Jag har köpt skjutdörrsbeslag från Habo. Det är två skjutdörrar som ska byggas 121x238cm.
Max tjocklek är 19 mm och maxvikt 50kg för dörrarna.
Jag behöver nu lite tips på hur de kan byggas på ett enkelt sätt och samtidigt bli stabila, ej jättetunga, och ej sladdriga.
Funderat på om det skulle funka att limma och skruva 6mm mdf pärlspont på en 12 mm skiva, typ Osb, spånskiva eller mdf. I sånna fall vilken?
Max tjocklek är 19 mm och maxvikt 50kg för dörrarna.
Jag behöver nu lite tips på hur de kan byggas på ett enkelt sätt och samtidigt bli stabila, ej jättetunga, och ej sladdriga.
Funderat på om det skulle funka att limma och skruva 6mm mdf pärlspont på en 12 mm skiva, typ Osb, spånskiva eller mdf. I sånna fall vilken?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
109 kr inkl moms
Läs mer
Det är alltså fyra st 60cm garderober som står där nu, så totallängden måste vara 240cm.
Valet står mellan 4st 60cm eller 2st 120cm breda skjutdörrar, men det lutar åt 2st 120cm.
En 120cm bred 12mm plywood ligger på 198kr på Byggmax, vilket är småpengar i det stora hela
Det jag inte har koll på är hur det ska byggas. Frågan är då om en bra lösning är att limma + skruva 6mm mdf pärlspont på 12mm plywood?
Vilken är den mest stabila och minst böjliga skivan på 12mm tro?
Valet står mellan 4st 60cm eller 2st 120cm breda skjutdörrar, men det lutar åt 2st 120cm.
En 120cm bred 12mm plywood ligger på 198kr på Byggmax, vilket är småpengar i det stora hela
Det jag inte har koll på är hur det ska byggas. Frågan är då om en bra lösning är att limma + skruva 6mm mdf pärlspont på 12mm plywood?
Vilken är den mest stabila och minst böjliga skivan på 12mm tro?
Redigerat:
Menar du att dom ska överlappa varandra en bit? Jag gör nog så att jag sätter en list på varje sida, så att det överlappar någon cm.
Hjulen ska ju skruvas fast uppe och nere på dörrarna direkt i skivan. Frågan är om en spånskiva inte trasas sönder till slut där hjulen är fastskruvade.
Hjulen ska ju skruvas fast uppe och nere på dörrarna direkt i skivan. Frågan är om en spånskiva inte trasas sönder till slut där hjulen är fastskruvade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Jag byggde av IKEAs vanliga garderobsdörrar och använde ett av Habos skjutdörrsbeslag. Mina hänger i överkant och spårar i en aluvinklar kombinerat med ett litet egenbockat bleck. Kan nog fixa bilder ikväll vid intresse.
Min öppning var ~190cm, och IKEA hade inte 60cm garderober så det blev 50+75+50 bakom. 4st 50-dörrar gav lite överlapp.
Det sitter nu fotlist även där nere =)
Min öppning var ~190cm, och IKEA hade inte 60cm garderober så det blev 50+75+50 bakom. 4st 50-dörrar gav lite överlapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter nu fotlist även där nere =)
Snyggt! Har också övervägt det alternativet...
Men i mitt fall är det fyra 60-garderober bakom som det behöver passa med det, samtidigt som jag vill ha dem ända upp i taket. Jag är alltså låst till 60 eller 120 cm i bredd. Ikea har ej 60cm i bredd på sina garderober.
Men i mitt fall är det fyra 60-garderober bakom som det behöver passa med det, samtidigt som jag vill ha dem ända upp i taket. Jag är alltså låst till 60 eller 120 cm i bredd. Ikea har ej 60cm i bredd på sina garderober.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Just det, jag tänkte att materialet i IKEAs dörrar är 18mm Spånskiva. Mina hänger i detta med lagom långa skruvar.
Jag förstod inte om dina skivor står eller hänger i hjulen.
Jag har ~250 i takhöjd som referens.
Jag förstod inte om dina skivor står eller hänger i hjulen.
Jag har ~250 i takhöjd som referens.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Den står på hjulen, jag valde K-30 för att slippa detta och få en kompaktare profil, men jag hamnade lite utanför trots detta =(
Fördelen med att hänga är att skivan inte vill böja sig av sin egen vikt utan att den sträcker ut sig istället.
Fördelen med att hänga är att skivan inte vill böja sig av sin egen vikt utan att den sträcker ut sig istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden