Man bör ha springor i golvet både för ventilation och för att vattnet skall torka/rinna undan.

När vi byggde bastu inomhus här i Bohuslän så försökte snickaren sätta dörren ändå mot golvet för att inte värmen skulle smita ut, han läste uppenbarligen inte instruktionen som sade att det skall vara 1,5 dm springa för ventilationen...
...men den snickaren sjukskrev sig till slut efter att vi varit tvungna att rätta/styra upp ett stort antal fel som han gjorde.

• Gilla
Ulrika8
  • Laddar…
Tack för svar

Jag tänker att uppvärmningstiden är helt rimlig.
Här uppe i norr är jag van vid att börja elda (och elda hårt) i bastun, med en start när det kanske är 10-15 minusgrader i den.
Med det aggregatet som du har så kan du elda hårt, det klarar det - Harvia!
Fördelen med det är att du får ordentlig värme i stenmagasinet, och det är inte helt fel att gå in i en bastu som bara är 40-50 grader, men med rejält varma stenar.
Och sedan kasta rikligt med vatten, och fortsätta att elda hårt - mysigt!
Någonstans vid 60-70 grader börjar det ju bli lite obekvämt att luta sig mot väggen initialt, så det ger en annan upplevelse att börja bastubadandet vid lägre temperatur.

Stort tack för inspirationen, och kostnadsbilden, det här blir någonting för mig på "att göra listan" under 2026!

• Gilla
  • Älska
Flygplats_Teknikern och 2 till
  • Laddar…
"Tokelda" INTE , för då lär du få köpa ett nytt roster ganska snart.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Tokelda" INTE , för då lär du få köpa ett nytt roster ganska snart.
Jag har eldat rejält i min M2 och ytbehandlingen på ugnen ser ut som "skit" i dagsljus men rostern ser jag ännu inga direkta skador på. Ger den upp kostar en ny heller inte en förmögenhet:

https://www.saunaparts.se/product/9...-10--zkip-10-passar-alla-harvia-vedbastuugnar

Gjutjärnsrost för Harvia vedeldad bastuugn, modell SPZKIP-10, visas på en produktbild med mått och köpalternativ på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men visst, jag eldar ju inte så att hela ugnen glöder, då skulle det inte gå att basta i bastun...

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har eldat rejält i min M2 och ytbehandlingen på ugnen ser ut som "skit" i dagsljus men rostern ser jag ännu inga direkta skador på. Ger den upp kostar en ny heller inte en förmögenhet:

[länk]

[bild]

Men visst, jag eldar ju inte så att hela ugnen glöder, då skulle det inte gå att basta i bastun...
Jag vet. Jag har köpt en ny från det stället, när den gamla skevade till sig. Harvia 3.

F Flygplats_Teknikern skrev:
Ja lagom till snöstormen, (som inte skulle komma förrän på torsdag) sågade jag hålet för skorsten i morse..försökte värma underlag och gummidamasken med värmepistol vid applicering av silikon och skruvningen.

Monterade lavar och tog upp ett ventilationshål sen körde jag o grabben premiärbastu ✌️🔥😆
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Fin bastu, skulle försökt ordna en djupare övre lave så du också kunde lyfta upp fötterna. Fötterna bör vara över stenarnas nivå.

Ifall du vill börja basta tidigare kanske du kan göra taket rakt eller andra hållet på insidan, just nu lutar det fel håll så värmen och ångan samlas där man inte sitter

• Ritning av bastustuga med lutande tak och specifikationer för ventilation och inredning, inklusive mått och detaljer för luftutsläpp och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
Aha. Så man sätta levarna i den höga delen om taket lutar åt ett håll? O ha kaminen i den låga?

U Ulrika8 skrev:
Aha. Så man sätta levarna i den höga delen om taket lutar åt ett håll? O ha kaminen i den låga?
Ja, man vill ju sitta där det är varmt. I annat fall behöver man värma mer och kasta på mer vatten för samma effekt

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Tack 🙏

Jellygoose Jellygoose skrev:
Ifall du vill börja basta tidigare kanske du kan göra taket rakt eller andra hållet på insidan, just nu lutar det fel håll så värmen och ångan samlas där man inte sitter
Ja jag har kommit på det där med taklutningen i efterhand, hade jag byggt nu, hade jag gjorde innertaket rakt!

BengtH BengtH skrev:
Fin bastu, skulle försökt ordna en djupare övre lave så du också kunde lyfta upp fötterna. Fötterna bör vara över stenarnas nivå.
Baserat på bilderna tror jag du kunde höja lavarna rejält och ändå kunna sitta komfortabelt. Och ha en pall som lägsta steg.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
F Flygplats_Teknikern skrev:
jag ska bygga om golvet till tätt golv
Gör inte det.
Kaminen behöver sin luft och tätar du golvet kommer den komma in där den kan.
Ett "öppet" golv gör att lufthastigheten blir väldigt låg och du får bra skiktning, dvs den kalla luften håller sig på golvet.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
Planerar själv att köpa en bastu från Sorselestugan. Har en jordkällare på tomten med en gjuten platta över, ca 5.5×7 m. Bygger ett tralldäck över plattan med bastun i mitten. Finne som man är så är det en självklarhet att man värmer vatten i aggregatet o tvättar sig i bastun.
Golvet som i byggsatsen är ett spåntat rakt golv kommer att byggas om så att det lutar mot en avrinningsränna i mitten av bastun så att vattnet rinner ut.
Någon som har erfarenhet av Sorselestugans byggsatser?
Deras priser på stugorna verkar rimliga, men som tidigare skrivits så är priserna på aggregat, yttertak, takavvattning mm helt horribla så det köps separat.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.