Har upptäckt att jag behöver platsbygga egna garderober och den absolut bästa dörrlösningen vore skjutdörrar.

Men......

Var hittar jag skenar/hjul och annat som behövs?
Har sett lite olika lösningar och det jag tror vore bäst är om dörrarna går på hjul, alltså inte att de hänger från ovandelen utan att belastningen är nertill och endast "styrning" upptill. Eller kanske någon har ett förslag som är bättre?

Drömmen vore om jag kunde ha dörrarna ända upp till taket (nåja, i princip) vilket innebär att de skulle behöva vara någonstans mellan 248-250cm, bredden på varje dörr hade jag tänkt ca 53-55cm. Frågan är vad jag ska använda för skiva/material till dörrarna? MDF?

Tacksam för alla förslag och delade erfarenheter!

apotekarnes
frufridell skrev:
Har sett lite olika lösningar och det jag tror vore bäst är om dörrarna går på hjul, alltså inte att de hänger från ovandelen utan att belastningen är nertill och endast "styrning" upptill.
!

Jag har nog bara sett system där dörrarna hänger i skenor. Varför vill du att de inte ska hänga upptill? <Om du har hjul i botten som rullar i nån skena blir det nog lätt smuts och skräp som kommer börja kärva. Eller vill du att golvet ska fortsätta in i garderoben utan "tröskel"? Habo har flera olika system för skjutdörrar: www.habo.com . Om du går in på närmsta bygghandel kan de säkert hjälpa dig.

Tack för snabba svar! Habo hade precis just det jag sökte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.