Har ett plastkärl på fyra hjul, i det har jag tänkt ställa 2st 100l plasttunnor. Kompost aktiv där jag fyller på i ena och den andra får stå och gotta till sig. Isolering runt dessa tunnor. Ett enda lock som täcker båda.
Inte lufttätt utan det kommer in luft där.
Behövs det hål i botten på dessa så vätska kan rinna ut och något mer så luft kan komma in? Något annat att tänka på?
Inte lufttätt utan det kommer in luft där.
Behövs det hål i botten på dessa så vätska kan rinna ut och något mer så luft kan komma in? Något annat att tänka på?
Varmkomposter som man köper har gallernät i botten samt (oftast) ”luftkanaler” nere på sidorna.
Edit: Tänk på att hålen inte får vara ”för stora” så att möss mm inte kan ta sig in. Den bör även stå så att maskar kan ta sig in/ut.
Edit: Tänk på att hålen inte får vara ”för stora” så att möss mm inte kan ta sig in. Den bör även stå så att maskar kan ta sig in/ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den varmkompost vi hade var det hål i botten så vätska rann ur och mask, kryp och andra organismer kom in.
Sen var det en lucka att tömma ur.
Sen bör den vara isolerad på vintern så inte allt i jorden fryser och dör.
Bra fukthalt är också viktigt, för torrt och allt dör, för blött och det börjar ruttna och stinka.
Sen var det en lucka att tömma ur.
Sen bör den vara isolerad på vintern så inte allt i jorden fryser och dör.
Bra fukthalt är också viktigt, för torrt och allt dör, för blött och det börjar ruttna och stinka.
Kommer sätta stroppar och lyfta med maskin, men bra tips att tänka på.P Plutus skrev:
Demmpa skrev:
Men då hålborrar jag lite smått i botten. Ställer den direkt på mark så maskarna kan ta sig in och ut samt vätska. Ingen ventilation eller så åt sidorna alltså? Då blir det bara locket som släpper in lite luft. Det blir inte helt tätt. Kan även sätta ett finmaskigt nät på sidan så luftar det lite mer.
Klicka här för att svara