Hej,

Vi är i processen av att köpa en tomt där detaljplanen anger att man maximalt får ha 3,5 byggnadshöjd och en våning. Efter att ha pratat med både bygglovsavdelningen på min ort samt en av hustillverkarna (Myresjöhus) verkar det som man kan bygga ett 1,5 plans hus trots detaljplanen. Informationen jag fick var då att taket får ha maximalt 45 grader lutning och innerväggen på ovanvåningen får maximalt vara 70cm hög.

Är det någon annan som har stött på detta och lyckats bygga ett 1,5 plans hus?

Det är ganska standard. Begreppet 1,5 planshus existerar inte. Utan det är ett enplanshus med inredd vind.

Man behöver lösa in sig på mätregler om hur byggnadshöjd räknas. Måttet 70 cm, är alltså att avståndet från yttertakets yta, rakt ovanför ytterväggen, till översida av golv på våningen får inte vara mer än 70 cm. Om det är mer än 70 cm, så räknas vinden som en våning, vilket alltså bryter mot detaljplanen. Detta med 70 kan vara lite på gränsen att klara med modern isoleringstjocklek.

I vissa detaljplaner har man explicit angivit att vinden inte får inredas. Då kan man alltså inte bygga 1,5 planshus.

Tack för svar! Jag förstår. I detaljplanen så står det inget explicit om att vinden inte får inredas. Dessutom är de flesta husen runtomkring 1,5plans hus trots samma detaljplan. Vet du om det finns någon tumregel får avvikelse e.g. +/- 10% anses var ok eller liknande?

Njaa.. en avvikelse när det gäller 70cm måttet, blir ganska stort. Då är det inte 5cm extra, utan en extra våning. Däremot kan man ibland få ha lite mer än maxhöjden, det kan gå som en liten avvikelse.

pdov
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R
Som referens; bestämmelsen om 0,7 meter finns i Plan- och byggförordningen 1 kap. 4 §:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338#K1P4

"En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.
"

Som flera redan påpekat är den gränsen absolut och går inte att avvika från.

Glasklart. Så m.a.o så länge man inte avviker från de 70cm så bör det vara ok.

japp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.