Jag har kollat en del på att bygga ett eget batteri vilket är både enkelt (förutsatt att man har lite elkunskap) och billigt men finns det något sätt att installera det?
Som jag förstår det måste det vara en elfirma som installerar ett batterilager och det lär ju inte vara helt enkelt att hitta någon vill ta ansvar för mitt hembyggda batteri.
Eller räcker det om en elfirma installerar invertern och kan jag då koppla in batteriet till den?
Sen kräver ju elbolaget en massa dokumentation och den ska ju nån skriva under.

Främst vill jag ha det för att peakshava vår lilla gård där jag har min firma har maxat ledningen fram på 35A och ibland ligger bara verkstan på 33A när jag kör vissa maskiner så det finns inte mycket kvar till huset då. Har även kollat på ferroamps hub som kan jämna ut faserna men det är en ganska dyr lösning och mycket roligare att bygga egna batterier 😁

Sen i nästa steg kan man fundera på hur man kan placera dem så att inte byggnaden brinner om det skulle bli fel på dem.

Redigerat:
Exempel på bygge som kostar ca 1300kr/kW

J JeeyBee skrev:
Jag har kollat en del på att bygga ett eget batteri vilket är både enkelt (förutsatt att man har lite elkunskap) och billigt men finns det något sätt att installera det?
Som jag förstår det måste det vara en elfirma som installerar ett batterilager och det lär ju inte vara helt enkelt att hitta någon vill ta ansvar för mitt hembyggda batteri.
Eller räcker det om en elfirma installerar invertern och kan jag då koppla in batteriet till den?
Sen kräver ju elbolaget en massa dokumentation och den ska ju nån skriva under.

Främst vill jag ha det för att peakshava vår lilla gård där jag har min firma har maxat ledningen fram på 35A och ibland ligger bara verkstan på 33A när jag kör vissa maskiner så det finns inte mycket kvar till huset då. Har även kollat på ferroamps hub som kan jämna ut faserna men det är en ganska dyr lösning och mycket roligare att bygga egna batterier 😁

Sen i nästa steg kan man fundera på hur man kan placera dem så att inte byggnaden brinner om det skulle bli fel på dem.
Är det 48V (51,2V), eller högvolt battery du skall bygga?
Har du kollat på priser om du köper något färdigt nere på kontinenten?

H he-peter skrev:
Är det 48V (51,2V), eller högvolt battery du skall bygga?
Har du kollat på priser om du köper något färdigt nere på kontinenten?
48v typ, har inte kollat så noga men inte högre än 48v iaf.
Jo det går ju också om man hittar ett som någon har testat så att det ger vad som utlovas.
Och sedan kvarstår ju problemet att någon ska vilja koppla in det istället, eller vad som nu gäller för att koppla in batterier till invertern.

Att integrera ett Li-Ion-batteri med BMS är ett stort jobb som tar mycket tid även med stor erfarenhet av liknande projekt. Störst tid tar förmodligen att testa alltihopa inklusive alla felfall som kan uppstå. Missar man något udda felfall så kan konsekvenserna bli katastrofala. Testutrustningen kostar mer än att köpa en färdigverifierad produkt.

T TommyC skrev:
Att integrera ett Li-Ion-batteri med BMS är ett stort jobb som tar mycket tid även med stor erfarenhet av liknande projekt. Störst tid tar förmodligen att testa alltihopa inklusive alla felfall som kan uppstå. Missar man något udda felfall så kan konsekvenserna bli katastrofala. Testutrustningen kostar mer än att köpa en färdigverifierad produkt.

[media]
Ja jag var lite inne på att ha det i en liten container en bit från huset :)

Ja, definitivt bör det hållas en bra bit från byggnader och annat brännbart. Ventilation behövs för eventuell gasutveckling, det gör skillnaden mellan "bara" brand och bomb. Det finns ingen ekonomi i att bygga ett eget Li-Ion-batteri och risken är stor att det inte kommer att fungera som önskat eller kanske troligare att det aldrig blir färdigt.

Går det att hitta en färdigt BMS som är verifierad med lämpliga battericeller/batteripack?

J JeeyBee skrev:
48v typ, har inte kollat så noga men inte högre än 48v iaf.
Jo det går ju också om man hittar ett som någon har testat så att det ger vad som utlovas.
Och sedan kvarstår ju problemet att någon ska vilja koppla in det istället, eller vad som nu gäller för att koppla in batterier till invertern.
Vilket pris beräknar du hamnar på?

Om man skulle vilja bygga en powerstation, enbart för 12v är det krångligt och dyrt så det är bättre att köpa en färdig produkt?

Behöver ha nåt när vi är ute med taktältet.
12v för kylskåp, mobiler osv.
Laddning via solcell, cigguttag och gärna 220

nino nino skrev:
Om man skulle vilja bygga en powerstation, enbart för 12v är det krångligt och dyrt så det är bättre att köpa en färdig produkt?

Behöver ha nåt när vi är ute med taktältet.
12v för kylskåp, mobiler osv.
Laddning via solcell, cigguttag och gärna 220
Skall det kopplas inte solpaneler, eller behöver du enbart batterifunktion?

Jo solpanel, en 100w eller liknande
Bygga nåt liknande Allpowers r600, men den kostar ca 3500:- så kanske svårt att komma undan billigare

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Vilket pris beräknar du hamnar på?
I videon så bygger han för 1200-1300kr kW, blir väl något dyrare att köpa delarna till Sverige antagligen.

J JeeyBee skrev:
I videon så bygger han för 1200-1300kr kW, blir väl något dyrare att köpa delarna till Sverige antagligen.
I USA verkar det ha börjat bli billigare att köpa färdiga serverbatterier än att bygga själv, kolla upp det först.
Tex: https://www.nkon.nl/en/ess/thuisbatterij.html

Redigerat:
  • Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
Oavsett hur du gör så kommer installationen vara olaglig (om du gör någon del själv).
Så ställ in dig på konsekvenserna och väg fördelar mot nackdelar.

Det är inga konstigheter om man är normalbegåvad att bygga egna batterier av lösa celler och en BMS.
Men satsa på LiFePO4 istället för Li-ion (elbilspack), dom är mer förlåtande vid fel.

Försök bygg så varje batteri är separat avsäkrat (med korrekt sorts säkring).
Kan tipsa om knivsäkring (klarar släcka ljusbågen vid kortslutning).

Köp inte celler från alibaba, köp från pålitliga källor som har goda referenser i communityn.
Du kan PMa mig om du vill ha kontaktuppgifter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ska du kunna ta 35A (AC 3ph) från dina batterier så behöver du ett system som klarar ~450A (DC), det är rätt mycket. Jag hade försökt hålla mig till 0,5 c-rate vilket gör att du skulle behöva minst 3st 300Ah batterier.
Jag har 9st och ligger runt 300A åt båda hållen.

Gillar du att pilla mycket själv, och inte är rädd för kinesiumprylar så är nog Deye inverter/charger ett bra val.
Vill du satsa på kvalité och inte behöva pilla så mycket själv så hade jag valt Victron Energy (Multiplus eller Quattro).

Men det kostar en slant.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.