Hej!
Vi håller på att planera ett kök, vi har dock element under fönstret längst in, vi funderar starkt på någon lösning som på bilderna. (dock mindre hål, bara ikeas byggverktyg som blev sådär..)
Bifogar en bild jag hittade på nätet, har någon något tips om ett bra galler för att låta luft strömma mellan?
Eller är detta en dålig idé? I dagsläget har vi det bara öppet där under, men känns som sånt slöseri på utrymme.
Vi håller på att planera ett kök, vi har dock element under fönstret längst in, vi funderar starkt på någon lösning som på bilderna. (dock mindre hål, bara ikeas byggverktyg som blev sådär..)
Bifogar en bild jag hittade på nätet, har någon något tips om ett bra galler för att låta luft strömma mellan?
Eller är detta en dålig idé? I dagsläget har vi det bara öppet där under, men känns som sånt slöseri på utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hål/galler i sockeln så luft kommer in till elementet och isolering på baksidan av skåpet.
Motorrumsisolering, skumgummi med folie på funkar bra, finns tex på biltema.
Då slipper man att det blir för varmt i skåpet.
Problemet är termostaten, den bör vara en med lös givare som man kan ha i rummet.
Motorrumsisolering, skumgummi med folie på funkar bra, finns tex på biltema.
Då slipper man att det blir för varmt i skåpet.
Problemet är termostaten, den bör vara en med lös givare som man kan ha i rummet.
Isakare skrev:
Ah, du tänker galler i sockeln framför enbart? Skita i att ha i bänkskivan? Hade ju varit mer nice. Termostaten känns inte som hela världen, bara hoppas man inte behöver lufta elementet något i framtiden..Isakare skrev:
Och sant, kan nog vara en stark fördel att kunna få lös stommarna närmast element.
Nä, du behöver både och. Luften måste kunna cirkulera runt element, in nertill i sockeln och ut upptill i bänkskivan.F Fribbz skrev:
Behöver inte vara ett galler, du kan såga ut lite upptill i sockeln så kommer det knappt synas.
Sant sant. Låter rimligt, får fundera lite på hur blir bäst, vill inte att de ska ramla ner smuts och skit i hålet heller.Isakare skrev:
Hej!
Vi har en sån lösning du funderar på, byggd av de som bodde här innan vi flyttade in. Hos oss sitter en liten sarg på ca 3 cm som trotts sin ringa höjd är väldigt effektiv på att hindra saker från att trilla ner:
Vi har dock ganska tjocka väggar/djupa nischer vilket gör att det går att ha bänkskivan i liv med väggen och ändå få en bra luftspallt i överkant:
De som gjorde köket har också valt att strunta i bakstyckena på skåpen för att göra elementet åtkomligt vilket jag är tacksamma för. När det kommer till serviceåtkomst: räkna med att du kommer behöva lufta elementet minst 1 gång per år och att du kommer behöva byta termostaten minst en gång under kökets livstid.
Överlag tycker jag att lösningen fungerar ok, men inte perfekt. Det blir dålig luftcirkulation och skåpen blir betydligt varmare än övriga köket på vintern. Har många gånger funderat på att sätta ventilationsgaller eller fräsa upp ventillationshål i sockeln under. Om jag hade varit i dina skor och gjort om köket från grunden hade jag alvarligt övervägt att ta bort elementet helt och istället koppla på fläktkonvektor som blåser varmluft ur lämplig golvsockel.
Vi har en sån lösning du funderar på, byggd av de som bodde här innan vi flyttade in. Hos oss sitter en liten sarg på ca 3 cm som trotts sin ringa höjd är väldigt effektiv på att hindra saker från att trilla ner:
Logga in
Skapa konto
Vi har dock ganska tjocka väggar/djupa nischer vilket gör att det går att ha bänkskivan i liv med väggen och ändå få en bra luftspallt i överkant:
Logga in
Skapa konto
De som gjorde köket har också valt att strunta i bakstyckena på skåpen för att göra elementet åtkomligt vilket jag är tacksamma för. När det kommer till serviceåtkomst: räkna med att du kommer behöva lufta elementet minst 1 gång per år och att du kommer behöva byta termostaten minst en gång under kökets livstid.
Överlag tycker jag att lösningen fungerar ok, men inte perfekt. Det blir dålig luftcirkulation och skåpen blir betydligt varmare än övriga köket på vintern. Har många gånger funderat på att sätta ventilationsgaller eller fräsa upp ventillationshål i sockeln under. Om jag hade varit i dina skor och gjort om köket från grunden hade jag alvarligt övervägt att ta bort elementet helt och istället koppla på fläktkonvektor som blåser varmluft ur lämplig golvsockel.
Hej! Yes er lösning såg ju faktiskt riktigt bra ut ändå. Tyvärr kan vi inte riktigt göra exakt likadant då vi inte har ytan mellan fönster och element som ni har. Tog lite bilder;J Joakim654 skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Kanske får tålas att funderas lite mer hur man bäst bör göra. Ett mindre element i köket kommer även det ryka, så vill inte tappa all värme här inne
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag skulle sätta skåpet framför elementet på hjul så det blir enkelt att rulla ut vid behov. Hjul finns i alla former och storlekar, titta på exvis Bauhaus.
Klicka här för att svara