Jag har köpt skjutdörrsbeslag från Habo. Det är två skjutdörrar som ska byggas 121x238cm.
Max tjocklek är 19 mm och maxvikt 50kg för dörrarna.

Jag behöver nu lite tips på hur de kan byggas på ett enkelt sätt och samtidigt bli stabila, ej jättetunga, och ej sladdriga.

Funderat på om det skulle funka att limma och skruva 6mm mdf pärlspont på en 12 mm skiva, typ Osb, spånskiva eller mdf. I sånna fall vilken?

Redigerat:
Är 50 kg maxvikt för en dörr, eller båda?

Lättaste skiva i den storlek du beskriver (går det med 120 istället för 121 cm?) är nog konstruktionsplywood.

Det verkar vara 50kg per dörr.

Fyra garderober på 60cm ska täckas, så två st 120cm borde ju funka.

Ska inte dörrarna gå omlott något då?

Fast skivor med bredd över 120 cm blir ju dyra. Då är det nog bättre med tre på typ 260 cm totalt.

Det är alltså fyra st 60cm garderober som står där nu, så totallängden måste vara 240cm.
Valet står mellan 4st 60cm eller 2st 120cm breda skjutdörrar, men det lutar åt 2st 120cm.

En 120cm bred 12mm plywood ligger på 198kr på Byggmax, vilket är småpengar i det stora hela ;)

Det jag inte har koll på är hur det ska byggas. Frågan är då om en bra lösning är att limma + skruva 6mm mdf pärlspont på 12mm plywood?

Vilken är den mest stabila och minst böjliga skivan på 12mm tro?

Redigerat:
Jag tror att plywood rör sig betydligt mer med årstider/luftfuktighet än vad MDF gör.

Dörrarna bör vara ganska tunga, då fungerar skjutdörrsbeslagen som bäst har jag läst. Så kanske spånskiva?

Du bör nog låta dörrarna gå omlott, det brukar vara så med skjutdörrsgarderober.

Menar du att dom ska överlappa varandra en bit? Jag gör nog så att jag sätter en list på varje sida, så att det överlappar någon cm.

Hjulen ska ju skruvas fast uppe och nere på dörrarna direkt i skivan. Frågan är om en spånskiva inte trasas sönder till slut där hjulen är fastskruvade.

Jag byggde av IKEAs vanliga garderobsdörrar och använde ett av Habos skjutdörrsbeslag. Mina hänger i överkant och spårar i en aluvinklar kombinerat med ett litet egenbockat bleck. Kan nog fixa bilder ikväll vid intresse.
Min öppning var ~190cm, och IKEA hade inte 60cm garderober så det blev 50+75+50 bakom. 4st 50-dörrar gav lite överlapp.
IMG_20140208_205036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter nu fotlist även där nere =)

• Gilla
byggaombloggen och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Har också övervägt det alternativet...

Men i mitt fall är det fyra 60-garderober bakom som det behöver passa med det, samtidigt som jag vill ha dem ända upp i taket. Jag är alltså låst till 60 eller 120 cm i bredd. Ikea har ej 60cm i bredd på sina garderober.

Just det, jag tänkte att materialet i IKEAs dörrar är 18mm Spånskiva. Mina hänger i detta med lagom långa skruvar.
Jag förstod inte om dina skivor står eller hänger i hjulen.
Jag har ~250 i takhöjd som referens.

Den står på hjulen, jag valde K-30 för att slippa detta och få en kompaktare profil, men jag hamnade lite utanför trots detta =(
Fördelen med att hänga är att skivan inte vill böja sig av sin egen vikt utan att den sträcker ut sig istället.

• Gilla
Sillis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.