Tips på utförande, användningsområden jag inte tänkt på och idéer mottages hjärtligt. Hittills har jag mest fräst egna klossar till valven och för kabeldragning i lister.

Några förslag? Jag tänker mig något som är relativt smidigt att förvara. Har en liten snickarverkstad så lite utrymme finns. Skulle vara toppen om man kunde fästa den i hyvelbänken som står längs med rummet.

Jag vill gärna ha en hållare för dammsugaren. Tanken är att ha en kattstrypare på knappen, fräsen inkopplad på grovdammsugaren och dammsugarens kontakt i ett vägguttag med brytare. Då kan man enkelt styra fräsen och dammsugaren på samma gång.

Gammaldags snickarbod med hyvelbänk, verktyg på väggen och trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tanke är som sagt att bygga något man kan spänna fast i hyvelbänken.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Du har ingen bordssåg? Jag byggde ett som sitter ihop med min Bosch GTS 10XC och använder samma anhåll. Senare byggde jag om bordet på bordssågen och är grymt nöjd med hur det blev.

Vad har du för fräs?

En Bosch GTS 10XC bordssåg med anpassat arbetsbord och anhåll i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Egenbyggd uppgradering till Bosch GTS 10XC bordssåg med integrerad fästanordning och precisionsskena.
Skapa konto

En träbit nära en frässpets på ett anpassat blått fräsbord kopplat till en Bosch GTS 10XC bordssåg.
Skapa konto

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
På den tiden jag hade 3 kvadratmeter att snickra på hade jag ett minimalt ytrummeskrävande fräsbord jag fäste på en bänk så det hängde ut över framkanten. Såg ut som i snabbskissen nedan, jag spände fast det i bänken med tvingar i de 2 urtagen i de stående plankorna. Fungerade väldigt bra det där bordet.

Edit: alternativ https://www.google.se/search?q=fold...27zOAhVGVSwKHbEvAakQ_AUIBygB&biw=1280&bih=800

Handritad skiss av ett minimalt fräsbord fäst på en arbetsbänk, med urtag för tvingar.
Skapa konto

Redigerat:
Tack för massor av inspiration! Spontant känns det som om jag kommer vilja bygga två bord. Ett väldigt simpelt hempul med lite mdf och en plåt samt några anhåll. Sen blev jag inspirerad till ett mer omfattande bordsprojekt :thumbup:

Och jag som senast igår sa att jag troligtvis inte behöver några fler/nya verktyg.... Varför sa jag det? En ny fräs vore väldigt kul! :banghead:

Ja, varför sa du så? Man behöver väl alltid fler verktyg? 😉

• Gilla
bjornan och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Chrissofsweden skrev:
Och jag som senast igår sa att jag troligtvis inte behöver några fler/nya verktyg....
ppffff....buhahahHAHAHA!

/en som numera är betydligt fattigare än för några månader sedan när ett liknande uttalande gjordes

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.