Jodå plats finns det. Jag tänkte det kanske var lättare med en
tekniktank, om ja skulle ha lite tryck på vattnet till elementen.

Skiktningen måste väl bli bra om man kör trycklöst?

Höjd 2,5m Bredd 2,5m Djup 1,25m slinga eller tappv,automat,
trycksatt slinga till uppvärmning.(element) Ev, solslinga.
Vad tror ni?


Finns den någon inte allt för långt från Göteborg som
har en anläggning med hemmagjord tank?? Som man
skulle få se på?
Tack så länge
 
rikard55 skrev:
Jodå plats finns det. Jag tänkte det kanske var lättare med en
tekniktank, om ja skulle ha lite tryck på vattnet till elementen.

Skiktningen måste väl bli bra om man kör trycklöst?

Höjd 2,5m Bredd 2,5m Djup 1,25m   slinga eller tappv,automat,
trycksatt slinga till uppvärmning.(element) Ev, solslinga.
Vad tror ni?


Finns den någon inte allt för långt från Göteborg som
har en anläggning med hemmagjord tank?? Som man
skulle få se på?
Tack så länge
Du kan ju köra med en stortank trycklöst o ha vvx för värme/vv..
Här finns vvx till hyfsade priser http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
 
Jungman skrev:
Hela rasket är isolerat med polyuretanskum (PUR), efter att ha först byggt en enkel MDF-form runt om oljetanken. Oljetanken är därmed återanvänd till nya uppgifter och fortsätter att pryda sin plats i pannrummet. ;-)
Har lite frågor omkring isoleringen.

1. Var får man tag i denna isolering? Kunde du göra det själv eller var det någon firma som du fick anlita. Och i så fall vad kostade det?

2. Hur tjockt lager har du?
Botten. topp och på sidorna?
 
2an skrev:
Du kan ju köra med en stortank trycklöst o ha vvx för värme/vv..
Här finns vvx till hyfsade priser [länk]

2:an har du någon aning om hur man läser av specen (som finns på hemsidan)  på hur mycket effekt i kW som dessa värmeväxlare kan överföra.

Ex.vis vilken växlare är lämplig för att ladda från en 40kW panna?
 
Jungman skrev:
Man utnyttjar vattnets olika temperaturskikt som bildas naturligt i tanken, d.v.s. det varmaste skiktet när man drar energi från tanken. Det varmaste skiktet är lättast (varmt vatten är lättare än kallt) och "flyter" högst upp.

Om pannan, i mitt fall en Calmar V33, ligger en bit lägre än tanken, så åker även det varmaste vattnet från pannan, högst upp till tankens toppskikt efter pannan stänger. Det fungerar med självcirkulation. Det har dock marginell betydelse eftersom mängden vatten är bara någon procent av hela hetvattnets volym.

Små tankar = dåliga tankar => du måste elda ofta under veckan.
Stora tankar = bra tankar => du måste elda färre gånger i veckan.
Vilken temperatur har du i tanken när du börjar ladda?
Och vilken temp har du i acken när du slutar? Toppen resp botten

Och hur många inlägg får du göra i pannan för dessa temperaturer.
 
slipperman skrev:
Tyvärr är min slavtank inte konstruerad så, mellanhål saknas (köpte den beggad som en nödlösning men den råkade permanent) och om jag skulle begränsa vattenmängden i slavtanken kommer det att göra att kulverten går lite för ofta. Jag kommer dock, när jag får en obändig lust att slänga iväg lite pengar byta till en lite större tekniktank med två-stegs kamslinga i stället för vvb. Då slipper jag morgonskrik!

.
Skulle du inte kunna montera ett 90 graders rör i uttaget där du tar  radiatorvattnet och vinkla det nedåt så att du får intaget av vattenet ett antal dm lägre ned i tanken beroende på hur långt rör du kan sticka in.
 
Hur är det med en oljetank i plast. Håller den för att bygga om  till acktank och då tänker jag främst på temperaturen.
 
MP skrev:
2:an har du någon aning om hur man läser av specen (som finns på hemsidan)  på hur mycket effekt i kW som dessa värmeväxlare kan överföra.

Ex.vis vilken växlare är lämplig för att ladda från en 40kW panna?
Nä o jag hittar inte nu länken jag haft för plattvärmeväxlare där effekten anges, Jag ska se om jag hittar den..

Varför ska du ha en växlare från pannan??
 
2an skrev:
Nä o jag hittar inte nu länken jag haft för plattvärmeväxlare där effekten anges, Jag ska se om jag hittar den..

Varför ska du ha en växlare från pannan??
I mitt flerfamiljshus där  jag nu kör pellets och just skulle börja sätta sågen i oljetanken på 5 kubik så började jag att fundera på det här med pellets och pelletspriser som ser ut att rusa i höjden.
Jag har nu börjat att titta på alternativet vedeldning med en Orlan panna och använda tanken till en trycklös ackumulator och då behövs ju växlare.
Och då hittade jag den här tråden om trycklösa ackumulatorer.
Mina grundtankar om totallösningen är att jag skall ha två pannor och elda med ved när jag känner för det och har tid. Och när värmen tar slut så skall pelletsbrännaren starta automatiskt och fylla på.
 
MP skrev:
Vilken temperatur har du i tanken när du börjar ladda?
Och vilken temp har du i acken när du slutar? Toppen resp botten

Och hur många inlägg får du göra i pannan för dessa temperaturer.
I början 50 - 60 i toppen. Oftast i den övre delen av intervallet. Jag har ingen fungerande mätare i botten (får lov att skaffa en). Laddomats returtermometer visar 25 - 85 beroende på laddningstillstånd. I slutet blir det 92 - 93 grader i toppen. I mitten 80 - 85 grader. Laddomaten har 78 graders öppningstermometer.

Om jag lägger in 2 inlägg räcker det för att hetvatten retur visar 80 (+/-). Allt beror dock på vedkvalitet, vedens fuktighet, densitet (gran eller björk) och naturligvis start-temperatur. Två inlagg är max vad jag lagt i hittils. Oftast är det sista inlägget inte prop-fullt.
 
MP skrev:
I mitt flerfamiljshus där  jag nu kör pellets och just skulle börja sätta sågen i oljetanken på 5 kubik så började jag att fundera på det här med pellets och pelletspriser som ser ut att rusa i höjden.
Jag har nu börjat att titta på alternativet vedeldning med en Orlan panna och använda tanken till en trycklös ackumulator och då behövs ju växlare.
Och då hittade jag den här tråden om trycklösa ackumulatorer.
Mina grundtankar om totallösningen är att jag skall ha två pannor och elda med ved när jag känner för det och har tid. Och när värmen tar slut så skall pelletsbrännaren starta automatiskt och fylla på.
VVX kopplar du bara in från tanken, Tanken o pannan blir ett system o till radiatorerna ett annat..

Antingen gör du en egen slinga el så kopplar du in en TVA för vv o en plattvvx för värmen
 
2an skrev:
VVX kopplar du bara in från tanken, Tanken o pannan blir ett system o till radiatorerna ett annat..

Antingen gör du en egen slinga el så kopplar du in en TVA för vv o en plattvvx för värmen
Ja jag har äntligen förstått att det är en smartare lösning.
Har varit och kollat hos en bekant som hade vvx från pannan så det var därför jag var inne på det spåret.

Men jag har sett att det finns en del som kör trycklöst i hela systemet vilket borde vara smartare. Men vad är det för hake med det eftersom det är så få som gör det?
 
Kan det vara så enkelt, att om du kör trycklöst. så kan i stort sett vilken plåtslagare som helst i hela Sverige tillverka ackumulatortankar i 2-3 mm standardplåt på samma sätt som större oljetankar förr tillverkades. Dagens gyllene kalv skulle då för alltid försvinna för nuvarande leverantörer av ackumulatortankar, som därför drar fördel av marknadsläget genom att åberopa krångliga svenska tryckkärlsnormer mot ovetande eller okunniga kunder ?

Mera om övertrycksfria system för ackumulatortankar finns att läsa på http://www.afabinfo.com/bioguiden/fragor_svar/fragor_svar_ved.htm
 
Matss skrev:
Trycklöst: Placera expansion bredvid eller över pannan anslut från högsta punkt nära pannan via grovt rör till botten av expansionskärlet. Det man inte vill är att få för stora tryckstötar in i tanken.
Skulle du kunna utveckla detta lite mer, jag har svårt att förstå hur du menar?
 
Matss skrev:
En princip som jag provat och skulle rekomendera är lågtryck. Man bygger en tank precis som vanligt men sätter expansionskärlet precis ovanför pannan (med grovt rör för att ett kok inte ska kunna ge tryckstötar).
Hur är detta expantionskärl konstruerat. Öppet kärl eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.