Annars har Sigro billig frakt för det är skönt att få grejerna hemkörda. Det väger liksom en hel del med flytspackel(om du nu ska ha det), fix, fog och tätskikt, ja du kanske t.o.m. handlar klinkers hos de.

BKRs branschregler hittar du på http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Som jag förstår det så måste du flytspackla i ett badrum om det ska vara godkänt, citerar:

"Kartongklädda gipsskivor skall inte användas i våtutrymmen. Gäller golv och vägg.
Skivkonstruktioner kan förekomma som underlag för tätskikt på våtrumsväggar i
bostäder och lokaler med liknande belastning.
På golv skall skivor inte utgöra underlag för tätskikt. Dock kan skivmaterial vara underliggande
konstruktion för avjämningsmassa/spackel som underlag för tätskikt.

Bezt skrev:
ca 2200 för LIP vs20,
Om vi snackar om 43m2 så räcker en 12:a vs20 och den kostar 1440:-
Som grund man man använda ett par liter Primer 54 som kostar 220:-

Hej hursomhelst!

Är precis i sluttampen i min egna badrumsrenovering, och känner igen mig i dig. Jag är också "rätt så händig", elektriker i bakgrunden och aldrig pysslat med hus och dess renoveringar tidigare.

Jag har gjort allt utom flytspacklingen helt själv, och kan egentligen inte säga att jag har fått några problem med någonting. Jag har läst kollosalt mycket, pratat med gott om folk och terroriserat de här forumen en hel del med allt från intressanta och relevanta frågor till de jag ångrar att jag överhuvudtaget publicerade här.. ;)

Jag började med att kontrollera med försäkringsbolaget (trygg-hansa) att det var ok för mig att pyssla med det själv, och det var ok så länge jag utförde det fackmannamässigt, dvs följde de regler som är skrivna, utan några undantag.

Kommentarer till de olika momenten äri korta ordalag:

1. Rivning av det gamla: Tja, riva går ju lätt. De flesta av oss har en destruktiv ådra.. :D

2. Uppregling: Massor av resor fram och tillbaka för att man alltid räknar med för lite åtgång av reglar. 30cc är tätt, och det går åt massor av trä. Dessutom tyckte jag som nybörjare att det var svårt att få till raka reglingar runt avluftningsrör o dyl.

3. VVS: Inga som helst problem. Ingående läsning, samt mycket frågor till kunnigt folk. Plus några vändor till lokala VVS butiken när man har missuppfattat nåt när man beställde sist.

4. El: Ja, det var inga problem här heller..

5. Våtrumsskivor: Stor skillnad på olika skivor. Jag satte mineritskivor i början, bara för att upptäcka att dom var ren tortyr att arbeta med, och bytte till armerade syntetgipsskivor som är avsedda (och godkända) för våtrum. Dessa var minst lika lättarbetade som vanliga gipsskivor.

6. Flytspackling: Som sagt, lejde ut det. Stog och övervakade deras jobb sen, eftersom det här forumet har skrämt mig en del med hantverkare som gör bakfall m.m. Kontrollerade noga med ett vattenpass efter att det hade härdat.

7. Tätskikt. Kletigt, men enkelt. Bara till att klafsa på så det blir jämt i rummet, och sen ta det man har kvar och förstärka duschutrymmet till dess att det verkligen är slut i alla spannar.

8. Kakling: Pilligaste jobbet utan tvekan. Tar tid och en hel del kakel innan man bemästrar matrialet och verktygen. Slutresultatet blir ju väldigt bra, då man är petig som attan när man gör det till sig själv. Tar evigheter, dock. Fogningen efetr kaklingen är där saker och ting blir stressigt, och kan gå väldigt galet. Dessutom står fogningen för slutfinishen, och därför syns allting väldigt bra varje gång man går in badrummet senare.

Jag började riva det gamla badrummet tvärt efter att jag köpte huset den 10:e juni, så det är en bra bit över ett halvår i lagom långsam lunk på projektet, samt ungefär 60-70tkr för mitt 5.3m2 stora badrum, varav möblerna står för 12tkr.

Ångrar ingenting, eftersom mitt mål med att lära mig en massa verkligen infriades! Haft roligt, fått några utbrott, blivit panikslagen och till slut förundrad över hur bra det ser ut nu. :)

Ja just, glömde just att nämna angående tätskikt. När man köper tätskiktet blir man först förvånad över att de där spannarna inte kostar mer, och sen blir man chockad över hur mycket manshetter, tätband o dyl kostar...

Tror allt tätskikt för mitt 5.3m2 stora badrum gick lös på närmare 7000, totalt.

I vårt badrum var det ursprungliga fallet gjort direkt med golvspånskivorna - de hade lagt distanser på reglarna CC 60 för att höja o vrida skivorna och sen skruvat ned dom så att det bildades ett fall. Ovan på det satt det någon form av matta troligvis tätskiktet samt lagt klinker ovanpå det, behöver jag ens säga att en sådan konstuktion i ett badrum orsakar sprickor och att plattor lossanar... nä - det behövs inte.

Man måste stabilisera upp ett golv som ska ha klinker - det måste vara helt stumt och dött. CC30 på reglar (vi satte kottlingar eller hur man nu stavar till det), 22 mm golvspån skruvat och limmat och flyta ovan på det. Tänk på att om du vill ha ett badkar med 2 personer i så kan det hela väga bortåt 500kg på 2kvm - det är rätt stor belastning - utöver det kanske hela kontruktionen utsätts för rytmiskt gungande, kanske till och med i resonansfrekvensen ;)

Jag tror inte direkt man vinner något på att göra ett fall innan en flytspackling då den är självavjämnande och leder bara till dubbeljobb i slutändan, i vanliga utrymmen har jag för mig man kan använda golvgips men det är nog helt enkelt inte lika starkt som armerat flytspackel, o det verkar som man inte får använda skivor som underlag för tätskickt på golv.

Det är inte svårt att göra ett korrekt fall med flytspackel - jag grejade det ju ;) Ett tips som jag har dock är att försöka göra det så vågrätt mot väggarna som möjligt och låta det falla in mot mitten av rummet - då behöver man inte snedkapa kaklet på väggarna och plattorna ligger hela närmast golvet, det ser ju rätt fult ut om man ser att plattorna blir högre och högre ju närmare brunnen man kommer, och golvet måste ha fall oberoende.

I mitt badrum gick det åt 8-12 säckar flytspackel (kommer inte ihåg exakt) a 25 kg o 200 kronor - det på 7.5 kvm, så det blir en slant - å andra sidan kostade casco mattan over 3.500 kronor och till det tillkom alla hörn förstärkningar och sånt för 100-200 styck, det blev väl säkert bortåt 2000 för alla sådana detaljer, skivorna kostade ungefär 300 styck och det gick åt 8 st om jag kommer ihåg - att bara få till grunden kostar en arm och ett ben således.

Att sätta in träpanel i ett utrymme man badar och duschar i är jag lite skeptisk emot - trät rör mycket på sig, material som masonit och spån påverkas inte lika mycket som trä vid fuktighet - däremot går dom helt sönder om dom blir blöta. Jag tror på plast panel om jag var tvungen att ha det i badrummet som jag skulle limma fast, men jag vet inte om det ens finns, man måste ju tänka minst 10-15 år framåt i ett badrum och hur saker och ting kommer se ut då. Man måste kunna tvätta det och det måste kunna motstå skador.

Vårat badrum kostade ca 120.000 kr - men då var ca hälften inredning och av det som var kvar 30.000-40.000 i rena material, men som jag skrev ovan inkluderade lite annat tjafs runtom. Det är lite bisarrt att ett spegelskåp kostar 19.000 kr när det i närmaste laget är en IKEA möbel på steroider (och med feta varningstexten att det inte får utsättas för fukt o-) )- sätt det i relation till att spara några hundringar på att snika till grunden, det är ju inte ens en faktor i sammanhanget.

bigsnucke- glömde den viktigaste biten, då jag tog den som självklar... GIVETVIS är min brors badrmtätskitat enligt alla regler..
Och massa speciella rör m.m...
Det va bara att få till lutet jag undrade om det va olagligt på någe vis...

Jag har pratat så sent som igår med vårt försäkringsbolag LF, och det va helt OK att vi byggde själva, sålänge vi gör det rätt OM det händer nåt..
och va han sa att man behöver inte alls använda sig av certifierade snicakare, för va de hade sett va inte dessa bättre än någon annan + att ett noggrants GDS jobb ofta är bättre, då man är noggrannare..

omix- tack för din långa beskrivning :-) skönt med lite pos feedback..
ang kakling har vi inte bestämt oss än om vi ska göra det själva eller leja bort det... gubben har kaklat en del och blivit kanon varje gång..
nu sist fogade han vårt shiffer golv vilket är himlans ojämt (ska va så då plattorna är så) och blev himlans bra :-)
det handlar mest om självförtroende där :-) Hos gubben, ja litar ju på han :-)

ang tyngd av badkar, så har vi funderat på det.. det kommer bli att vi gjuter under badkaret, om vi ska ha ett som är större än normalt.. Annars borde cc 30 räcka.. om man sätter ett helt kök vid ytterväggarna där det kan va reglat både 60 och 120 (gamla hus vid snabbrenovering) och det håller, ett kök väger ju sina modiga kilon ;-)

just nu grunnar jag mest på flytspacklets vara eller icke vara, då snickaren vi ska använda inte heller tillämpar denna metod, MEN han gör allt vi ber han om :-) sålänge det är praktiskt genomförbart och fungerar i praktiken :-)
ex- vid vår köksrenovering så skulle vi ha klinker framför vedspisen, så han reglade upp för detta, så allt skulle bli jämt och fint..
men sen kom jag ner lagom till han va färdig ocg säger att jag vill ha gjutet golv framför och sen en uppmurad vedförvaring brevid och givetvis gjuet golv där med..
han tittade lite lett på mig å sa flinande, fruntimmer... sen började han riva, å jag begav mig å köpte cement och gjutsand :-D
lite OT men ville bara lyfta fram vår snälla snickare lite ;-)

Du behöver inte grunna på det för ni har egentligen inget val om ni vill följa reglerna - man får inte lägga tätskicktet på skivor om enl BKR regler som Bezt skrev i tidigare inlägg, med skivor man anta vilken skiva som helst. Sidan 8 punkt 5 i BKR regler.

Det gäller vid plattsättning på golv och vill ni ha något annat där finns det andra regler som gäller. Om snickaren inte flyter på spackel på ett golv som består av träbjälklag samt någon typ av skiva över och ni vill ha ett ytskickt av klinker så gör han fel och jobbet är inte fackmannamässigt utfört vilket leder till att försäkring inte gäller vid vattenskada.

Redigerat:
ahhh, äntligen ett svar :-) TACK!!
Trodde det va lungt att lägga tätskikt på golv på godkända skivor, likväl som det är det på väggarna!!!
Då skulle det inte va godkänt att tätskita på godkända skivor på vägg heller, om det ska va något genomtänkta regler, för väggarna blir ju med dyngsura ex i emn dusch....

Nu har jag blivit klokare på varför man ska flytspackla :-)

ps har du listan så man kan läsa alla punkter??

nu har jag läst reglerna, hittade dom :-)
men funderar ändå på varför inte godkända skivor är godkända i golv.. hmm..

Det är nog kanske så att det fungerar utmärkt att göra det utan flytspackel, men reglerna stramades åt eftersom det var så mycket problem med läckande badrum och säkerligen även för att det skulle tjänas mera pengar (alla special grejer kostar ju en hel del som du märkt).

Tidigare kallades detta för badrums maffian eller nått här på forumet då de flesta badrum byggda tidigare har klarat sig utmärkt utan en massa konstigheter. Tror att utryck som att använda både livrem och hängslen även användes, och det antagligen med all rätt.

Grejen är att även om BKR säger att man måste göra en snöängel i den våta massan vilket förstås är rent larv så är det det som gäller och det som försäkringsbolagen kommer luta sig på - så igen ängel i flytspacklet inga pengar ;)

suuuuuuuck... varför ska man ändra på saker hela tiden för??
å detta med att man inte får ha våtrumsskiva på golv.. när man får ha det på vägg, detta kan jag inte förstå riktigt...

ja jag har suttit å läst en hel del gamla trådar här på forumet... å ja, va ska man bara säga om allt nytt påfund egentligen..

vet att en byggfima här lokalt ännu inte har börjat använda spec skivor på väggarna ens, även om det för dom inte spelar nån roll då kunden betalar...
taskigt för den fiman om det händer nåt, menar, de gör ju lite mer än 1 badrum..
jag ifråasatte varför de inte använder sig av gällande byggnormer, och då menade de det att har man bara gjort ett bra och tätt tätskikt så ska det inte spela någon roll vad man har under...
å ja, men OM det springer läck...

hursomhelst skrev:
och då menade de det att har man bara gjort ett bra och tätt tätskikt så ska det inte spela någon roll vad man har under...
å ja, men OM det springer läck...
Det är faktiskt sant, är tättskiktet helt intakt så är det ingen fara att ha OSB/GIPS eller vad som helst bakom. Det finns massor med badrum som har gips bakom tättskiktet som fungerar hur bra som helst.

Problemet kommer när jag bestämer mig för att skruva upp en hållar till tvålen i min dusch, jag måste dusch nu och råkar inte ha någon silikon hemma, men asch. Det sitter ju en våtrumsgipsskiva bakom så det är nog inte så farligt att det kommer in lite vatten. Oooopps det var visst en vanlig gipsskiva/OSB bakom som inte riktigt gillade vattnet som kom in där :D

hursomhelst skrev:
bigsnucke- glömde den viktigaste biten, då jag tog den som självklar... GIVETVIS är min brors badrmtätskitat enligt alla regler..
Och massa speciella rör m.m...
Det va bara att få till lutet jag undrade om det va olagligt på någe vis...

...just nu grunnar jag mest på flytspacklets vara eller icke vara, då snickaren vi ska använda inte heller tillämpar denna metod,
Har svårt att se hur han har tätskiktat "enligt alla regler" om han gjort fallet med tilltryckta skivor utan flytspackel.

hursomhelst skrev:
suuuuuuuck... varför ska man ändra på saker hela tiden för??
å detta med att man inte får ha våtrumsskiva på golv.. när man får ha det på vägg, detta kan jag inte förstå riktigt...
Du ska göra fall på golvet och till det behöver du ett lager spackel. Då har du ingen nytta av en våtrumsskiva (även om jag också kan tycka att det känns lite konstigt att ha en spånskiva under blött spackel..). På väggarna slipper du förhoppningsvis göra fall, utan kan kakla på skivan (efter tätskikt)..

ja inte f*n ska man väl behöva göra fall på väggen ;-)

hmm, va menar du me att skivorna är tilltryckta (såg inte dom när de va på plats nämligen)

ang att göra hål i väggen där det hälls vatten ska man väl ändå inte göra, oavsett om man har allt godkänt, är ju onödigt :-) Hos oss får det allt bli sugproppar :-)

har hört rýktats om att de nya reglerna om de nya skivorna ska ändras (av en snickare, dock ingen vi har anlitat) att det ska bara behövas där det är dusch eller bad å 1 m ikring.. nån mer som hört detta? eller påhitt??

ska prata me lite annat folk, eller gubben får höra med sina "kollegor" hur man får till en bra flytspackling, verkar ju då va det enda rätta..

men känns ju sådär bra med att hälla på blött spackel som sagt på organiskt matrial :-O, ska man verkligen ha det under spackel?? låter ju helskumt enligt mig.. hoppas ni skojjar!!!!! Å jag är trög eller nåt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.