54 891 läst ·
202 svar
55k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Mitt tips är att få tag på en sliten barncykel (så liten som möjligt, så länge det är en "riktig cykel") och ta styrlagringen från.. Det är nog det billigaste sättet att lösa så kärran kan "rulla" (vad det nu heter på svenska... På engelska säger man ju "roll" för bilar iaf)
Sen borrar du hål i fyrkantsrör och låter vanliga M10 skruvar sköta resten...
Sen borrar du hål i fyrkantsrör och låter vanliga M10 skruvar sköta resten...
I standardutförande ja. Man får ”swivla” i ena fästpunkten annars blir det en otrevlig överraskning när man skall svänga och det inte går att lägga ner.D Daniel 109 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det låter som du aldrig svetsat men det första du vill svetsa är ett fordon som du vill lasta tungt. Lämpligen ska öva på något annat först.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Här kanske finns lite inspiration förresten 

https://www.cnn.com/videos/world/2020/07/10/wales-unusual-sports-gbs-vpx.great-big-story
https://www.cnn.com/videos/world/2020/07/10/wales-unusual-sports-gbs-vpx.great-big-story
Jag har varit på Biltema fler gånger senaste veckan än under resten av mitt liv sammanlagt. I min jakt på saker man kan mecka om till cykelanslutning hittade jag de här:
Plattan fästes runt sadelstången med u-bygel och hjulet ersätts med 25 mm fyrkantsrör som har ett hål i andra änden där 20 mm stången ansluts med en pin. Man får såga upp röret så att stången kan röra sig. Vad tror ni? Jag har redan fått massor av bra förslag, men billigt och nära är bra för jag vill bli klar snart. Min fru börjar ha åsikter om mina prioriteringar ☺️
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan fästes runt sadelstången med u-bygel och hjulet ersätts med 25 mm fyrkantsrör som har ett hål i andra änden där 20 mm stången ansluts med en pin. Man får såga upp röret så att stången kan röra sig. Vad tror ni? Jag har redan fått massor av bra förslag, men billigt och nära är bra för jag vill bli klar snart. Min fru börjar ha åsikter om mina prioriteringar ☺️
Färdigsvetsat! Det var kul! Jag har dimensionerat den för 20 tums hjul men nu sitter där 16 tum för det hade jag hemma. Fäststången är lite lång också, jag tänkte vänta med att kapa den tills jag vet hur anslutningen ser ut. Nu ska jag slipa, borra lite hål för att fästa skivorna och måla.
Om någon är intresserad av att göra något liknande så är här några dyrköpta lärdomar jag fått under resans gång.
- Skaffa ett ordentligt svetsbord. Jag hade bara en liten plåtskiva på kanske 40x40 cm. Det innebar att jag hela tiden fick flytta runt vagnen vilket gjorde att allt tog mycket längre tid.
- Såna där magnetvinklar är väldigt bra! Det var inga problem alls att få allt i vinkel och rakt. Skaffa fyra så slipper du mäta hela tiden.
- Det är lättare att punktsvetsa med hög ström snarare än att göra hela fogen i ett svep. Man bränner inte hål så lätt och det blir finare. Hög ström gör att det smälter ihop bättre och man ser på efterglöden när svetshjälmen slagit av var man skall sätta nästa punkt.
- Jag köpte en svetshjälm på Biltema för ca 400 och var väldigt nöjd med den. Visserligen den enda jag testat
- Spänn fast allt, annars kan det sätta sig när man svetsar.
- Gravitationen är din vän. Svetsa alltid horisontellt så att den smälta metallen rinner ner i skarven, det gör stor skillnad.
- Man behöver inte ha någon springa när man svetsar så tunt material. Det räcker med att fasa kanterna lite. Det gör det mycket lättare att inte bränna hål.
På det stora hela tyckte jag inte det var så svårt när jag väl fått lite kläm på det. Sen kanske hela skiten rasar ihop på jungfrufärden iofs
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon är intresserad av att göra något liknande så är här några dyrköpta lärdomar jag fått under resans gång.
- Skaffa ett ordentligt svetsbord. Jag hade bara en liten plåtskiva på kanske 40x40 cm. Det innebar att jag hela tiden fick flytta runt vagnen vilket gjorde att allt tog mycket längre tid.
- Såna där magnetvinklar är väldigt bra! Det var inga problem alls att få allt i vinkel och rakt. Skaffa fyra så slipper du mäta hela tiden.
- Det är lättare att punktsvetsa med hög ström snarare än att göra hela fogen i ett svep. Man bränner inte hål så lätt och det blir finare. Hög ström gör att det smälter ihop bättre och man ser på efterglöden när svetshjälmen slagit av var man skall sätta nästa punkt.
- Jag köpte en svetshjälm på Biltema för ca 400 och var väldigt nöjd med den. Visserligen den enda jag testat
- Gravitationen är din vän. Svetsa alltid horisontellt så att den smälta metallen rinner ner i skarven, det gör stor skillnad.
- Man behöver inte ha någon springa när man svetsar så tunt material. Det räcker med att fasa kanterna lite. Det gör det mycket lättare att inte bränna hål.
På det stora hela tyckte jag inte det var så svårt när jag väl fått lite kläm på det. Sen kanske hela skiten rasar ihop på jungfrufärden iofs
Och en sak till:
- Biltemas flusstråd är dålig. Jag köpte en annan på Bauhaus eftersom den första tog slut och det var stor skillnad. Betydligt mindre slagg och fogarna blev finare. Den från Bauhaus skvätte dock mer stora droppar som är lite pilligare att få bort.
- Biltemas flusstråd är dålig. Jag köpte en annan på Bauhaus eftersom den första tog slut och det var stor skillnad. Betydligt mindre slagg och fogarna blev finare. Den från Bauhaus skvätte dock mer stora droppar som är lite pilligare att få bort.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Bra jobbat!A arasmus skrev:Färdigsvetsat! Det var kul! Jag har dimensionerat den för 20 tums hjul men nu sitter där 16 tum för det hade jag hemma. Fäststången är lite lång också, jag tänkte vänta med att kapa den tills jag vet hur anslutningen ser ut. Nu ska jag slipa, borra lite hål för att fästa skivorna och måla.
[bild]
På det stora hela tyckte jag inte det var så svårt när jag väl fått lite kläm på det. Sen kanske hela skiten rasar ihop på jungfrufärden iofs![]()