1300kr ink. frakt / st fick jag offert på i juli :)

Gabbe1 skrev:
Antingen har du aldrig sett/hanterat 7m takstolar eller så syftar du på ej enornt stor bil.
hahaha Trust me, hanterar sådana saker dagligen nästan och det är inga som helst problem med en normal bil, stolarna blir ju knappt längre än bilen och inte bredare heller.
80 kg är väl inget märkvärdigt att bära runt på heller? 4cementsäckar är väl standard för byggare att bära med sig och det är ju 100kg.

Micke_vb skrev:
Hehe... Försök övertyga Harry Haffa om den teorin....:D
Mja det är igen teori utan grundläggande hållfasthetslära och fysik en jag menade inte att man ska fräsa omkring med det hur som helst på allmän väg utan menade i första hand dom där sista km tillhuset som kan vara trixiga för en fullstor lastbil..

C
Tossegubbe skrev:
hahaha Trust me, hanterar sådana saker dagligen nästan och det är inga som helst problem med en normal bil, stolarna blir ju knappt längre än bilen och inte bredare heller.
80 kg är väl inget märkvärdigt att bära runt på heller? 4cementsäckar är väl standard för byggare att bära med sig och det är ju 100kg.
80 kilo är väldigt mycket att "bära runt på" ensam, jo. Man klarar nog att flytta en sån takstol några meter, men att lyfta upp den och vända rätt den på ett bygga, och dessutom 7 stycken likadana till, då får man nog vara 3 pers iaf.

Sen har jag svårt att tro på att det räcker med 80 kilo, mina 4,5-meters till garaget utan övervåning vägde 43 kilo styck, fabrikstillverkade, och killen ska ha 7 meter med övervåning.

Bilars lastvikt är förövrigt ingen rekommendation, det är en fastslagen gräns som ska följas även när bilen står stilla, det handlar inte om motorvägsfart, det handlar om strukturell hållfasthet. Överlast på taket kan lätt leda till allvarliga skador på strukturen på bilen, och att lasta uppåt ett ton överhuvudtaget i eller på en bil leder nog till bilens och förarens död.

7 meters spännvidd plus tasslängd ger en takstol uppåt 8 meter, på ett biltak som är ungefär 2 meter, det är bara sådär en 6 meter eller 300% längre än lastytan, så jo, det är ganska mycket större.

Ja det beror väl såklart på personen som bär men flera av grabbarna här på firman tar utan vidare 80kg i varje hand och går 20-30m så att man skulle behöva vara tre man för att lyfta upp ena änden på en 80kg-stol?
Men som jag tolkar det så ska stolarna ligga ovanpå en övervåning, inte i sig utgöra en övervåning? Dvs vanlig fackverksstol utan förstäkningar mm. Då kommer dom inte över 80kg normalt sett.

"Bilars lastvikt är förövrigt ingen rekommendation, det är en fastslagen gräns som ska följas även när bilen står stilla, det handlar inte om motorvägsfart, det handlar om strukturell hållfasthet. Överlast på taket kan lätt leda till allvarliga skador på strukturen på bilen, och att lasta uppåt ett ton överhuvudtaget i eller på en bil leder nog till bilens och förarens död."

Men hur resonerar du här? det r väl självklart att det är skillnad (enormt stor dessutom) på den strukturella belastningen på en bil om du har 100kg på taket i 140kmh och kör i ett gupp eller kurva, dessutom en icke oansenlig vindlast jämnfört med om du står stilla? dessutom så gör inte tillverkare beräkningar som ligger på marginalen utan mer sannolikt med iaf 3-4ggr säkerhetsmarginal just för att folk i allmänhet inte kör med förnuft.
När jag en beriod arbetade åt fordonsteknik och utvecklade bärgningsbilar så räknade vi just på sådana saker och i ett exempel kan jag nämna att en axel behövde vara 80% kraftigare om den skulle klara 80kmh istället för 60kmh och fortfarande ligga inom tillverkarens tolleranser.

Vill även påpeka att jag inte rekomendrar ngn att lasta 1000kg på ett ordinärt takräcke (även om det håller om det inte är biltema) utan nu handlade det om max 5x80kg dvs 400kg vilket jag ett flertal tillfällen lastat på en liten Golf 1 från 82 när vi kört ner bryggorna till sjön och klarar en sådan det så vore det minst sagt skandal om inte en modern V70tex ska klara det utan vidare?

Tossegubbe skrev:
Ja det beror väl såklart på personen som bär men flera av grabbarna här på firman tar utan vidare 80kg i varje hand och går 20-30m så att man skulle behöva vara tre man för att lyfta upp ena änden på en 80kg-stol?
Men som jag tolkar det så ska stolarna ligga ovanpå en övervåning, inte i sig utgöra en övervåning? Dvs vanlig fackverksstol utan förstäkningar mm. Då kommer dom inte över 80kg normalt sett.

"Bilars lastvikt är förövrigt ingen rekommendation, det är en fastslagen gräns som ska följas även när bilen står stilla, det handlar inte om motorvägsfart, det handlar om strukturell hållfasthet. Överlast på taket kan lätt leda till allvarliga skador på strukturen på bilen, och att lasta uppåt ett ton överhuvudtaget i eller på en bil leder nog till bilens och förarens död."

Men hur resonerar du här? det r väl självklart att det är skillnad (enormt stor dessutom) på den strukturella belastningen på en bil om du har 100kg på taket i 140kmh och kör i ett gupp eller kurva, dessutom en icke oansenlig vindlast jämnfört med om du står stilla? dessutom så gör inte tillverkare beräkningar som ligger på marginalen utan mer sannolikt med iaf 3-4ggr säkerhetsmarginal just för att folk i allmänhet inte kör med förnuft.
När jag en beriod arbetade åt fordonsteknik och utvecklade bärgningsbilar så räknade vi just på sådana saker och i ett exempel kan jag nämna att en axel behövde vara 80% kraftigare om den skulle klara 80kmh istället för 60kmh och fortfarande ligga inom tillverkarens tolleranser.

Vill även påpeka att jag inte rekomendrar ngn att lasta 1000kg på ett ordinärt takräcke (även om det håller om det inte är biltema) utan nu handlade det om max 5x80kg dvs 400kg vilket jag ett flertal tillfällen lastat på en liten Golf 1 från 82 när vi kört ner bryggorna till sjön och klarar en sådan det så vore det minst sagt skandal om inte en modern V70tex ska klara det utan vidare?
Jösses....:eek::eek:

Mycket mera än 50 kg på taket har jag för mig att det inte är lagligt!

Beror på bilen Pagno, landrovern fick jag ha 250kg på men nu pratade vi inte lagligt utan lämpligt och möjligt ;)

Då klarar min "japps" mycket mera än din hehe;) alltså i teorin eftersom det andra inte var riktigt lagligt......

Å sedan tar vi byggare 4 säckar under vardera armen å miiiiiinst 2 i bakfickan så det så...:p

Nä lägg ut 2 st parallella grova reglar dra takstolen upp på taket i rätt ledd, vik upp fäst o klart;)

Tänkte bara säga att takstolarna är alltså till övervåningen (vinden) på våning 2. De behöver alltså lyftas upp ungefär 3 meter från marken.

Vet inte riktigt hur man praktiskt gör det, jag tänkte bygga en ställning runt... den lär ju vara i vägen när det är dags att lyfta? Dessutom måste jag väl låta bli att montera upp en av väggarna innan stolarna är uppe?

Ställer du upp dom på spetsen på marken nedanför och lutar upp dom så är ju mer än halva upp redan, bara att tippa upp sen..

C
Sådär en 3 personer behöver ni nog som sagt vara för att få upp dom, du får snedda upp ena sidan först, sen lyfta upp andra sidan medan du klättrar på en stege.

Menar du eller menar du inte att du ska ha övervåningen i takstolen?

När jag byggde till i somras så lyftes 9st w-takstolar upp på hammarbandet 5m över marken.
Takstolarna var byggd i 45x170 virke och vägde ca 70-80kg/st.
Vi var 4 man, det hade nog gått med 3 oxå, om hade vi vart två hade det troligen slutat med skador på antingen oss eller takstolarna.

Angående transporten så är det uteslutet att transportera en sådan takstol på ett biltak.
De klarar inte att ligga på en 1.5x2m yta utan att få skador av sin egenvikt.
De ska alltid transporteras stående, när/om de ligger ner måste de ha flera stödpunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.