H
Hej!

Vår baksida vetter mot en 50 väg som är otrevligt trafikerad med bilar. Vårt hus är även i en slutning vilket betyder att bilvägen är i linje med typ ens brösthöjd och träffar öronen sådär fantastiskt mysigt Just nu går det i princip inte att sitta på baksidan, när det åker förbi en bil hör man inte ens sina egna tankar, sen kanske det går 30 sekunder och så åker nästa bil. Det är misär.

Jag kommer att bygga bullerplank på ett eller annat sätt.

Jag började med att ta in en offert för att få ett hum om vad det kostar, det är 13 meter raksträcka som ska byggas och det skulle kosta mig 153 000 kr, så nej tack på den.

Nästa plan är att fråga om kommunen vill vara bussig och bygga ett åt mig, då huset byggdes fanns ingen större väg där utan det är kommunen som har byggt till den och stängt till andra vägar så alla som ska hem till sina hus måste precis på den vägen. Jag satsar nästan min lilltå på att de kommer avsäga sig allt ansvar.

Så min mest troliga plan är att bygga ett eget bullerplank from scratch. Jag tänker ett absorberande buller plank (tätt på insidan, ribbor mot vägen med absorberande material emellan) istället för ett reflekterande bullerplank så att grannarna på andra sidan vägen blir ledsna samt risken att det studsar tillbaka.

Nu vill jag ha så mycket tips och råd i hur jag bygger den bästa och mest effektiva bullerplanket en amatör någonsin byggt.

Min plan är alltså tätt plank mot huset, nån form av fuktspärr, absorberande material i form av sten- eller mineralull samt ribbor på utsidan. Nåt snedtak så regnvattnet rinner av fint åt åt håll. Planka nergrävd i marken och fäst längst ner på bullerplanket.

Är jag helt ute och cyklar? Har nån annan byggt nåt? Har ni bilder? Vilka material är bäst? Vad för plankor är bra, tryckimpregnerat virke? Vilket ljudabsorberande material är bäst och mest prisvärt? Andra värda tips och tankar kring det här? Någon som gått igenom någon liknande fajt med kommunen om bullerplank?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.