12 233 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Bygga fall med enkel golvskiva vid dusch och dubbelskiva för övrigt?
Har hört att ett sätt att förenkla fallbygge är att lägga dubbla golvspånskivor förutom vid duschen där man bara har ett lager.
1 lagret är golvspån och andra lagret spårat golvspån som man har golvärmerör i. Innebär ju förstås att det inte blir golvvärme vid duschen men det borde väl knappast märkas, eller?
På detta sätt så borde man kunna minska åtgången av golvspackel och man får ett ordentligt fall vid duschen.
Jag har hört att vissa på detta sätt liksom skapar en nersänkning (som ett kvadratiskt nersänkt kar) på en 2 cm där duschen skall vara, dvs att det blir en skarp kant gentemot övriga golvet. På så sätt så blir det mindre stänk ut på golvet.
Är detta ett vanligt tillvägagångssätt? Fördelar och nackdelar?
1 lagret är golvspån och andra lagret spårat golvspån som man har golvärmerör i. Innebär ju förstås att det inte blir golvvärme vid duschen men det borde väl knappast märkas, eller?
På detta sätt så borde man kunna minska åtgången av golvspackel och man får ett ordentligt fall vid duschen.
Jag har hört att vissa på detta sätt liksom skapar en nersänkning (som ett kvadratiskt nersänkt kar) på en 2 cm där duschen skall vara, dvs att det blir en skarp kant gentemot övriga golvet. På så sätt så blir det mindre stänk ut på golvet.
Är detta ett vanligt tillvägagångssätt? Fördelar och nackdelar?
Redigerat:
Att det skall vara fall i hela rummet håller jag med om och jag skall ha det också.
Angående diskussion om dubbla golvskivor förutom vid duschen hittade jag följande diskussion som handlar just om det. Tyvärr från 2004. JAg vet inte om dett förfarande sätt är godkänt idag? Ngn som vet?
http://www.byggahus.se/forum/koek/12141-hur-mycket-flytspackel-ska-man-anvaenda.html
Angående diskussion om dubbla golvskivor förutom vid duschen hittade jag följande diskussion som handlar just om det. Tyvärr från 2004. JAg vet inte om dett förfarande sätt är godkänt idag? Ngn som vet?
http://www.byggahus.se/forum/koek/12141-hur-mycket-flytspackel-ska-man-anvaenda.html
dymlingen skrev:Det blir ganska mycket flytspackel....
Mitt badrum ska bli 3x5m med två golvbrunnar (dusch och badkar)
Om det generellt ska vara 1:100 och minst 12mm och brunnarna i mitten på rummet för enkelhetens skull blir det 15+12=27mm vid väggen. Om man dessutom skulle räkna fallet i längsled på rummet kanske det blir mer.
I snitt 19.5mm och 15kvm skulle bli 292 liter spackel.
Ska det verkligen vara nödvändigt?
Några kommentarer?
/Dymlingen
charta77 skrev:Ja.
Med risk att vara tjatig är då följande kosntruktion inte godkänd ?
Som jag tänk gjort men inte gjort då jag valt golvmatta och för mycket arbete med golvet (reglar mm). Men dock tänkt utföra i framtida skede.
Vid brunn golvspånskiva på reglar cc30, två lager gips (12+12mm) utom vid golvbrunn enkelgips(12mm). Ett spacklat fall mot omgivande gipskiva, ca 13-14mm på 50cm från brunn. Resten av golvet spacklat fall med 1:100 ?
Dessa följt enl gvk.se och bkr.se
[länk]
[länk].
Av det har jag trott att gipskiva var ett alternativ mot spackeltjockleken.
charta77 skrev:Hej.
Enl svar jag fått från GVK så är det efter ett kort upphåll (2003) åter tillåtet att använda golvgips som alternativ till 12mm avjämningsmassa.
Det eson talar om är ett tillägg till PER:s branshregler, tillägget kom 2003. Rekommendationen blev då avjmämningsmassa och golvgips var inget alternativ. Nu 2004 har PER blivit tvingade till att acceptera golvgipset som ett alternativ.
Golvipset är en beprövad metod och säker, men han påpekar också att även om det finns alternativ där man skruvar fast gipset så är skruvat golvgips en sämre lösning än limmat.
Brevet avslutas md att den information som finns att tillgå från GVK:s "Säkra Våtrum" är riktig och att det inte är alltid som all branshinformation når ut i branschens alla golvläggare, så verkar det vara i detta fall.
Edit: Har istället för ett direkt citat referat svaret jag fick.
Klinker.
Ja, kant kanske jag skippar.
Men visst borde dubbel skiva förutom vid duschen vara en bra idé för att spara spackel? Det borde ju gå utmärkt att göra vanligt fall vid en sådan konstruktion. Precis vid övergången från dubbel till enkel skiva blir det ju dock extra tjockt med spackel.
Och om man då har spårad spånskiva i lager 2 så kan man ha vattenburen golvvärme förutom i just duschen.
Frågan är om det är godkänt av GVK/BKR? Ngn som vet?
Ja, kant kanske jag skippar.
Men visst borde dubbel skiva förutom vid duschen vara en bra idé för att spara spackel? Det borde ju gå utmärkt att göra vanligt fall vid en sådan konstruktion. Precis vid övergången från dubbel till enkel skiva blir det ju dock extra tjockt med spackel.
Och om man då har spårad spånskiva i lager 2 så kan man ha vattenburen golvvärme förutom i just duschen.
Frågan är om det är godkänt av GVK/BKR? Ngn som vet?
Klicka här för att svara