någon form av elektronikbox som tar ner resonanstopparna, som DSPeaker. Det spelar ingen roll hur bra subba du har, du kommer aldrig ifrån rummets påverkan, utom med en sådan.
Numer är praktiskt taget alla högtalare planstrålande, vilket i synnerhet gäller i diskanten. En banddiskant når högt i frekvens och har en bra transientåtergivning (typ explosioner), skaplig spridning i sidled, men dålig i höjdled. Oavsett konstruktion är det viktigt att högtalarna kommer i öronhöjd. Jag har mina något lägre, men lite uppåtvinklade mot öronhöjd. (Det kan ge ett något luftigare ljud än rakt på.)
Centerhögtalaren är i mitt fall inbyggd i bänken under tv:n, lite uppåtvinklad och isolerad mot skåpytorna med hjälp av dämpkuddar. För att helt undvika kantreflektion, sitter en absorbent precis ovanför.
Att de främre sidohögtalarna ska bilda en liksidig triangel stämmer, men de kan faktiskt stå en aning längre isär i och med att du antagligen har en fronthögtalare (hellre under, lite uppåtvinklad, än över tv:n). De bakre högtalarna kan gärna utnyttja väggytorna lite mer, för att uppväga den närmare placeringen.
Genom att inte ställa högtalare i hörnen och genom dämpkuddar och inte minst DSPeaker, har jag ett renare ljud och på köpet mindre störda grannar.
Absorbenter i hörnen är en bra tanke, liksom undvikande av parallella ytor. Helmholzresonatorer är effektiva, men tar en del plats. De fungerar i princip på samma sätt som en basreflexlåda och behöver räknas lite på, så de är nog lite för komplicerade i detta fall.
Följ framförallt Ricebridges råd.
Jag utgår från att det är minst en 5.1-anläggning. Det räcker långt, men visst kan man ha nio högtalare plus flera subbasar. (Man får då även bra höjdinformation.)
Ställ för allt i världen inga högtalare i hörnen om de inte är kraftigt basbeskurna (det vill säga att den mesta basen kommer från subbasen). Stående vågor är nämligen ett elände och ger en boomig, dånande bas utan nyanser. Det är heller inte så bra om den står exakt mitt på en vägg. (Är delningsfrekvensen tillräckligt låg, vilket den säkert är, kan man ändå inte höra riktningen till baslådan. Det kan vara en fördel, beroende på konstruktion, att inte ha elementet riktat rakt framåt ifall det skapar en del missljud, för de kan riktningsabedömas.) Givetvis ska den stå på dämpkuddar, utan väggkontakt. Ett utmärkt hjälpmedel som är väl värt sina pengar, är någon form av elektronikbox som tar ner resonanstopparna, som DSPeaker. Det spelar ingen roll hur bra subba du har, du kommer aldrig ifrån rummets påverkan, utom med en sådan.
Numer är praktiskt taget alla högtalare planstrålande, vilket i synnerhet gäller i diskanten. En banddiskant når högt i frekvens och har en bra transientåtergivning (typ explosioner), skaplig spridning i sidled, men dålig i höjdled. Oavsett konstruktion är det viktigt att högtalarna kommer i öronhöjd. Jag har mina något lägre, men lite uppåtvinklade mot öronhöjd. (Det kan ge ett något luftigare ljud än rakt på.)
Centerhögtalaren är i mitt fall inbyggd i bänken under tv:n, lite uppåtvinklad och isolerad mot skåpytorna med hjälp av dämpkuddar. För att helt undvika kantreflektion, sitter en absorbent precis ovanför.
Att de främre sidohögtalarna ska bilda en liksidig triangel stämmer, men de kan faktiskt stå en aning längre isär i och med att du antagligen har en fronthögtalare (hellre under, lite uppåtvinklad, än över tv:n). De bakre högtalarna kan gärna utnyttja väggytorna lite mer, för att uppväga den närmare placeringen.
Genom att inte ställa högtalare i hörnen och genom dämpkuddar och inte minst DSPeaker, har jag ett renare ljud och på köpet mindre störda grannar.
Ville bara informera tidigare hjälpare om en analys jag fick (gratis)
https://www.acousticfields.com/5db03cb9df1ea4f6c731b78217d81563/
https://www.acousticfields.com/5db03cb9df1ea4f6c731b78217d81563/
Många intressanta saker, tack!J J-stedt skrev:Rummet är litet, vilket inte precis underlättar basåtergivningen, som för övrigt är den som stör mest utåt.
Absorbenter i hörnen är en bra tanke, liksom undvikande av parallella ytor. Helmholzresonatorer är effektiva, men tar en del plats. De fungerar i princip....................Genom att inte ställa högtalare i hörnen och genom dämpkuddar och inte minst DSPeaker, har jag ett renare ljud och på köpet mindre störda grannar.
Rummets storlek gör det lite svårt och med tanke på att det är en väldigt lång möbel jag kommer använda som måste stå mot bakre långvägg och Skärm på främre långvägg. Jag har ett 5.1 system och detta är min anläggning:
https://www.hifiklubben.se/tv-och-h...--argon-alto-surround-5.1-hemmabioanlaggning/
de mindre högtalarna har ett hål på baksidan, borde betyda någon form av "bas funktion". Baserat på ditt svar så tolkar jag att det vore dumt att sätta denna högtalare som höger vänster bak i hörnen. Planen är som sagt att bygga baffel väggar och sätta in högtalarna där på en lite hylla med någon form av dämpning under. Centern hamnar under tv och subba till höger på bilden.
Det är basreflexlådor. Jag läser att de har integrerat väggfäste. Hur det är tänkt förstår jag inte. Du kan omöjligt ha högtalarens baksida dikt mot en vägg när basreflextunneln mynnar där. Fem centimeter kan jag tänka mig som ett absolut minimum. Stativmontering är att föredra, för då kan du lätt justera sidvinklar och och avstånd. Stativet måste förstås vara stadigt. En fästanordning för vägg går också att få stabil och justerbar vad gäller vinklar. En hylla kan funka, men då måste höjden vara rätt och du kan ju inte vinkla i höjdled. Jo, det kan du förstås med underlägg.Parmstig skrev:
Många intressanta saker, tack!
Rummets storlek gör det lite svårt och med tanke på att det är en väldigt lång möbel jag kommer använda som måste stå mot bakre långvägg och Skärm på främre långvägg. Jag har ett 5.1 system och detta är min anläggning:
[länk]
de mindre högtalarna har ett hål på baksidan, borde betyda någon form av "bas funktion". Baserat på ditt svar så tolkar jag att det vore dumt att sätta denna högtalare som höger vänster bak i hörnen. Planen är som sagt att bygga baffel väggar och sätta in högtalarna där på en lite hylla med någon form av dämpning under. Centern hamnar under tv och subba till höger på bilden.
Jag har själv en anläggning som låter bättre än den kostar. Titta gärna hos Ljudfokus. Var inte rädd för att anpassa höjd och vinklar på stativen (om du väljer den lösningen) med hjälp av en såg.
Det medföljer kalibreringsmikrofon, vilket är viktigt.
Det viktigaste är förstås att lyssna. Ljudbilden ska sömlöst hänga ihop runtomkring. (Sen är det en annan sak att det finns filmer med uselt ljud.) Var extra noga med de främre högtalarna. Det får inte upplevas som hopp från centern ut till de yttre, då är avstånden för stora, men det torde vara en omöjlighet i ditt rum.
Med tanke på att du har en subwoofer, kan du placera de andra högtalarna ganska långt in i hörn, men då får du tänka på hur du vinklar dem.
Någon jordbävningsbas lär du inte få, men säkert ett mycket tilltalande ljud, inte minst beträffande musik.
Det finns förresten en metod för subbans placering som jag själv aldrig testat.
Placera subban där du normalt har huvudet när du lyssnar. (Det är säkert inte så enkelt.) Kör ut något med med mycket varierande bas. Kryp runt på golvet och lyssna efter det ställe där det låter bäst – och då menar jag inte mest. Det ska vara rena bastoner, inte några som plötsligt dånar till eller hänger kvar. Sen byter du och subban plats.
Enklast är det förstås med denna:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dspeaker-anti-mode-8033-cinema-bas-eq.html
För några år sen var det populärt att ställa högtalare på "spikes". Det rekommenderar jag verkligen inte. Visserligen filtreras en del frekvenser bort, men i synnerhet en kommer att förstärkas desto mer. Tanken var att högtalaren skulle stå mera stadigt och klippfast, men det gick till överdrift och skapade fler problem än det löste.
I den mån man alls ser "spikes" numera, så står de på dämpfötter.
(Det är nog få branscher som det gått så mycket hokus pokus och troll i som i hifi-branschen. Det finns vattenfyllda högtalarkablar för 10 000-tals kronor metern och annat humbug.)
Har egentligen ingen erfarenhet alls av sådan här projekt.
Men läste på lite om att ljudisolera väggar för rätt länge sedan, och vill minnas att på flera ställen så förespråkades isolering av cellulosa fiber (tex http://www.icell.se/sv/cellulosaisolering), istället för glas- och stenull.
Men läste på lite om att ljudisolera väggar för rätt länge sedan, och vill minnas att på flera ställen så förespråkades isolering av cellulosa fiber (tex http://www.icell.se/sv/cellulosaisolering), istället för glas- och stenull.
Mycket intressant, i mitt förra biorum satt de direkt mot väggen. Det finns stativ att köpa till dessa högtalare, jag tror jag slår till på det, gör att rikta blir enklare ocksåJ J-stedt skrev:Hur det är tänkt förstår jag inte. Du kan omöjligt ha högtalarens baksida dikt mot en vägg när basreflextunneln mynnar där. Fem centimeter kan jag tänka mig som ett absolut minimum. Stativmontering är att föredra, för då kan du lätt justera sidvinklar och och avstånd. Stativet måste förstås vara stadigt.
Visst kan man sätta igen basreflextunneln om man så önskar, men det är knappast avsikten, för då får du ju inte den utökade basen. Jag har i och för sig dämpat mynningarna till tunnlarna i min centerhögtalare eftersom den är monterad in i en möbel. Det förutsätter att den är skapligt stor så att den går tillräckligt djupt ändå och att subwoofern täcker upp. Givetvis står högtalaren på dämpkuddar. Man kan i mitt fall inte uppfatta några som helst resonanser. Det är också viktigt att ta bort kantreflektioner. Det är bättre att reflexer kommer från taket och kan bidra till rumsligheten.Parmstig skrev:
Klicka här för att svara