Hej!
Hoppas få några vettiga svar på mitt bygge !

Jag ska göre om mitt hus til 1,5 plan. Yttermåtten på huset är 8,40x14 meter. nervåning byggd i 195x45 regel 60cc. Tänkte regla upp 1,2 meter bortefter långsidorna ock bygga ramverks takstolar på plats i 220 mm virke. på taket ska det vara skruvad plåt. Ligger vel i korten att jag vill ha et bra tak utan för mycke jobb ock kostnader (är det möjligt?). Bor vid vänern. Är det ok med 120cc mellan takstolarna ? Kan jag använda oljehärdade träfiberskivor eller asfaltboard istället för råspont ? Kanske ni vet om annat material som är enkelt å lägga istället ? klarar masoniteskivorna et avstånd på 120cc ock kan dom användas utan något papp el dylikt över ? Tänkte komplettera taket med en limtrebalk under takstolen vid nocken. lutningen blir ca 23 grader. Är jag helt på tok, eller finns det något vettigt i mina funderingar ? Under golvet til andra våningen har jag tänkt en bärvägg i 195x45 i hela husets längd (ca i mittenav huset). Håller den som bärande for hela övervåningen ? Får lägga til att jag ska göre det här jobbet ensam, så jag söker enkla lösningar som fungerar fast att det blir et fullgott bygge som man kan vara bekänt av. Tacksam för vettiga innspel, då olika firmor spriker åt alla håll när jag frågar.