Ska bygga bastu i vårat skafferi som ligger bredvid badrummet.
Blir ganska litet men tror det duger åt två personer. har gjort en liten ritning nedan.
högra ritningen är så det är idag och den vänstra hur det är tänkt med bastun.

Har läst runt lite hur man bygger bastu och verkar som man oftast/alltid(?) bygger ett "rum i rummet" som blir bastun. Men då rummet redan är litet så vill jag ta vara på varje mm. Så det jag undrar är om man kan istället för regla upp en ny bastuvägg mot bef. innerväggarna, ifall man kan ta bort befintlig gips och sedan isolera befintliga innerväggar och sen bygga upp den som en bastu innnervägg istället?
Väggen man ser uppåt är yttervägg så där tänker jag att man måste göra en ny bastuinnervägg med 20mm luftspalt och nedåt blir det ju en ny bastuvägg mot skafferiet.

Undrar även om någon har tips på hur jag ska göra dörren in till bastun då jag behöver göra öppningen i tätskiktet och kaklet. är det något man bör tänka på? Har tänkt att göra öppningen med en tröskel så dörröppningen är ca 150mm ovan golvnivå. Vad tror ni om det?

Detta med rum i rummet är mest en tradition i Sverige-det är tryggt å bygga så om man har plats men det finns andra aksepterade lösningar också. JAG hade rivit innerväggarna ned till stommen(säkert 2x4 ) -gips hör oavsett inte till i konstruktionen bakom bastuvägg.
Isolering och folie. På yttervägg hadde jag lagt på Kingspan sauna-satu. Då får man 30mm ekstra isolation i tillägg til difftät skikt. folie också i tak. Allt av sköter och övergångar tapeas med aluminiumstape.
https://www.saunainter.com/se/bastu...-varmeisolering-spu-sauna-satu/spu-saunasatu/
inget specielt behöver att göras med badväggen mtp dörröppning-såga genom klinker och tätskikt/väggskiva i precis den storleken för att du ska få inn en dörr.
Lösningen mot golv är beroende på vad du har där nu...
Klinker? Plastmatta?
I och med att bastun inte är alltför stor så måste du tänka genom vilken aggregat du ska ha- skulle rekommenderat hörnmodell för att lämna mest möjligt med sittplats.
T.ex
https://ikikiuas.com/products/corner-iki-6kw/
Eller med isolerad mantel (denna har jag haft själv-blir inte varm på ytan så man bränner sig):
https://www.k-rauta.fi/tuote/sahkokiuas-helo-pikkutonttu-6-de-2801-musta-6kw/6416976028018
Eller om man vill ha det mitt på:
https://ikikiuas.com/products/wall-iki-6kw/
Mvh'
Sakke

Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Detta med rum i rummet är mest en tradition i Sverige-det är tryggt å bygga så om man har plats men det finns andra aksepterade lösningar också. JAG hade rivit innerväggarna ned till stommen(säkert 2x4 ) -gips hör oavsett inte till i konstruktionen bakom bastuvägg.
Isolering och folie. På yttervägg hadde jag lagt på Kingspan sauna-satu. Då får man 30mm ekstra isolation i tillägg til difftät skikt. folie också i tak. Allt av sköter och övergångar tapeas med aluminiumstape.
[länk]
inget specielt behöver att göras med badväggen mtp dörröppning-såga genom klinker och tätskikt/väggskiva i precis den storleken för att du ska få inn en dörr.
Klinker? Plastmatta?

Tack för ditt svar! Var väldigt hjälpande!
Hörn agregaT
I och med att bastun inte är alltför stor så måste du tänka genom vilken aggregat du ska ha- skulle rekommenderat hörnmodell för att lämna mest möjligt med sittplats.
T.ex
[länk]
Eller med isolerad mantel (denna har jag haft själv-blir inte varm på ytan så man bränner sig):
[länk]
[länk]
Mvh'
Sakke
D drsakke skrev:
[länk]
Klinker? Plastmatta?
T.ex
[länk]
[länk]
[länk]
Mvh'
Sakke

Tack för ditt svar! Var väldigt hjälpande.
Hörnaggregat hade jag inte tänkt på, det kommer de nog att bli. passar ju perfekt i denna lilla bastu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.