Jag har ett putsat hus från -52 som jag vill sätta ett klassiskt skärm/entrétak liknande de som sitter på många små egnahemsvillor från 50-talet. Alltså ett mycket låglutande, plåtinklätt tak fäst i väggen utan synliga stöd eller konsoller, ca en meter brett och 80-90 djupt. Jag skulle möjligen kunna tänka mig en något modernare variant med mer lutning (dvs högre i bakkant) och kortare utstick eftersom det blir mindre påfrestningar när snön kommer.

Nu är frågan hus jag smartast bygger detta för att inte ska bli för tungt och för att det ska vara möjligt att fästa i min vägg som är lättbetong längst ut och möjligen betong någon decimeter in. Jag funderar på att man kan göra någon slags konsoll i metall som man sänker ner i putsen bakom taket och en bitt ovanför takets bakkant. På väggen ovanför taket ska det ju ända dras upp en bit av takplåten (som brukligt vid denna typ av tak). En snickare föreslog någon slags limmad och skruvad träbalk mot väggen.

Så min fråga är alltså både själva konstruktionen och infästningen. Någon som vet hur originaltaken från 50-talet är konstruerade och infästa?

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Löste du detta? Mycket intresserad, är nio år senare i samma fråga

Tror inte ni ska vänta på Andreas svar, han har inte varit inloggad sedan 2010.

Det blev ett färdigköp, tidsbrist inför putsning och hur tungt jag bedömde det bli gjorde beslutet. Designtaks hipped. Smälte väldigt snyggt in i huset. Stommen är löjligt stabil, med svetsade aluminiumprofiler och snyggt utfört plåtarbete.

Jag monterade det själv men rekommenderar en kompis när det lyfts på plats.

I vårt fall med revettering på trästomme tog vi bort putsen helt där taket ska sitta enligt murarens önskemål. Sen skruvades en skena fast med franska träskruv och på den hängs det färdiga taket som vägde 25-30 kg tror jag, några skruv till så satt det bra och undertaket av plåt monteras snabbt. Vi tog ledbelysning som tillval. Muraren putsade in det snyggt när vi gjorde resten av fasaden.

Det sved i snålheten men jag hade inte gjort på något annat sätt.

• Nyinstallerat hipped tak över ingångsdörr på putsat enfamiljshus, med synlig trästomme och ledbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan Samuelsson
  • Laddar…
Snyggt.
Tack för snabbt och utförligt svar. :-) Såg deras tak också. Lutar åt den lösningen.

OlleOh OlleOh skrev:
Det blev ett färdigköp, tidsbrist inför putsning och hur tungt jag bedömde det bli gjorde beslutet. Designtaks hipped. Smälte väldigt snyggt in i huset. Stommen är löjligt stabil, med svetsade aluminiumprofiler och snyggt utfört plåtarbete.

Jag monterade det själv men rekommenderar en kompis när det lyfts på plats.

I vårt fall med revettering på trästomme tog vi bort putsen helt där taket ska sitta enligt murarens önskemål. Sen skruvades en skena fast med franska träskruv och på den hängs det färdiga taket som vägde 25-30 kg tror jag, några skruv till så satt det bra och undertaket av plåt monteras snabbt. Vi tog ledbelysning som tillval. Muraren putsade in det snyggt när vi gjorde resten av fasaden.

Det sved i snålheten men jag hade inte gjort på något annat sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.