5 783 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Bygga brygga med pålar i EK?
Jag planerar nu att bygga en ny brygga och fattar att man naturligtvis skall göra dem med tryckimpregnerat virke.
Men, jag har fällt några raka ekar och sparat virket.
Jag tycker att det skulle vara snyggt att bygga delar av bryggan, stolpar, pålar, i ek
Jag tänker att den är tung, tät och hård, med tjära på stolparna borde väl virket vara röt tåligt, kanske inte lika bra som impregnerat virke, men tillräckligt bra för att stå i flera år.
Tänker jag helt fel ?
Ska jag lägga snobberiet åt sidan och gå på det som garanterat funkar, d.v.s impregnerat virke?
Jag är tacksam för synpunkter.
Börje
Men, jag har fällt några raka ekar och sparat virket.
Jag tycker att det skulle vara snyggt att bygga delar av bryggan, stolpar, pålar, i ek
Jag tänker att den är tung, tät och hård, med tjära på stolparna borde väl virket vara röt tåligt, kanske inte lika bra som impregnerat virke, men tillräckligt bra för att stå i flera år.
Tänker jag helt fel ?
Ska jag lägga snobberiet åt sidan och gå på det som garanterat funkar, d.v.s impregnerat virke?
Jag är tacksam för synpunkter.
Börje
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Hamburgs hamndelar verkar vara byggda på ekpålar enligt en snabb googling.
Du får inte ha tryckimpregnerat i vatten! ??? Eller hur.
Använd kärnek den kommer att vara i din livstid.
Använd kärnek den kommer att vara i din livstid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag hittar inget som säger att man inte får använda det i vatten... -B håller väl längre än -A.L Leif i Skåne skrev:
/ATW
Hur är det med tjära?
Får man tjära pålarna?
Behöver man tjära bryggan?
Får man tjära pålarna?
Behöver man tjära bryggan?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja har du fint ekvirke är det kanon! Tryckt virke är bara skräp om du jämför mot riktigt fina stockar av fura, gran eller ek.
Det håller säkerligen längre också och du får bra dimensioner på virket
Det håller säkerligen längre också och du får bra dimensioner på virket
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Klicka här för att svara