Ett tips från en som Kaklat badrum yrkesmässigt i 15 år KÖP tjänsten om du inte är utbildad och licensierad för våtrum. Blir enklare med försäkringsbolag och billigare för dig i slutändan OM det nu mot förmodan skulle bli ett läckage. vilket kan hända även om du anlitat en firma.men då har du i alla fall Du ryggen fri och papper på att det gjorts enligt konstens alla regler.

Den enda tjänst jag köpte under hela husbygget var montering av våtrumsmattan. Det var så mycket specialverktyg och specialkunskaper som krävdes att det inte varit lönt för mig att ge mig på det. Däremot gjorde jag golvvärme (elektrisk), vvs etc själv.
Det jag ångrar är att jag lät golvläggarna spackla fallet mot golvbrunnen. Det blev inte 100%.

Instämmer. Är du mer än händig så gör jobbet själv av 2 orsaker.

1. Du har ett större intresse av att det blir bra och är därför nogrannare. Det kompenserar ofta för den sista kunskapen.

2. OM du får en skada så är det inte säkert att det var pga du inte anlitade hantverkaren. Den peng du sparade på att göra det sjölv kommer då istället.

Bor du i en BRF så gäller nog lite annat. Du får inte göra vad som helst då du inte äger din bostad, bara en andel i hela fastighete och andra är beroende av vad du gör.

• Gilla
parwe
  • Laddar…
perstr skrev:
Instämmer. Är du mer än händig så gör jobbet själv av 2 orsaker.

1. Du har ett större intresse av att det blir bra och är därför nogrannare. Det kompenserar ofta för den sista kunskapen.

2. OM du får en skada så är det inte säkert att det var pga du inte anlitade hantverkaren. Den peng du sparade på att göra det sjölv kommer då istället.

Bor du i en BRF så gäller nog lite annat. Du får inte göra vad som helst då du inte äger din bostad, bara en andel i hela fastighete och andra är beroende av vad du gör.
Ett företag har lika stort intresse av att jobbet blir rätt utfört och att kunden blir nöjd.
det är ju kunder ett företag lever på och det måste finnas ett intresse hos alla seriösa företag att kunderna ska bli nöjd om man ska ha några nya kunder.

Har du gjort jobbet själv och inte har rätt kompetens så lär du knappast få ut nått av ett försäkringsbolag.
Det kan dröja bra länge innan du överhuvutaget märker att du har en vattenskada så skadorna kan bli omfattande och kostnaderna kommer säkert överstiga kostnaderna på ett nytt badrum vid en eventuell vattenskada.

mr.chong skrev:
Har du gjort jobbet själv och inte har rätt kompetens så lär du knappast få ut nått av ett försäkringsbolag.
Försäkringsbolagen bryr sig väl inte om vem som gjort jobbet. De kräver bara att det skall vara utfört på rätt sätt.

lätt och enkelt att kolla upp vad det är som gäller så om man ringer till sitt försäkringsbolag.
Men vad har då våtrumscertifikat som anstälda ooch firmor som håller på med badrum för funktion?

Ingen alls, mer än en kvalitetsstämpel för företaget. Det är i slutändan fackmässigheten i utförandet som avgör, men bevisbördan blir tyngre om arbetet är utfört av ett obehörigt företag.

Jag lägger den här diskussionen i en egen tråd.

Kontentan är att om det är korrekt utfört så blir det inget läckage. Om det då blir läckage så är det inte korrekt utfört. Det är motsägelsefullt att försäkra en sådan sak. Nere på kontinenten så försäkrar man inte våtrum längre. Men här tjänar man för mycket pengar för att låta bli.

Fördelen med att anlita en firma är att du kan hålla dem ansvariga (dvs du har en motpart att processa med)

Har inget emot nya bättre material, bra att vi går framåt. Men f-bolaget tjänar sjukt mycket pengar idag just på att höja premien och minska utbetalningarna.

En passus ang detta är att jag på 80-talet hade en Golf GTI som hade marknadens högsta premie med motiveringen "den stjäls så mycket". GTI:n fick sedan ett bränslelås och stöldena i princip upphörde med den nya modellen. Föll premien för den nya modellen? - nope inte en spänn. De hade blivit "marknadens mest olycksdrabbade bil". Kvalificerat skitsnack.

När det gäller att företagen har lika stort intresse som du själv så gäller det nog inte i storstan. Hur många Insider-reportage om bilverkstäder, hantverkare och dyl ska vi behöva se. På landsorten så är du "rökt" om du strular - kundunderlaget är lite mer begränsat. I Stockholm så har du fler kunder än du kan ta hand om.

Bad om en offert på installation av el i en enplans-villa på 130kvm och fick pris på upp till 250tkr exkl moms exkl material. VVS-aren offererade för uppdraget att ansluta tappvatten från källaren till tomtgränsen ville ha 80tkr exkl moms exkl material.

Bor i storstan och är lite luttrad vid det här laget.

Faidros skrev:
Försäkringsbolagen bryr sig väl inte om vem som gjort jobbet. De kräver bara att det skall vara utfört på rätt sätt.
Stämmer! Vi håller på med bygge och TROTS behörig firma har vi stora problem att få badrummet försäkringsbart. Min erfarenhet hittils är att firmor bygger mer på rutin än vad branchregler kräver, trots kontrakt mot köpare/kund.

När det uppstår skada omm 5-10 år så har firman trolightvis gått omkull och de har inget ansvar - och där står du och får inget på försäkringen för att badrummet är felbyggt.

OM DU KAN så bygg själv!

OM DU INTE KAN så kolla upp vad hantverkarna gör genom att ta bilder och prata med tillverkare / försäkringsbolag så att du får det rätt och ffa FÖRSÄKRINGSBART!

Faidros skrev:
Har hört att förskringsbolag kan kräva att brunsmanschett ska vara monterad av fackman. Vet dock inte om det stämmer eller i så fall vilka bolag det gäller.

Åsa76 skrev:
Stämmer! Vi håller på med bygge och TROTS behörig firma har vi stora problem att få badrummet försäkringsbart. Min erfarenhet hittils är att firmor bygger mer på rutin än vad branchregler kräver, trots kontrakt mot köpare/kund.

När det uppstår skada omm 5-10 år så har firman trolightvis gått omkull och de har inget ansvar - och där står du och får inget på försäkringen för att badrummet är felbyggt.

OM DU KAN så bygg själv!

OM DU INTE KAN så kolla upp vad hantverkarna gör genom att ta bilder och prata med tillverkare / försäkringsbolag så att du får det rätt och ffa FÖRSÄKRINGSBART!
Har du inte fått en fuktskada förän om 5-10 år så beror det knappast på fel i utförandet.
Vad grundar du att firman troligtvis har gått omkull om 5-10 år på?
Man har väl som kund ett egetintresse i att kolla upp vad det är för firma man anlitar?..om det är kalle skrutts nystartade enmanna firma runt hörnet man anlitar så tycker jag nästa att man får skylla sig själv om det går åt skogen.

Fördelen med att anlita en firma är att du kan hålla dem ansvariga (dvs du har en motpart att processa med)

När det gäller att företagen har lika stort intresse som du själv så gäller det nog inte i storstan. Hur många Insider-reportage om bilverkstäder, hantverkare och dyl ska vi behöva se. På landsorten så är du "rökt" om du strular - kundunderlaget är lite mer begränsat. I Stockholm så har du fler kunder än du kan ta hand om.

Exakt! kunde inte ha sagt det bättre själv. :D
Jobbade ett par år i stockholm och vet att det gick till just sådär som du skriver.. I Stockholm så finns det ju hur mycket jobb som helst.skiter sig ett jobb finns det 10 andra jobb som väntar. Här uppe i norrland är man mycket mer rädd om sina kunder. rykter sprider sig snabbt här uppe.

Glebster skrev:
Har hört att förskringsbolag kan kräva att brunsmanschett ska vara monterad av fackman. Vet dock inte om det stämmer eller i så fall vilka bolag det gäller.
Nej, det stämmer inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.