29 832 läst ·
7 svar
30k läst
7 svar
bygga eget poolskydd till ovanmarkpool? (rampool)
nån som har gjort ett eget poolskydd till rampool, sådan som står ovanmark?
skyddet som finns till är ju inte direkt av bästa kvalitét och går sönder rätt så snart.
så är det nån som har nåt tips på var man kan köpa ett som är lite kraftigare och håller bättre,eller fixa sig ett eget som är smidigt att ta av och på.
Det bästa vore om det fanns nåt som kunde hålla för lite tyngd
skyddet som finns till är ju inte direkt av bästa kvalitét och går sönder rätt så snart.
så är det nån som har nåt tips på var man kan köpa ett som är lite kraftigare och håller bättre,eller fixa sig ett eget som är smidigt att ta av och på.
Det bästa vore om det fanns nåt som kunde hålla för lite tyngd
Köpte en vit presenning på ca 10x5 meter på Biltema och klöv den på mitten.
Har hållt bra till vår pool med Ø 4,6m i två säsonger nu och när den är kass har jag en till på lager (andra halvan
).
Har min pool inbyggd i trädäck, se bild, och spänner fast presenningen med ställbara gummistroppar från Biltemas båtavdelning på fyra punkter på en sidan och med en tryckt "ribba", som även fungerar som upprullning på andra sidan.
"Ribban" är en 22x95 kluven på mitten och ihopskruvad som en 45x45 med avklippta presenningsändan klämd emellan...
Tänkt vidareutveckling är ett lagom stabilt rör med vev i ena ändan, så man kan veva upp det...
Enda tråkiga är att presenningen är fyrkantig och poolen rund, så det hänger ner två lösa "flärpar"...
Också håller det inte för så mycket vikt, förstås... :S
Pool utan duk (och vatten):

Pooltäcke på och stroppar i bild:

Har hållt bra till vår pool med Ø 4,6m i två säsonger nu och när den är kass har jag en till på lager (andra halvan
Har min pool inbyggd i trädäck, se bild, och spänner fast presenningen med ställbara gummistroppar från Biltemas båtavdelning på fyra punkter på en sidan och med en tryckt "ribba", som även fungerar som upprullning på andra sidan.
"Ribban" är en 22x95 kluven på mitten och ihopskruvad som en 45x45 med avklippta presenningsändan klämd emellan...
Tänkt vidareutveckling är ett lagom stabilt rör med vev i ena ändan, så man kan veva upp det...
Enda tråkiga är att presenningen är fyrkantig och poolen rund, så det hänger ner två lösa "flärpar"...
Också håller det inte för så mycket vikt, förstås... :S
Pool utan duk (och vatten):

Pooltäcke på och stroppar i bild:

Riktigt snyggt
har planer på att göra något liknande vartefter när tiden finns
.
Köpa pressening på biltema var smart, synd som sagt att det inte håller för så mycket.
Tycker det borde finnas nåt bra poolskydd som även är säkerhetsklassat som man kan köpa till rampoolerna, men jag antar att det skulle kosta en del då, blir nog billigare att sätta upp staket i så fall
Köpa pressening på biltema var smart, synd som sagt att det inte håller för så mycket.
Tycker det borde finnas nåt bra poolskydd som även är säkerhetsklassat som man kan köpa till rampoolerna, men jag antar att det skulle kosta en del då, blir nog billigare att sätta upp staket i så fall
Tack! 
Ska i ärlighetens namn erkänna att detta var ett budgetbygge som jag "slängde ihop", utan större krav på mig själv.
Skalade bort gräset och gjorde en jämn bädd av stenmjöl som sedan paddades och täcktes av frigolit.
Ramen är uppbyggd av mycket gamla spillbitar och golvet och en del av golvbjälkarna är till största del "fjolårsvirke",
som jag köpte för halva priset av bygghandlaren.
Tror att det gick allt som allt på 2000:- inklusive hyra av liten padda i en dag...
Kunde byggt det seriösare, men eftersom man inte vet hur länge poolen håller eller om man vill "byta upp sig" fick det bli så här.
Men kul har både vuxna och barn... Höga delen går faktiskt att både dyka och slå frivolt ifrån -med viss försiktighet.
Plus att poolskötaren (jag alltså) slipper håva och dammsuga så mycket.
Säkerhetsklassat till rampool vete sjutton om man kan hitta.
Tror ramen går åt helsike innan om någon försöker sig på en promenad därpå...:S
Vad är det du vill skydda dig mot? Att ungar trillar i?
Staket är ju en lösning, men inte alltid så lätt, snyggt eller praktiskt...
Några bilder till från bygget, som du eller någon annan kanske kan sno idéer från:

Ramen till poolen monterad för att fungera som "form"...
Sandfilterpumpen står numera under den höga delen av trädäcket.

Övre däcket klart och täckning mot det lägre klar.
Rabatten i förgrunden är numera stensatt.

Sidorna täckta - fick räcka så här så länge.
Trillar ungarna ner, så landar dom på gräset - eller i vattnet...
Köpte sen byastenskopia på Cheapy och lade som klippkant.

Poolen monterad - ytskimmern skymtar precis till höger om stegen.
Ibland har man flyt - stegen passade perfekt i höjd på trädäcket efter att jag plockat bort dom nedersta bendelarna.
//Daniel
Ska i ärlighetens namn erkänna att detta var ett budgetbygge som jag "slängde ihop", utan större krav på mig själv.
Skalade bort gräset och gjorde en jämn bädd av stenmjöl som sedan paddades och täcktes av frigolit.
Ramen är uppbyggd av mycket gamla spillbitar och golvet och en del av golvbjälkarna är till största del "fjolårsvirke",
som jag köpte för halva priset av bygghandlaren.
Tror att det gick allt som allt på 2000:- inklusive hyra av liten padda i en dag...
Kunde byggt det seriösare, men eftersom man inte vet hur länge poolen håller eller om man vill "byta upp sig" fick det bli så här.
Men kul har både vuxna och barn... Höga delen går faktiskt att både dyka och slå frivolt ifrån -med viss försiktighet.
Plus att poolskötaren (jag alltså) slipper håva och dammsuga så mycket.
Säkerhetsklassat till rampool vete sjutton om man kan hitta.
Tror ramen går åt helsike innan om någon försöker sig på en promenad därpå...:S
Vad är det du vill skydda dig mot? Att ungar trillar i?
Staket är ju en lösning, men inte alltid så lätt, snyggt eller praktiskt...
Några bilder till från bygget, som du eller någon annan kanske kan sno idéer från:

Ramen till poolen monterad för att fungera som "form"...
Sandfilterpumpen står numera under den höga delen av trädäcket.

Övre däcket klart och täckning mot det lägre klar.
Rabatten i förgrunden är numera stensatt.

Sidorna täckta - fick räcka så här så länge.
Trillar ungarna ner, så landar dom på gräset - eller i vattnet...
Köpte sen byastenskopia på Cheapy och lade som klippkant.

Poolen monterad - ytskimmern skymtar precis till höger om stegen.
Ibland har man flyt - stegen passade perfekt i höjd på trädäcket efter att jag plockat bort dom nedersta bendelarna.
//Daniel
Blev ju inte alls så farligt dyrt, det är ju som du säger att man inte vet hur länge poolen håller å då vill man kanske inte lägga ner för mycket pengar.
Ja skyddet är i så fall mot unger som trillar i, tar iofs alltid bort stegen när vi inte använder den.
Snitsigt var det iaf, blir nog att göra nåt åt det hållet
Ja skyddet är i så fall mot unger som trillar i, tar iofs alltid bort stegen när vi inte använder den.
Snitsigt var det iaf, blir nog att göra nåt åt det hållet
Klicka här för att svara