Byggahus.se

Bygga egen "centraldamsugare"

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 113 inlägg

Arne999

Medlem
    Vet inte om frågan passar här men....

Skulle vilja sätta in ett suguttag i golvet brevid kaminen som går ner till en vanlig grovdamsugare som står i källaren rakt under. Finns ju suglock att köpa ser ja men vill ju ha ett lock med brytare i som startar igång dammsugaren när man öppnar locket.

heter dessa lock nått speciellt eller ? antar att det är ett vanligt sätt att starta vanliga centraldasugare med... Följdfrågan blir ju om det dessutom finns nån relä som slår till matningen till damsugaren när man öppnar locket

2. P
    Medlem · Västerås · 1 222 inlägg

Plutus

Medlem
    Det finns en risk att man suger askan för tidigt, jag har hittat glöd i askan ett dygn efter brasan slocknat. Om glöd och träflis börjar brinna igen så vill man gärna se det så fort som möjligt. Så jag skulle inte ha asksugen i ett annat rum. En bekant till mig har eldat upp en dammsugare på det sättet:)

3. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 219 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Man får skaffa en Flir och använda för att säkra att askan svalnat och då är det plötsligt ingen tvekan om att vi är i rätt forumdel. ;)

4. A
    Medlem · Västra götaland · 2 113 inlägg

Arne999

Medlem
    Frågan gäller inte om det är ok att suga aska eller ej. Askbehållaren bär jag alltid ut och slänger. Syfftet med damsugaren är att det blir så jäkla bösigt runt kaminen (eldar mycket) och hade man haft ett uttag brevid så hade det underlättat livet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.