Byggde förra våren ett rätt rustikt (iofs) matbord till hemmet. Mest för att det var ett stort stundande kalas och vi behövde mer plats att äta vid.

Till underredet hade jag redan lite planhyvlad 21x95 furu från bygghandel som jag limmade till 42x95 och klyvde och hyvlade efteråt. Gjorde bladfogar med genomgående plugg på diverse ställen bland annat till gavlarna och för att fälla in en tvärgående bräda på längden av underredet som stöd för bordstoppen.

I mitt fall var det oviktigt ifall det skulle röra sig eftersom jag ville ha bords”skivan” rustik. Men jag körde med 45x145 och 45x170 reglar som betsades med Herdins 607 bets.

Plankorna ligger ju i mitt fall ”fria” som dom är. Men dem rör sig rejält. Eller främst så har dem dragit ihop sig sen de kom in i den lite annorlunda miljön. Inte så konstigt kanske efter att ha legat ute på brädgårn ett tag.

Men underredet är spikrakt och som alban skulle sagt ”stabilt”. Mycket tack vare limning såklart. Dessa hade också legat en tid så var säkert en uns torrare än direkt över disk.

Och enligt min erfarenhet va gäller trä är det ofta svårt att säga allt säkert till 100%. Ibland får man göra ett litet test o sen utvärdera :)

• Rustikt hemmabyggt matbord med mörkt underrede och tjock träskiva, placerat i ett rum med grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FGu och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tveksam lösning, du kan inte skruva fast skivan i stålramen med skruv på jämna avstånd för att förhindra att den blir ojämn. Du måste tillåta att träet kan röra sig med säsongsväxlingarna.
Däremot är naturligtvis stålramen bra för stadigheten.

//Ronnie
Jo, det bör gå bra så länge skruvhålen är avlånga i träts rörelseriktning.

Har kollat med Beijer här i Gävle nu, och det var inga problem med att få hem virke. 500 spänn i frakt och ganska överkomliga meterpriser faktiskt...

Hur är det med slöjdvirke, finns det risk att det slår sig eller är det helt stabilt? Har aldrig byggt med slöjdvirke i vuxen ålder...

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.