Det är inte alltför ofta som jag behöver fräsa men varje gång har jag irriterat mig på fräsbordet jag har. Eller egentligen båda, en Jula budget-budget som var helt hopplös och följdes upp med en Jula budget, inte heller ngt att ha, liten, klen och rapplig ...
Så, var på IKEA i vintras och såg en 1,5m bit bänkskiva för 50:- i fyndhörnan. Den borde ju gå att göra ngt vettigt att fästa fräsen i så den fick följa med hem.
Beställde tidigare en fräsplatta från Axmminster och fick igår lite T-tracks så nu är det dags att sätta fart med ett eget budgetbygge. Tänkte dokumentera det i denna tråd som inspiration eller som avskräckande exempel, vilket det blir får framtiden visa.
Kapade till skivan tidigare, 100cm borde vara en lagom bredd.
Detta måste bli ett bord som är lätt att stuva undan så planen är att använda FatMax bockarna som ben.
För att skivan skall ligga någorlunda stabilt fräser jag in spår, som skall passa på bockarna, under skivan.
Gick rätt smidigt med fräsen på skenan, sen lämnar min huvudräkning en del mer noggrannhet att önska, så bockarna hamnar inte helt centrerade ...
T-tracksen från Axminster är 36" så nya bredden på bordet blir 915mm, fram med sänksågen och kapa längden.
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-universal-t-track-prod889077/
Spånupptagningen var väldigt dålig, dammsugaren klagade på full påse vilket inte borde varit fallet. Öppnade sidokåpan på sågen och skäms lite ...
Var mycket klyvande av tryckat ett tag sen, det var långhårigt vid utblåset.
Plötsligt blev det kväll, grillen varm och lite väl mörkt att fortsätta efter maten. Skulle inte tro att grannarna skulle uppskatta att lyssna på mera fräsning och sågning heller.
Såhär ser det ut nu, skall fundera på fräsens placering och var skenorna skall sitta, vilket beror på hur jag bygger anhållet.
Så, var på IKEA i vintras och såg en 1,5m bit bänkskiva för 50:- i fyndhörnan. Den borde ju gå att göra ngt vettigt att fästa fräsen i så den fick följa med hem.
Beställde tidigare en fräsplatta från Axmminster och fick igår lite T-tracks så nu är det dags att sätta fart med ett eget budgetbygge. Tänkte dokumentera det i denna tråd som inspiration eller som avskräckande exempel, vilket det blir får framtiden visa.
Kapade till skivan tidigare, 100cm borde vara en lagom bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta måste bli ett bord som är lätt att stuva undan så planen är att använda FatMax bockarna som ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att skivan skall ligga någorlunda stabilt fräser jag in spår, som skall passa på bockarna, under skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick rätt smidigt med fräsen på skenan, sen lämnar min huvudräkning en del mer noggrannhet att önska, så bockarna hamnar inte helt centrerade ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T-tracksen från Axminster är 36" så nya bredden på bordet blir 915mm, fram med sänksågen och kapa längden.
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-universal-t-track-prod889077/
Spånupptagningen var väldigt dålig, dammsugaren klagade på full påse vilket inte borde varit fallet. Öppnade sidokåpan på sågen och skäms lite ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var mycket klyvande av tryckat ett tag sen, det var långhårigt vid utblåset.
Plötsligt blev det kväll, grillen varm och lite väl mörkt att fortsätta efter maten. Skulle inte tro att grannarna skulle uppskatta att lyssna på mera fräsning och sågning heller.
Såhär ser det ut nu, skall fundera på fräsens placering och var skenorna skall sitta, vilket beror på hur jag bygger anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt. Jag hade inte dragit t-tracksen framför fräscentrum, ju färre kanter ämnet man fräser har att fastna på desto bättre. Anhållet är ju ofta L-format, man spänner fast det i vågräta delen av L-et o då kan man ju sluta t-tracksen med god marginal innan de är framme vid fräscentrum.
Bra tanke, skall ha det med i funderingarna.Ola C skrev:
Kul med byggen som detta! Vad är det för cc-mått på skenadaptern till fräsen? Har makitaskenor och en dewalt 621 fräs. Vore smidigt om det gick att sätta en sån adapter på min fräs. Fast det kanske finns till dewalten, deras skenor är väl kompatibla med makitas?
Jaja, blir en sak grubbla på idag om jag får tråkigt.
Lycka till med bygget.
Jaja, blir en sak grubbla på idag om jag får tråkigt.
Lycka till med bygget.
Här har du mått och annat om fräsadaptern,Mell skrev:Kul med byggen som detta! Vad är det för cc-mått på skenadaptern till fräsen? Har makitaskenor och en dewalt 621 fräs. Vore smidigt om det gick att sätta en sån adapter på min fräs. Fast det kanske finns till dewalten, deras skenor är väl kompatibla med makitas?
Jaja, blir en sak grubbla på idag om jag får tråkigt.
Lycka till med bygget.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...kickback-stop-makita-sanksag.html#post1412221
Pass 2, fälla in plattan.
Där skall den vara, inte i mitten men inte långt bak heller, blir knappt 2/3 från framkant. Varför? Det kändes rätt just nu ...
Jag har i alla fall en stor virtuell snickarboa, dessvärre är inte regn virtuellt så tillgången varierar.
Wolfcraft bordet i mitten funkar hyfsat, med en rejäl cirkelsåg under och ett ombyggt anhåll går det att klyva med bra repetition.
Jag skruvade fast plattan i bordet, byggde en ram av MDF runt den. Brickorna i två av kanterna är för att få lite marginal mellan plattan och urfräsningen.
Sen, fram med fräsen med en kopierfräs med övermonterat kullager.
Mätte tjockleken på al-plattan och chansade på att fräsa samma direkt men lite utsvävningar mot mitten och dessvärre en liten ut mot kanten med. Resultatet ser ut såhär,
Fram med sticksågen och såga ur det som inte skall vara kvar.
Vi hade en svart hund som jag körde bort ett par gånger, tydligen hade hon smygit tillbaka när jag inte såg (sågade?), inte fullt lika svart längre ...
Resultatet blev bra, fick bara putsa lite vid kanten efter sticksågen då den hade dragit upp flis, därefter blev passningen över förväntan och inget mer behov av höjd justering.
EDIT: Hmm, sista bilden är uppochner?? Går inte att byta ut via Tapatalk så ni får vända på era skärmar om ni lider för mycket.
Nu bär det av till K-Rauta för lite virke för att starta designprototypbygget av en sektion och grind till staketet, det jag egentligen skulle ägna mig åt idag ...
Där skall den vara, inte i mitten men inte långt bak heller, blir knappt 2/3 från framkant. Varför? Det kändes rätt just nu ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har i alla fall en stor virtuell snickarboa, dessvärre är inte regn virtuellt så tillgången varierar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wolfcraft bordet i mitten funkar hyfsat, med en rejäl cirkelsåg under och ett ombyggt anhåll går det att klyva med bra repetition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skruvade fast plattan i bordet, byggde en ram av MDF runt den. Brickorna i två av kanterna är för att få lite marginal mellan plattan och urfräsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen, fram med fräsen med en kopierfräs med övermonterat kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte tjockleken på al-plattan och chansade på att fräsa samma direkt men lite utsvävningar mot mitten och dessvärre en liten ut mot kanten med. Resultatet ser ut såhär,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fram med sticksågen och såga ur det som inte skall vara kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en svart hund som jag körde bort ett par gånger, tydligen hade hon smygit tillbaka när jag inte såg (sågade?), inte fullt lika svart längre ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet blev bra, fick bara putsa lite vid kanten efter sticksågen då den hade dragit upp flis, därefter blev passningen över förväntan och inget mer behov av höjd justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Hmm, sista bilden är uppochner?? Går inte att byta ut via Tapatalk så ni får vända på era skärmar om ni lider för mycket.
Nu bär det av till K-Rauta för lite virke för att starta designprototypbygget av en sektion och grind till staketet, det jag egentligen skulle ägna mig åt idag ...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Ser bra ut! Hade själv tänkt bygga ett bord som passar i hålet som blir när man expanderar bordsågen så småningom... Tackar för bra inspiration.
Vilken fräsplatta är det från Axminster eller har du köpt den tidigare? Verkar bara som att de har några olika UJK eloxerade numera...
Vilken fräsplatta är det från Axminster eller har du köpt den tidigare? Verkar bara som att de har några olika UJK eloxerade numera...
Intressant och inspirerande tråd! 
Är också nyfiken ang. fräsplatan, jag är sån fräsrookie att jag inte ens tänkt tanken att det finns färdiga sådana att köpa.
Har liksom badtastex en Bosch GMF1600CE som jag tänkt bordsmontera kopierbasen som var med.
Är också nyfiken ang. fräsplatan, jag är sån fräsrookie att jag inte ens tänkt tanken att det finns färdiga sådana att köpa.
Har liksom badtastex en Bosch GMF1600CE som jag tänkt bordsmontera kopierbasen som var med.
Trevlig tråd, kul med alla bilder.
Fick du inte problem med att fräslyften ligger "löst" med tanke på brickorna du hade som distanser? Det blir ju ett rätt stort avstånd?
För att få rätt djup utan att mäta kan jag rekommendera att klämma fast höjden på det du ska fräsa ner ( i detta fallet fräslyften) mellan revolveranslaget och djupanslaget, blir inga mätfel då. Vill du ha lite extra försänkning kan du slänga in en bit dubbelvikt papper också.
Fick du inte problem med att fräslyften ligger "löst" med tanke på brickorna du hade som distanser? Det blir ju ett rätt stort avstånd?
För att få rätt djup utan att mäta kan jag rekommendera att klämma fast höjden på det du ska fräsa ner ( i detta fallet fräslyften) mellan revolveranslaget och djupanslaget, blir inga mätfel då. Vill du ha lite extra försänkning kan du slänga in en bit dubbelvikt papper också.
Pass 3 men först lite svar.
Fräsplattan som jag har har väntat på montering rätt länge, kan nog vara över året sen jag köpte den så modellen har förmodligen utgått från Axminster.
Daniel, brickorna jag använde är ca 1/2 mm, ger inte mycket glapp men då jag tänker ha plattan skruvad i bordet vid användning, spelar det egentligen inte så stor roll. Eller har jag otur när jag tänker ...? Va det gäller tjockleken så brukar jag göra som du säger, klämma in den i fräsen och ställa in tjockleken direkt.
Avstickare till brädgård som sagt, råkade stöta till staketet vid gräsklippning och var tvungen att försöka skruva tillbaka 5 fd. brädor. Bara hoppas att hundarna inte lutar sig mot staketet där det är som sämst,
Funderar ngt i denna stil, överliggarna är lösa på bilden och skall självklart sågas till för att följa runt stolparna. Höjden till toppen på spjälorna är ca 95 cm och tanken med den andra överliggaren på 110 cm är att staketet skall upplevas högre från insidan så att den lilla svarta inte hoppar över.
Tar gärna kommentarer om denna design med ...
Tillbaka till bordet, första T-profilen på plats. Profilerna är 19mm breda, hittade en fräs som är 19,05, blev bra passning med ett svep.
Tittade lite mer på spåren för anhållet, dessa verkar gå förbi fräscentrum på kommersiella bord och jag kände inte att mina test klossar fastnade på spåret så jag körde på med ursprungliga längden. Vad som syns i bilden är Festools kick-back stopp som jag moddade i en annan tråd så att den passar på en Makita skena. Var till hjälp här för att inte fräsa längre än nödvändigt.
Undersidan på fräsplattan har bra markeringar, inget problem att hitta rätt och centrera fräsen.
Plattan borrad, fräsen monterad. Inte dom vackraste försänkningar, centrotex försänkaren börjar tappa skärpan. Extra hålet på 12 mm upp till höger är för den långa skruven som ligger bredvid. En feature som jag gillar på min Makita 2301 fräs.
När fräsen är bordsmonterad kan höjden antingen justeras med våld, med en extra ratt som sätts upptill (nertill nu) men man får skruva mycket. Skruven i bilden ovan sitter mellan bottenplattan och ett gängat hål på fräsen. Med denna går det lätt att justera höjden uppifrån, fort med skruvdragare, finlir med skruvmejsel.
Så här ser det ut nu, imorgon blir det premiärfräsming på bordet då jag skall börja med anhållet (och resten av designtestet för staketet, behöver koppla ihop grinden med staket).
Fräsplattan som jag har har väntat på montering rätt länge, kan nog vara över året sen jag köpte den så modellen har förmodligen utgått från Axminster.
Daniel, brickorna jag använde är ca 1/2 mm, ger inte mycket glapp men då jag tänker ha plattan skruvad i bordet vid användning, spelar det egentligen inte så stor roll. Eller har jag otur när jag tänker ...? Va det gäller tjockleken så brukar jag göra som du säger, klämma in den i fräsen och ställa in tjockleken direkt.
Avstickare till brädgård som sagt, råkade stöta till staketet vid gräsklippning och var tvungen att försöka skruva tillbaka 5 fd. brädor. Bara hoppas att hundarna inte lutar sig mot staketet där det är som sämst,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar ngt i denna stil, överliggarna är lösa på bilden och skall självklart sågas till för att följa runt stolparna. Höjden till toppen på spjälorna är ca 95 cm och tanken med den andra överliggaren på 110 cm är att staketet skall upplevas högre från insidan så att den lilla svarta inte hoppar över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar gärna kommentarer om denna design med ...
Tillbaka till bordet, första T-profilen på plats. Profilerna är 19mm breda, hittade en fräs som är 19,05, blev bra passning med ett svep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittade lite mer på spåren för anhållet, dessa verkar gå förbi fräscentrum på kommersiella bord och jag kände inte att mina test klossar fastnade på spåret så jag körde på med ursprungliga längden. Vad som syns i bilden är Festools kick-back stopp som jag moddade i en annan tråd så att den passar på en Makita skena. Var till hjälp här för att inte fräsa längre än nödvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan på fräsplattan har bra markeringar, inget problem att hitta rätt och centrera fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan borrad, fräsen monterad. Inte dom vackraste försänkningar, centrotex försänkaren börjar tappa skärpan. Extra hålet på 12 mm upp till höger är för den långa skruven som ligger bredvid. En feature som jag gillar på min Makita 2301 fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När fräsen är bordsmonterad kan höjden antingen justeras med våld, med en extra ratt som sätts upptill (nertill nu) men man får skruva mycket. Skruven i bilden ovan sitter mellan bottenplattan och ett gängat hål på fräsen. Med denna går det lätt att justera höjden uppifrån, fort med skruvdragare, finlir med skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu, imorgon blir det premiärfräsming på bordet då jag skall börja med anhållet (och resten av designtestet för staketet, behöver koppla ihop grinden med staket).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otur när du tänker vet jag inte med standard är att inte skruva fast iläggsplattan. Det är rätt behändigt att snabbt kunna lyfta upp den när man ska byta frässtål, ställa in höjden + annat mek. Vill du få den att sitta på plats utan skruvar kan du borra hål genom platta + bänkskiva i samma borrning, limma två träpluggar i hålen i bänkskivan. Då får du jättebra cirkelstyrd guidning av plattan och eftersom borrhålen är gjorda i samma "uppspänning" får du bra toleranser.
Edit..såg nu att du kan ställa höjden med skruvdragare ovanifrån. Då är det kanske inte superviktigt att kunna lyfta ur plattan.
Edit..såg nu att du kan ställa höjden med skruvdragare ovanifrån. Då är det kanske inte superviktigt att kunna lyfta ur plattan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Jag tänkte mer i banorna att fräsen skall sitta fast ordentligt för att inte den skall hoppa till om materialet hugger fast i anhållet. Så länge anhållet är över plattan lär den inte smita men hur blir det vid tex frihandsfräsning då det bara är arbetesstycket som pressar på fräsen. Verkar vara obefogad försiktighet men så blev det denna gång. Får tänka om vid nästa bord ...
Dagens pass, anhållet.
Kommer att göra anhållet av MDF, det jag råkar ha hemma. Börjar bitarna bli kantstötta får jag i så fall göra nya bitar. Funderar även på att bara göra dom rörliga delarna av melaminbelagd spånskiva, glider förmodligen bättre.
Lite bitar tillkapade,
Och en vision om ngt sådant här,
Mäta höjd på spåret, överföra till fräs,
Och resultatet blev ok,
Eftersom jag skulle hålla på med staketet blev det lite jobb där med. Igår använde jag K&G sågen för att jacka ur i stolpen för liggande reglar. Det borde gå snabbare och bli snyggare med fräs så. Sagt och gjort, första custom jiggen klar.
Maskeringstejpsbitarna gjorde jobbet för att veta var i sidled jag skulle fräsa jämfört med fräsens diameter som är markerad på jiggen.
Jackade ur fyra stolpar med två jack i varje, gick mycket fortare jämfört med såg och stämjärn. Delade upp höjden i tre steg, där uppskattade jag att det går att ställa fräshöjden uppifrån.
http://youtu.be/YlnCLthgAE4
Såhär ser det ut nu, kexa och limma ihop bitarna under veckan. Även ta beslut i skjutdörrarna(?), låta vara som nu eller melaminbelagd spånplatta och även fräsa in ett T-spår bakom för att slippa genomgående skruvar. Vad säger panelen? De jag gjorde idag går att skifta mellan höger och vänster sida, skillnaden blir raka eller vinklade kanter mot fräsen.
Dagens pass, anhållet.
Kommer att göra anhållet av MDF, det jag råkar ha hemma. Börjar bitarna bli kantstötta får jag i så fall göra nya bitar. Funderar även på att bara göra dom rörliga delarna av melaminbelagd spånskiva, glider förmodligen bättre.
Lite bitar tillkapade,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en vision om ngt sådant här,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäta höjd på spåret, överföra till fräs,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och resultatet blev ok,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag skulle hålla på med staketet blev det lite jobb där med. Igår använde jag K&G sågen för att jacka ur i stolpen för liggande reglar. Det borde gå snabbare och bli snyggare med fräs så. Sagt och gjort, första custom jiggen klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskeringstejpsbitarna gjorde jobbet för att veta var i sidled jag skulle fräsa jämfört med fräsens diameter som är markerad på jiggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jackade ur fyra stolpar med två jack i varje, gick mycket fortare jämfört med såg och stämjärn. Delade upp höjden i tre steg, där uppskattade jag att det går att ställa fräshöjden uppifrån.
http://youtu.be/YlnCLthgAE4
Såhär ser det ut nu, kexa och limma ihop bitarna under veckan. Även ta beslut i skjutdörrarna(?), låta vara som nu eller melaminbelagd spånplatta och även fräsa in ett T-spår bakom för att slippa genomgående skruvar. Vad säger panelen? De jag gjorde idag går att skifta mellan höger och vänster sida, skillnaden blir raka eller vinklade kanter mot fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade haft det som nu (skruvarna alltså), gör ju inget att dom är genomgående och du har ju redan fräst upp spåren för rörelse i längsled i anhållet så infräst track ger ingen ytterligare funktion.
Olja + vax på mdf gör det minst lika glidigt som melaminbelagd spånskiva, spånskiva ger också fula exponerade spånskiverkanter.
På tal om exponerade spånskivekanter...(kanske så dags nu, skulle egentligen gjorts innan urfräsning för t-tracken) så hade jag nog satt kantlist på den öppna spånskivesidan, sån där vit stryka på list. Fräsbordet är så snyggt i övrigt så det är värt det
Olja + vax på mdf gör det minst lika glidigt som melaminbelagd spånskiva, spånskiva ger också fula exponerade spånskiverkanter.
På tal om exponerade spånskivekanter...(kanske så dags nu, skulle egentligen gjorts innan urfräsning för t-tracken) så hade jag nog satt kantlist på den öppna spånskivesidan, sån där vit stryka på list. Fräsbordet är så snyggt i övrigt så det är värt det
Tack, rekommendation på olja och vax?Ola C skrev:Jag hade haft det som nu (skruvarna alltså), gör ju inget att dom är genomgående och du har ju redan fräst upp spåren för rörelse i längsled i anhållet så infräst track ger ingen ytterligare funktion.
Olja + vax på mdf gör det minst lika glidigt som melaminbelagd spånskiva, spånskiva ger också fula exponerade spånskiverkanter.
På tal om exponerade spånskivekanter...(kanske så dags nu, skulle egentligen gjorts innan urfräsning för t-tracken) så hade jag nog satt kantlist på den öppna spånskivesidan, sån där vit stryka på list. Fräsbordet är så snyggt i övrigt så det är värt det![]()
Vita kanter kommer, har bara inte kommit ihåg det när jag varit och shoppat. Skall till Bauhaus idag och det står på shopping listan. Blir till att skära ut vid spåren, efter på-strykning av list.
Tja...jag körde danish oil (blandning olja/lack) och vax jag hade på lager, det är gammalt som gatan och finns inte längre att köpa. Det viktiga är att vaxet är fritt från silikon annars kan det fastna silikon på delarna du senare fräser på bordet.
