Hej allihopa! Jag och min sambo går i husbyggartankar och har kikat runt hos olika hustillverkare men inget som har tilltalat oss när det gäller vad man får för pengarrna. Har kollat en del på smålandsvillan Nybro och även fått kalkyler därifrån men känner inte att det är vad vi är ute efter, känns som de flesta hus därifrån nästan ser likadana ut. Vill helst ha ett hus där det finns mer takhöjd och spännande detaljer som gör att det känns mer påkostat, men utan att det ska kosta hur mycket som helst. Har fastnat lite för Myresjöhus Kornett, någon som byggt ett sådant och som isf vet vad de ligger på i pris? Man vill ju alltid kunna ändra på lite vad gäller både planlösning och t.ex vitvaror, för oftast är ju std-utrustningen inte det roligaste. Vill ju känna att man får det precis som man vill när man bygger nytt och lägger såpass mycket pengar på det.

Finns det andra tillverkare som har spännande hus till en rimlig peng?
Tacksam för alla tips! :)

Tycker du resonerar rätt, och ärligt talat vet jag inte om Smålandsvillan blir så himla mycket billigare i slutändan när du väl inrett övervåningen o.s.v. Samtidigt har du en krypgrund och ingen golvvärme, och allmänt en helhet som är lite "billigare" konstruktionsmässigt. Som du säger är det inte roligt att inte få påverka själv heller, och handlar det om 2.5 eller 3 miljoner så är det väldans mycket pengar i alla fall.

Vi ska bygga Trivselhus, slutbeställning nästa vecka, och kan rek. deras Wise serie som är lite billigare, men du får ändra och dona precis som du vill. Det är vad jag vet efter en mycket lång marknadsundersökning innan vi bestämde oss den enda husserie hos någon där du fortfarande kan ändra vad du vill, utan att behöva betala extra för att låsa upp ritningar i de billigare serierna o.s.v.
Vi har blivit väldigt bra bemötta och de är VÄLDIGT flexibla.

Dessutom bra priser och högre standard = mer hus för pengarna än med Myresjö t.ex. i mina ögon.
Kornett får du nog inte under 2.6 i grundutförande skulle jag tro. De flesta som bygger Myresjöhus får också enligt min uppfattning lägga till en hel del utöver grundpriset. De har t.ex. inte isolerade innerväggar standard för att nämna något.

Kika på Wise-serien, och tycker du inte de ser så roliga ut, tänk att du då utgår från ett och sedan gör de justeringar du vill. Deras arkitekter kommer att hjälpa er finna det ni vill och rita ett förslag baserat på Wise-serien om inte annat.

PM:a om du undrar något.

Tack så mycket för tipset! Har varit inne på deras sida och kikat lite. Fanns många fina hus som jag fastnade för, även Wise-serien som du rekommenderade. Bra att man har möjligheten att få ändra som man vill, tycker man ska få kunna göra det oavset priset på ett hus. Det är ju trots allt vi konsumenter som betalar för att få som vi vill ha det, och tycker inte att man ska behöva "nöja" sig med ett hus för att man inte har pengar som strömmar in...

Vad ligger ett sådant hus på i pris, med "lagom" många ändringar och tillval? Ska banne mig kika vidare på det och se vad man kan göra för ändringar för att få det mer som man vill ha det! Tack än en gång för tipset! Är något utav nybörjare på den här fronten, så det är både intressant och bra att höra andras åsikter och tankar om detta! :)

Hej,
vad gäller flexibilitet är Skidstahus svårslagna då deras affärsidé är att bygga kundanpassade hus under ledsagning av deras arkitekter. Du kan tom välja tjockleken på väggisoleringen.

Vad gäller Trivselhus ska du vara medveten att de har en utomordentligt korkad väggkonstruktion: man har placerat plastfolien direkt bakom gipsskivan. Plasfoliens uppgift
är att dels hindra kondens att tränga ut i väggen samt att göra huset tätt. Varenda gång du
borrar i någon av ytterväggarna kommer du att perforera plasfolien. KOnsekvensen av detta
tvistar de lärda om men följande faktum kvarstår: enda anledningen till att en del hustillverkare placerar plasfolien direkt bakom gipsväggen är för att detta ger en snabb
och rationell tillverkningsprocess.

Skidstahus (A-hus, Onsalavillan, mfl) har placerat plastfolien bakom en sk installationszon
(45mm isolering), dvs man undviker att perforera plastfolien.

En intressant iaktagelse vad gäller Trivselhus hemsida är att man inte hitta en genomskärning av deras väggkonstruktion. Trivselhus främsta säljargument är "fernissa", jag anser att husets "inre kvaliteter" är minst lika viktiga. Men vi är alla olika och vi prioriterar olika. Det är dock
viktigt att vara medveten om dessa skillnader. Jämför isoleringstjockleken på väggarna samt
uppe på vinden hos Wise-serie med tex Skidstahus (villa varm nivå), Onsalavillan, A-hus mfl.

Som Knauer säger är det sant med plastfolien, men det är de inte ensamma om precis, LB-hus m.fl har samma. Man kan även välja TH energivägg och den slår A-hus och Skidstahus med hästlängder i u-värde. A-hus, u-värde 0.15, Trivselhus Sunlightvägg u-värde 0.11. Se "Äntligen Hemma" huset t.ex.

Konstruktionen hade väl ALLA tidigare och har fungerat bra i många år, så jag tycker att betydelsen av det är EXTREMT överdriven i dessa forum, eftersom det inte orsakar några problem pga undertrycket i huset. Tror de flesta prioriterar det man får för pengarna i helheten.

Angående isolerongsnivåerna så är det 450 jämfört med 500 med A-hus på taket. 240 jämfört med 265mm i väggarna, samma i plattan 300mm, alltså marginell skillnad. Dessutom kan man öka på det till den nivå man själv vill ha hos Trivselhus om man önskar. Likadant om man vill ha råspont på taket, småpengar i sammanhanget.

Vi valde mellan A-hus och Trivselhus i slutändan, och jag fick 11 kvm mer, 2.70 takhöjd nere, bergvärme, högre standard på allt till ett lägre pris hos Trivselhus. Det ENDA som A-hus var bättre på var 3-skiktsvägg, och några millimeter mer isolering. Men min energiåtgång kommer vara lägre i TH.
Dessutom gick det snabbt, man fick själv prata med arkitekten och de ritade 2 hus från scratch åt oss, modifierade och ändrade det vi ville.

A-hus var inte i närheten så flexibla som Trivselhus heller när vi hade med dem att göra, och det tog en väldans lång tid. Sen när man väl fick offerten så var det en besvikelse. De lovade något, och sen var det jättedyrt.

Skidstahus, Onsalavillan m.fl. kommenterar jag inte i jämförelsen med dessa.

Knauer, jag tycker att allmänt ska läsa på lite mer innan du dissar på små grunder...

Men kan hålla med dig om att det beror på vad man prioriterar, det glömde jag skriva.
Plastfoliens placering framför allt annat var iaf inte tillräckligt för oss att betala ett par hundratusen mer när allt annat var sämre...

Oj då Blizzet,
jag trampade visst på en öm tå här...
Det är intressant att du nämner U-värdet på Trivselhus lågenergivägg Sunlight.
Men som du säkert vet kostar Sunlightkonceptet en slant. Vore det inte
bättre om du angav U-värdet på väggen hos ett Wise-hus??

Jag har inte påstått att det är en riskkonsruktion att ha plastfolien direkt
bakom gipsskivan. Det jag sa var att det är en korkad konstruktion samt
att enda anledningen att man placerar plastfolien där beror på att det är
mest rationellt (billigast) för hustillverkaren. Man kan också konstatera att
många hustillverkare (däribland A-hus, Skidstahus, Faluhus, mfl) har
de facto ändrat på såväl placeringen av plastfolien samt implementerat
treskiktsisolering. Detta är en bättre samt dyrare lösning.

Till sist påstår du att Sunlightväggen slår övriga hustillverkares vägg U-värden
med "hästlängder". Du anger dock bara A-hus U-värde. Vet du U-värdet
på Skidstahus vägg när man isolerar med deras "energihuset nivå"? Nej, det vet
du uppenbarligen inte....

Mitt råd till dig är att tagga ner lite. Vi har alla olika preferenser och det finns alltid
två sidor av ett mynt.

Nej, ingen öm tå direkt, då det väl skrivits om detta i typ 10 trådar redan, så det är det jag tycker är lite trist att det är det enda man fokuserar på om man vill skriva något dåligt om TH utan att lyfta fram resten som man faktiskt får. Och sedan få det att låta som att konstruktionen är något man ska behöva vara livrädd för...

Du verkar också tro att det skiljer något på Wise-serien och kataloghusen, så är det inte.
Det är samma vägg som i deras i kataloghusen, så du behöver inte referera till Wise specifikt.

Tog bara ett exempel att man kan få Sunlightväggen, och att de är flexibla, eftersom du var inne på att hos Skidstahus så kunde man få extra isolering, precis som att det INTE skulle gå hos TH?
Man kan få extra isolering, och tillägg i standardväggen också.

Visst får man betala för Sunlight, men som jag sa hade jag väl hamnat på samma nivå som A-hus kanske om jag lagt till bergvärme i A-huset mm.
Den lär väl knappast vara gratis hos Skidstahus heller om de ska slå 0.11?

Skrev att jag inte ens kommenterade dem eftersom Skidsta aldrig är eller skulle komma att vara aktuella. Räcker med att kolla deras hemsida och husmodeller för att snabbt avstå i mitt tycke.

U-värdet hos Trivselhus vägg är 0,16 eller 0.17 om jag inte minns fel, och de provtrycker sina hus standardmässigt, vilket är få som gör och de brukar hamna runt 0.3l, vilket är tillräckligt täta hus skule jag påstå.
Och då spelar det ingen roll med varken plast eller isoleringsnivåer om inte huset satts ihop tillräckligt bra.

Dessutom bor väl ingen av oss i Norrland, så ingen större vinst med att tokisolera i onödan? Skidsta bygger väl mest uppåt.
2 sidor av ett mynt som sagt, instämmer, men det gäller väl oss båda i sådana fall?

Ursprungligen handlade det om alternativ till Smålandsvillan och där behöver vi nog inte var oense om att TH eller någon av de du nämner är bättre på det mesta men också lite dyrare?

ViVillBygga skrev:
Tack så mycket för tipset! Har varit inne på deras sida och kikat lite. Fanns många fina hus som jag fastnade för, även Wise-serien som du rekommenderade. Bra att man har möjligheten att få ändra som man vill, tycker man ska få kunna göra det oavset priset på ett hus. Det är ju trots allt vi konsumenter som betalar för att få som vi vill ha det, och tycker inte att man ska behöva "nöja" sig med ett hus för att man inte har pengar som strömmar in...

Vad ligger ett sådant hus på i pris, med "lagom" många ändringar och tillval? Ska banne mig kika vidare på det och se vad man kan göra för ändringar för att få det mer som man vill ha det! Tack än en gång för tipset! Är något utav nybörjare på den här fronten, så det är både intressant och bra att höra andras åsikter och tankar om detta! :)
Ursäkta sidospåret. Nu kan jag bara säga prisspannet för Kalmartrakten, och där verkar de nyckefärdiga ligga mellan 2-2.4. Kanske t.om. mindre för de absolut minsta.
I ditt fall som varit inne på 1.5 plan så antar jag att det är nånstans från W6-> som kan vara intressanta att utgår ifrån. Vill du ha mer info, skicka ett PM som sagt.

Blizzet, vi är överens om att det finns två sidor på myntet. Jag betvivlar inte ett ögonblick att Trivselhus är den mest optimala husleverentören för dig. Det jag reagerar på är att du utger dig för att ha gjort en "grundlig" undersökning, och ger därmed sken av att din utvärdering skulle vara mer djuplodande än andras. Så är det naturligtvis inte. Precis som de flesta av oss andra så är du en noggran konsument som försöker bringa ordning i den djungel av definitioner på "nyckelfärdigt" som råder bland husleverantörer. Det lyser igenom att du värderar den inre standarden högre än den det som inte syns på ytan (tex väggkonstruktion). Och det är absolut inget fel med det! Jag är nog din diametrala motsats här då jag värderar
grundkonstruktionen högre och struntar högaktningsfullt om det ingår en ektrappa som standard.

Du är dock gravt okunnig om Skidstahus. De tillhör faktiskt Sveriges 10 största hustillverkare. Du kan i samråd med deras arkitekt konstruera ditt eget hus efter eget huvud. Jag håller med
att deras hemsida inte är den roligaste, men läser man deras hemsida så inser man snabbt att
man kan bygga vilket hus som helst till ett av marknadens bästa priser.

Jag råder signaturen "ViVillBygga" att be Skidstahus projektera ett modifierat Wisehus fr,Trivselhus. De har en lägre standard än Trivselhus men uppgradera till motsvarande standard som Trivselhus. Du kommer att bli förvånad över det priset. Eftersom "ViVillBgga"
befinner sig i Västra Götaland kan jag även varmt rekommendera att ni också beaktar Onsalavillan. Rejäla hus med hög standard som uppförs av egenanställda snickare.

Till sist en reflektion vad gäller Trivselhus: varför tror du Blizzet att man slänger med en bergvärmepump till sina hus? Kan det möjligen bero på att deras i grunden mediokra väggkonstruktion (U-värdet är för övrigt 0.175) och tillhörande isoleringstjocklek i såväl vägg som vind spelar roll och att man ej uppfyller BBR16 reglerna med en NiBE F750 frånluftsvärmepump? En annan viktig aspekt i sammanhanget är att Trivselhus bekostar bergvärmeinstallationen till ett viss djup. Vad händer om avståndet till berget är 30-40m? Det blir ett saftigt tilläggspris.... Då kanske man får överväga jordvärme. Men då måste man ha en stor tomt, tänk om amn inte har det. Hemska tanke...

Sammanfattningsvis vill jag råda "ViVillBygga" att ta såväl mina som Blizzets synpunkter med
en stor nypa salt då vi bara är amatörer. Utgå ifrån dina egna preferenser och vikta de olika egenskaperna hos huset efter ditt eget huvud. Jag och Blizzet är som natt och dag vad gäller premisserna för val av husleverantör. Det viktigaste av allt är att göra sin egen läxa samt att ställa minst tre husleverantörer mot varandra. Vi har här fokuserat på vilken husleverantör som ger "mest för pengarna" utan att beröra entreprenadformen. Entreprenadformen är nog viktigast av allt. Lusläs vad "totalentreprenad" innebär hos de olika hustillverkarna.

Det jag menade var att du kanske inte satt dig in i just TH ordentligt, och vad de erbjuder för möjligheter att ändra o.s.v. I den meningen är du lika "gravt okunnig" som du säger att jag är om Skidstahus.

Jag kollade i Trivselhus LDV och det står 0.17 där. LB-hus och andra med 2-skiktsväggar ligger väl däromkring de flesta.
Vill minnas att Myresjöhus nya "energivägg" hade 0.16 och deras vanliga något sämre.
Så överlag tycker jag det är väldigt små skillnader här.

Min erfarenhet är efter att ha varit runt hos en massa leverantörer under ett halvårs tid är om en massa man inte vill ha från början INTE ingår från början så får man betala saftigt. Om inte annat får man jobba mycket själv vid sidan om för att leverera eget själv. Så det är en fördel hitta något där det man vill ha finns med från början, det i alla fall min personliga åsikt.

För att bemöta deras tabell och värden som är uppsatta för FLVP så är de inte uppmätta med Nibe 750 utan med en gammal IVT CZ, detta har skrivits redan i en annan tråd och är bekräftat om du inte läst den tråden? Den är alltså inte baserad på en Nibe750.

Detta är också något som är poppis att säga att " de har slängt in bergvärme för att klara bbr16", vilket naturligtvis inte stämmer och också har diskuterats i fleratalet trådar då TH haft bergvärme std i många många år.

Om andra hustillverkare, Älvsbyhus, Smålandsvillan m.fl med sämre isolering och fönster, dörrar etc uppfyller BBR16 med FLVP så borde du väl inse att det inte är logiskt att Trivselhus inte skulle göra det med sina priser som vanligtvis ligger i toppskiktet. Ett helt felaktigt påstående, annars kanske du kan förklara hur dessa billigaste hustillverkare lyckas uppfylla?

Sen ska tilläggas att det är lätt att påstå att man uppfyller BBR16 med FLVP, men saken kan vara en annan efter 2 år då uppföljningen sker hos vissa leverantörer som inte provtrycker och som ligger på gränsen...

Bergvärme ger mervärden för övrigt, och vore det inte för priset och alla fick välja fritt hade väl i princip alla tagit bergvärme, eller hur?

Dessutom så har de inte någon "speciellt djup till berget som ingår", så jag är inte rädd över att behöva bekosta detta, men visst skulle det vara 30-40 m vore det ett dumt läge. Men det är ju inte så att det skulle kosta flera hundratusen som du får det att låta...

Att ha med bergvärme i priset är oavsett värt 100 000kr extra jämfört med en Nibe 750 ungefär. A-hus vägrade ens lämna offert på det...

Du kan också ställa dig frågan om varför Götenehus då som har en väldigt bra vägg ändå levererar bergvärme som standard? Kanske för att det är något "extra", mindre skötsel, naturkyla, FTX-möjlighet och samtidigt lägst energiförbrukning. Dessutom kan man värma upp större ytor och ytterligare saker som har behov av uppvärmning. Kanske hör det också ihop med hur "stora hus" olika levererantörer oftast levererar, vad vet jag. Det hör också ihop med "hur moderna" hus man brukar leverera sannolikt, med hur mkt fönster o.s.v....

Du överdriver så mycket med hårda ord som "mediokra och katastrofala konstruktioner", för i sådana fall är det MÅNGA som är mediokra, däribland LB-hus och en massa andra som inte har 3-skiktsväggar.
Du hade själv nyligen uppe frågan om plastfolien i en tråd nyligen. Deras u-värde är väl likvärdigt TH, och är väl bara i 1 skikt. Hur kommer det sig att du ens överväger bygga med dem i sådana fall?

Håller med dig om att det är många bitar, och inte minst entreprenadformen är intressant.

För övrigt lägger jag fredligen ner denna diskussion. Jag ville bara öppna "ViVillBygga":s synfält utöver Smålandsvillan.

För att nämna sånt som inte syns hos TH så har de isolerade innerväggar standard, och spån bakom gips i både inner och ytterväggar vilket inte så många har standard.

Redigerat:
Jag håller med dig att vi lägger ner polemiken. Faktum är att det bara är bra för potentiella husköpare att höra olika sidor, vore trist om alla hade samma åsikt:)

Absolut, det är bra! Jag känner att jag upprepat många saker i många trådar nu så även i denna.

Det som förvånade mig var att du övervägde LB-hus i denna tråd tidigare med tanke på att de har 1 skikt och plastfolien på samma ställe som TH:
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/162068-vaeggkonstruktionen-hos-lb-hus.html
Men det kanske lutar åt Skidsta nu då för dig?

Över lag ska det bli oerhört skönt att slutbeställa imorgon, då vi hållit med ritningar och ändringar i flera månader nu. Alla dessa beslut, och alternativ som finns inom allt tar på det mentala. =)
Kan förstå därför att det kan va lämpligt köpa ett hus "där man inte får ändra" som första hus. Men samtidigt är det värt lite kraft, att känna att man fått vara med och fixa det lite som man vill själv.

Om vi ska vara petiga så har A-hus 0.14 i U-värde.

Vi håller på att välja husleverantör, vi kollar både på TH & A-hus och vi har fått en offert på 90 000kr från A-hus för borrning av bergvärme, pump (Thermia), arbete m.m.
Dem olika hustillverkarna har satsat på lite olika inriktningar.

Redigerat:
dempa skrev:
Om vi ska vara petiga så har A-hus 0.14 i U-värde.

Vi håller på att välja husleverantör, vi kollar både på TH & A-hus och vi har fått en offert på 90 000kr från A-hus för borrning av bergvärme, pump (Thermia), arbete m.m.
Dem olika hustillverkarna har satsat på lite olika inriktningar.
Helt rätt, 0.14 är korrekt, fel av mig. 0.01 är ju viktigt i dessa sammahang! :)
90 000 lät väldans billigt, var de ink. allt verkligen? I sådana fall är ju inte det mkt mer än Nibe 750 kostar?
Hur djupt borrade de då o.s.v. std?

I vårt fall ville A-hus som sagt inte ens ge ett bergvärmepris till oss. Antagligen för att de redan innan var dyrare för ett likvärdigt hus. Kunde inte komma på någon annan förklaring iaf, då jag frågade efter det flera ggr. Säljaren var väldigt trevlig som vi hade där, men just detta undvek hon gång på gång.

Vi har idag slutbeställt vårt Trivselhus. Du som går i tankarna och inte är i slutskedet än kanske skulle höra med din säljare lite vad som är på G under 2011. Vår säljare nämnde nämligen om att det var en monstervägg på G i samband med att de ska bygga ett nollenergihus snart. Ev. skulle det också bli så att FTX-ventilation skulle bli standard. Vet inte om det stämmer, men du kan ju kolla om det ligger något i det...

Mmm olika inrikningar när det gäller uppvärmningen, men energin är båda måna om i grunden, då ju TH har haft passivhuskoncept länge. Något som A-hus precis börjat med.

Std-väggen, lite mer isolering som nu är 3-skikt och råspont std är fördelen hos A-hus. Det mesta andra dömde vi fördel TH när vi gick ner på detaljerna i vad som ingick. Här får man gå till sig själv som vi konstaterat och se vad man värderar högst. Huset ska ju värderas när det är byggt också .... =)

Råsponten får vi se om vi ändrar till när vi får slutoffertförslaget, vilket var en ganska liten summa extra för vårt hus. Men ur fuktsynpunkt har TH Paroc-skivor varit väldigt bra i 20 års tid ur fuktsynpunkt för dem enligt deras teknikansvarige, så han rek. faktiskt inte inte byta.

Lycka till i ditt val!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.