6 136 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Bygga altan på befintlig stenläggning
Jag antar att du vill ha samma höjd på båda stegen/varven...? Skulle du då lägga 145+145mm och på det 28mm trall så är du redan uppe i 32 centimeter. Plus att du vill ha upp reglarna från stenbeläggningen lite grann. Då är det inte mycket marginal kvar upp till dörren. Med 120+120+28 blir det 27 centimeter. Mer marginal men då blir steget ner till gräsmatta asfalt högre än det övre steget, eller så blir steget från dörren ner till trallen kanske onödigt högt...?
Lägger du däremot 120-reglar i undre lagret och 145 i det övre så får du typ samma höjd på båda stegen men mer marginal att jobba med. Stegen kan ju bli lika höga ändå, det är bara att du pallar upp 120 reglarna från stenen lite mer.
Lägger du däremot 120-reglar i undre lagret och 145 i det övre så får du typ samma höjd på båda stegen men mer marginal att jobba med. Stegen kan ju bli lika höga ändå, det är bara att du pallar upp 120 reglarna från stenen lite mer.
Tack för svar! Det stämmer att jag vill ha samma höjd på stegen. Det jag funderar över är hur jag då ska få allt i lod om jag inte får plats med både marksten och terrassfötter.. Jag har såna klassiska 50 mm tjocka men de tillsammans med terrassfötter bygger ju för mycket höjd. Ska jag satsa på marksten 50 + 120 + 120 + 28 = 318 och justera med "kilar" eller spillsvike då? Eller behöver jag fundera på en annan lösning? Jag vill ju helst komma upp lite från befintliga stenen..T ToRy skrev:Jag antar att du vill ha samma höjd på båda stegen/varven...? Skulle du då lägga 145+145mm och på det 28mm trall så är du redan uppe i 32 centimeter. Plus att du vill ha upp reglarna från stenbeläggningen lite grann. Då är det inte mycket marginal kvar upp till dörren. Med 120+120+28 blir det 27 centimeter. Mer marginal men då blir steget ner till gräsmatta asfalt högre än det övre steget, eller så blir steget från dörren ner till trallen kanske onödigt högt...?
För att skjuta in ytterligare ett alternativ så kan man också välja att bara ha trappa på en liten del av långsidan istället för hela. Så har vi gjort på ett litet däck hemma som påminner mycket om ditt däck och din placering.
Nöjde oss med ca 120cm bred trappa mitt emot dörren.
Trappan gjorde vi då infälld istället för att den sticker ut, så behöll vi en rak och fin linje för robotgräsklipparen att följa.
Resten av långsidan har full höjd, så där slänger vi bara ut några lösa dynor då kanten på trallen blir en bra sittbänk
Trappan gjorde vi då infälld istället för att den sticker ut, så behöll vi en rak och fin linje för robotgräsklipparen att följa.
Resten av långsidan har full höjd, så där slänger vi bara ut några lösa dynor då kanten på trallen blir en bra sittbänk
För att jämna ut små höjdskillnader har jag använt takpapp/tjärpapp som är ett par millimeter tjock. Då kan man finjustera väldigt bra. Nu råkar jag ha haft en rulle liggande och bara plockat från den, men jag tror det finns att köpa såna rullar som är typ 1-2 decimeter breda, kanske inte kostar så mycket.
Kanske dessa mellanlägg kan funka mellan sten och regel? Sparar du höjd. https://www.biltema.se/bygg/fastele...hor/pallningsbricka-2-20-mm-220-st-2000051377
Jag har använt dessa vid diverse arbeten när det behövdes pallas upp etc. Riktigt smidiga.
Jag har använt dessa vid diverse arbeten när det behövdes pallas upp etc. Riktigt smidiga.
Tack för input, har du någon bild? Funderat på det alternativet, möjligen två mindre trappor på varsin sida för tillgänglighetens skull 🙂S Stuff skrev:För att skjuta in ytterligare ett alternativ så kan man också välja att bara ha trappa på en liten del av långsidan istället för hela. Så har vi gjort på ett litet däck hemma som påminner mycket om ditt däck och din placering.
Du behöver inte hålla cc 60 om du inte vill, du kan täta ihop det också. Men som längst ska du inte ha mer är cc 60. På cc 60 är frilängd på 45x120 C24 1,91m, så det är precis att du klarar dig med dina 1,75. Och ja, du behöver av samma anledning ha stödben i mitten på varje skruvregel, annars blir det 3,5m fri längd och då behöver man ha 45x220. I ytterkanterna behöver du inte ha stödben på varje skruvregel för där har du ju bärlinorna på också.
Ja. Poängen med bärlinan försvinner. Då kan du lika gärna köra 170 eller grövre på skruvreglarna direkt och skippa bärlina.melanger skrev:
Notera att även bjälklag med regel i bakkant och framkant har vad som kallas inre och yttre bärlina, dvs det som gemene man kanske skulle kalla ram eller liknande. Men gissar att det är den mittre bärlinan du håller på och lurar på
2,8cm är ju precis en trallbräda, har du räknat med dom översta? Ser inte ut som det. Du måste mäta ovankant till ovankant, eller underkant till underkant. Kan inte blanda ovankant till underkant som du gjort i din ritning.melanger skrev: