55 189 läst ·
202 svar
55k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
Intressant tråd och det blev ju en bra kärra.
Jag tar mig friheten att nämna att jag använde barnens cykelvagn - en sådan standardkärra med plats för två barn med kapell- som jag för åtta år sedan byggde om till transportvagn.
Det blev ett enkelt bygge med plywood i botten och limträ på sidorna. Hålen är för att minska vikten, göra den snyggare och för att få en massa möjligheter för fästen.
Jag fraktar veckohandling av mat, verktygslådor, fiskegrejer, reglar och stegar och en massa annat med kärran.
Jag tar mig friheten att nämna att jag använde barnens cykelvagn - en sådan standardkärra med plats för två barn med kapell- som jag för åtta år sedan byggde om till transportvagn.
Det blev ett enkelt bygge med plywood i botten och limträ på sidorna. Hålen är för att minska vikten, göra den snyggare och för att få en massa möjligheter för fästen.
Jag fraktar veckohandling av mat, verktygslådor, fiskegrejer, reglar och stegar och en massa annat med kärran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser bra ut! Jag använder vår barnkärra för transport nu men jag ville ha en större kärra än vad som fanns att köpa (rimligt billigt).Fario skrev:
Intressant tråd och det blev ju en bra kärra.
[bild] [bild]
Jag har inte gjort fästet än och, som diskuterats i tråden tidigare, behöver den vara ledad i tre dimensioner. Jag funderar nu på att såga av styrstången där den fäster vid kärran och sätta en led där (den som används när man svänger). Detta för att kärran skall ta mindre plats vid förvaring. Vad tror ni, blir det farligare att köra med? Tänker att den kanske kan vika sig i nedförsbackar eller så. Hade kunnat sätta y-leden där istället men det känns svårare att få hållbart. Röret är bara 20x20.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 981 inlägg
Jag hade nog inte gjort det, ju närmare mitten leden hamnar desto större brytkrafter/hävstång blir det ju, om du inte packar kärran exakt i balans...
Men du kan ju göra stången delbar där...
Men du kan ju göra stången delbar där...
Något du kan testa är om du kan få tag på en grov fjäder, typ bilfjäder, och har det det som rörlig länk. Har man bara ett eller två varv borde det räcka och klara kraften utan att sagga ner. Du får ju svetsa på lämpliga delar för o kunna koppla på o av.
Jag hade isf tänkt göra såhär med en stång som går i fyrkantsröret. Så sätter man på en bricka på mitten bara. Det blir ju lite onödigt tungt, men jag tror inte vikten är några problem. Om man bara gör stången lång nog så borde inte hävstången bli några problem. Det är mest den eventuella säkerhetsaspekten jag oroar mig för.Dan_Johansson skrev:
Logga in
Skapa konto
Tänkte lite dumt här, ignoreraA arasmus skrev:Jag hade isf tänkt göra såhär med en stång som går i fyrkantsröret. Så sätter man på en bricka på mitten bara. Det blir ju lite onödigt tungt, men jag tror inte vikten är några problem. Om man bara gör stången lång nog så borde inte hävstången bli några problem. Det är mest den eventuella säkerhetsaspekten jag oroar mig för.
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 981 inlägg
Runt hävstången kanske?A arasmus skrev:
Som sagt, jag hade gjort leden i änden på stången du redan har, så slipper du förstöra färgen och det hela röret som du redan svetsat...
Har du en bilskrot i närheten kan du alltid köpa en rattaxelknut, den löser två av böjarna... Sen ett länkhjul för krängningsrörelsen....
Nej, men jag tänkte inte på att vagnen kunde vippa ner så att röret drogs ut. Jag köpte precis den där anslutningen för 240 kr som jag länkade till tidigt i tråden. De hade sänkt leveranstiden från 2-4 veckor till 3 dagar och jag hade nog ändå inte fått det billigare om jag byggde själv.Dan_Johansson skrev:
Lite sent nu kanske, men den här borde ju fungera för 2 av lederna i alla fall.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/krafthylsor/universalknut-12-2000034736
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/krafthylsor/universalknut-12-2000034736
Förutom då att det är ett verktyg och högst olämplig. Jag har tidigare föreslagit polhems- eller kardanknut (som man köper klar och färdig för 50 spänn vilket ger samma sak som denna fast med bättre vinklar. Man måste dock fixa till lutning av cykeln så en led saknas.Lostmoose skrev:
Det här började ju med en fråga om det gick att köpa prylar och material för under 5000 kr. Nu när det är klart så räknade jag ihop det och det ser ut såhär.
Material
3 st 25x25 fyrkantsrör: 297
2 st 20x20 fyrkantsrör: 170
2 st 16x16 fyrkantsrör: 160
1 st 30x30 vinkeljärn: 90
1 st plywood 6 mm: 179
skruvar och sprintar: 49
anslutning (+ frakt): 240 + 49
4 st färgburkar (rostskyddsprimer + lack): 366
Totalt: 1600
Förbrukningsmaterial
1 st flusstråd: 199
1 st sågblad: 29
5 st sliprondeller: 49
Totalt: 277
Prylar
1 st MIG 140 svets: 1999
1 st svetshjälm: 399
2 st svetsklämmor: 140
4 st magnetvinklar: 55
1 st svetshandskar: 109
1 st vinkelslip: 299
1 st lamellslipskiva: 60
1 st trådborste: 49
Totalt: 3090
Sammanlagt 4967 kr. Då har jag dock använd hjul jag redan hade. Så svaret blir ett rungande nja
Material
Förbrukningsmaterial
Prylar
Sammanlagt 4967 kr. Då har jag dock använd hjul jag redan hade. Så svaret blir ett rungande nja
Allvetare
· Västra götaland
· 10 981 inlägg
Å andra sidan, du har ju allt du behöver för att göra en till, så vill du plussa på karmakontot kan du ju göra en för självkostnadspris till grannen?A arasmus skrev:Det här började ju med en fråga om det gick att köpa prylar och material för under 5000 kr. Nu när det är klart så räknade jag ihop det och det ser ut såhär.
Material
Förbrukningsmaterial
Prylar
Sammanlagt 4967 kr. Då har jag dock använd hjul jag redan hade. Så svaret blir ett rungande nja![]()
Det hade förstås varit bra karma, men det var rätt jobbigt att såga till och slipa av. Jag är som sagt var kass på att såga. Det skulle vara om jag kunde motivera att köpa en kapsåg av någon annan anledning. Kan kräva en del kreativitet!Dan_Johansson skrev: